Filmová recenzia: Woman at War, Kona fer í stríð

Print Friendly

Titul: Woman at War – Kona fer í stríð

Genre: sociálna dráma, podobenstvo, festivalová artovka, satira                                    

Krajina: Island Francúzsko, Ukrajina, 2018, 101´
Réžia: Benedikt Erlingsson
Scenár: Ólafur Egilsson, Benedikt Erlingsson
Kamera: Bergsteinn Björgúlfsson
Strih: David Alexander Corno
Hudba: Davíð Þór Jónsson
Hrajú: Halldóra Geirharðsdóttir, Jóhann Sigurðarson, Juan Camillo Roman Estrada, Jörundur Ragnarsson, Helga Braga Jónsdóttir, Iryna Danyleiko, Vala Kristin Eiriksdottir, Jón Gnarr, Omar Gudjonsson, Björn Thors a ďalší
Distribúcia: Film Europe od 17. januára 2019
Foto: Film Europe Media Company

PR NOTICKA

50-ročná Halla je zdanlivo normálna učiteľka a zboristka, ale pod pokojným zovňajškom spí viac, než sa na prvý pohľad zdá. Tvrdá a nekompromisná žena má ešte aj druhý život.
.
MOVIE   REVIEW
.
Woman at War  je druhým hraným filmom medzinárodne oceňovaného islandského režiséra Benedikta Erlingssona, ktorý debutoval nedávno snímkou  O koňoch a ľuďoch.  Aktuálne ide o filmový projekt  s koprodukčným vkladom islandsko-francúzsko-ukrajinským.
.
Opäť  tu máme  zaujímavo vystavané  a vonkajším vyznením svojské charaktery  a navonok  nezaraditeľnú  polymorfnú  žánrovú  zmesku  drámy s formou  poetickej aj  ironickej  čiernej komédie.  Oddychová  islandská  snímka  s hudobnými vložkami plnými čarokrásneho  folklóru  s  trojicou   ukrajinských speváčok  a svojsky koncipovanou  muzikálovosťou,  a  osobito originálnym čarom islandskej prírody, čo je skutočne akousi žánrovou mozaikou.
.
Kostrou artového  scenára  je   dramaticky umne  napísaná  ženská  dvojrola  režiséra  Benedikta Erlingssona,  ktorá  reflektuje  odbojnú učiteľku a vedúcu spevokolu,  ktorá je v svojím  neverejným životom  aj  určitým  občianskym  návodom  pre  aktívnu  aktivistickú  rezistenciu,  či poetickou  ódou  na snahy o záchranu  globálneho sveta s lokálnymi problémami.
.
Dej filmu sa odvíja okolo  kľúčového  kontextu  istej anarchie s významom i návodom  až   do  spoločenského sprisahania.  Odboj   prerastajúci   do  sabotáže  veží vysokého napätia.
.
Vedľajšia línia  snímky funguje   v  súčinnosti s motívom  rodinnej  a žensky  intímnejšej linky  aktu   zamýšľanej  adopcie  ukrajinskej siroty,  ktorá stratila vo vojnovom konflikte matku, otca, i babičku.   Hlavná hrdinka  sústreďuje svoj záujem   na tému  ekologicko-zenového   terorizmu  a súčasne adoptívneho materstva  pre  vojnovú sirotu.
.
Film  originálneho islandského autora  sa snaží pôsobiť  prostredníctvom emócií  ústrednej  dvojrole  Halldóry Geirharðsdóttir.  Možno  až  so  špecifickým  odkazom  pre  relatívne vzácny  nekonflikný  altruizmus  „islandskej mentality“  a   pre poučenú artovú a  európsku skupinu filmových fanúšikov.
.
Oddychový  koprodukčný  námet  nordického sveta  odráža  i  v tomto opuse  špecificky  netypickú  viacznačnosť severského vnímania sveta: medzi  vážnymi vecami  reality, satirickým sarkazmom, a  protikladnou komikou frašky.
.
Slovenské publikum nahliadne do  originálne  spracovanej  štúdie aktuálneho   sveta,  plného tvrdých protirečiacich si konfliktov,  ale i presvedčenia o nutnosti zmeny.   Dôveryhodným  je napokon  ponúknutý obsah  i  tón výpovede, ktorý  sa zdá,  že  by mohol byť  prínosom  aj  pre  diskusiu   o  potrebe  variability  v  európskom   artovom  filme.
.
Evaluácia: 70 %
Projekt:  Festival SCANDI 2019 FILM EUROPE
Slovenská premiéra  –  Film Europe od 17. januára 2019
You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV