
Titul: Trhlina, SR, 2019, 111´
Genre: mystery, horor, záhadológia, triler
Réžia: Peter Bebjak
Scenár: Tomáš Bombík (podľa predlohy Jozefa Kariku)
Kamera: Martin Rau
Hrajú: Matej Marušin, Mária Havranová, Dávid Hartl, Tomáš Maštalír, Juraj Loj, Tomáš Mischura, Martin Šalacha, Emanuel Hason, Ondrej Hraška, Jaroslav Mottl, Ela Lehotská a ďalší
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 24. januára 2019 Continental film
MOVIE REVIEW
Peter Bebjak je známym slovenským režisérom televíznych seriálov, sérií a taktiež filmovým tvorcom celovečerným filmov, ktoré sú síce známe, ale už nie tak úspešné ako jeho televízna tvorba.
Celovečený film Trhlina vznikol ako adaptácia knihy Jozefa Kariku Trhlina, ktorý je literárnym tvorcom najmä literatúry faktu, ale taktiež prívržencom tajomných gotických tém, konšpirácií i nevysvetliteľných a záhadných javov.
V žánri trileru, hororu a mystery má režisér Peter Bebjak bohaté skúsenosti a aj svoju záľubu. Napríklad v svojom predošlom hororovom filme Zlo (2012) čerpal motiváciu z prostredia starého domu.
V Bebiakovej Trhline (2019) sa objavujú nové dejové miesta ako zrúcanina starej psychiatrickej kliniky s trezorom, dom na samote v lese, a lesná krajina. Scenár odohrávajúci najmä v pohorí Tribeč, adaptoval debutant v hranom filme Tomáš Bombík – podľa známej beletristickej predlohy. Divák si musí pospájať v mysli prvky psychiatrického šialenstva, elementy sci-fi versmírneho prepadu s pokusom o interpretáciu fyzikálnej teórie nepriepustných hrán, ktoré ako tvrdia herci – vraj spomaľujú vnímanie času, a vytvárajú aj iné nevysvetliteľné anomálie.
Nový film je akoby zámerným modelovým pandantom legendárneho hororu Záhada Blair Witch, pretože aj tu boli hlavnou postavou amatérski nadšenci v próze zúfalo a beznádejne blúdiacich obetí čohosi, bez vonkajšej ľudskej pomoci. Pri rekonštrukcii aktuálneho tribečskeho prípadu skupinka nadšencov neustále stráca smer a blúdi dookola lesom.
Kým Záhada Blair Witch zvolila klasický lineárny príbeh s prirodzenou vzostupnou gradáciou príbehu, tak Karikova adaptácia funguje odlišne. Prevláda zacyklená fabula so štruktúrou deja v deji: motív únosu spisovateľa z kníhkupectva kľúčovým členom z onej skupiny, ktorá podnikla „záhadologickú expedíciu“.
Dej slovenského hororu sa odvíja v pomalých tempách, fádne, ustrnulo až neobratne. Navyše sa kopí jedna záhada na ďalšiu a opäť ďalšiu, a to len s náznakom odpovede. Aj pre náročnejšie publikum neprehľadne až chaoticky. Katarzia a záver rozprávania zostali napokon úplne bez zodpovedania počiatočných naratívnych prísľubov.
Rozprávanie je príznačné epizodickou retardáciou či zámerom hrať sa s bezradným divákom, s kopou nadhodených paradoxov. Okrem iného zrejme kvôli tomu, že pre producentov bola hlavnou prioritou funkčnosť trojdielnej televíznej minisérie, ktorá ešte len bude mať premiéru v TV JOJ.
Žánrovo i divácky podstatného hororového strachu a trilerového napätia je dosť len vo finále príbehu, a onen efekt je na 100 % tvorený v zvukovom mixe subwooferov – či zrejme aj podprahových frekvencií (s vágnou svetelnou clonou akéhosi neostrého intenzívneho svetla uprostred noci). Záverečná bodka snímky, ktorá mala byť efektným riešením, naopak vzbudzuje novú a nie príliš jasnú otázku pre publikum.
Na mnohých miestach vágneho deja chýba hlbšia motivácia a psychologické väzby medzi postavami okrem intríg a všeobecného súperenia. Story i atmosféra postráda prvky budovania charakterov i významnejšie dejové akcie. Jeden z pátracieho týmu má napr. cukrovku, avšak z nejasných príčin mu zmizne inzulín a následne prichádza smrteľná hrozba. Nikdy sa nedozvieme kto je za tým. Okrem hlavnej postavy so záštitou charizmy Tomáša Maštalíra si nemožno nevšimnúť tak trochu obmedzený kasting, ktorý veľakrát pôsobí ako by bol značne pod normou.
Aj jazyk niektorých dialógov ťahá za uši a je príliš knižný. Miestami sa vyskytnú i zľudovené formalizmy – ba aj čechizmy, čo nedáva dobrú vizitku jazykovej dramaturgii projektu.
Karikov beletristický a filmovo obtiažne prevoditeľný motív „anomálií čiernej lesnej diery“ – v knižne podobe možno v rámci svojho žánru majstrovský a neprevoditeľný, a v Bebiakovej snímke ostal úplne nevyužitý,
Sklamanie roka 2019, a to hneď na úvod sezóny? Žiaľ dej, postavy a žánrové atribúty predvedené na plátne, dávajú mnohým divákom len málo hlbšieho zmyslu. Fenomenálny distribučný úspech tejto snímky však určite dá za pravdu aj fanúšikom beletristického výhonku, ktorý žiaľ bol v počte kusov najvýraznejším vydavateľským počinom slovenskej knižnej distribúcie minulého roku.
Evaluácia: bez hodnotenia Filmová premiéra v SR 24. januára 2019, Continental film
Review summary: Genre and spectator-significant horror fear and thriller tension is quite only in the final story, and that effect is 100% created in the sound mix of subwoofers – or probably subliminal frequencies (with a vague light curtain of some blurred intense light in the middle of the night). The final dot of the film, which was supposed to be an effective solution, on the other hand, raises a new and not very clear question for the audience.
Many places in the vague plot lack deeper motivation and psychological ties between the characters in addition to intrigue and general rivalry. The story and atmosphere lack elements of character building as well as more significant action events. One of the search teams, for example, has diabetes, but for unclear reasons, his insulin disappears and a fatal threat ensues. We’ll never know who’s behind it. Apart from the main character under the auspices of the charism of Tomáš Maštalír, one cannot fail to notice the somewhat limited casting, which often seems to be well below the norm.
Even the language of some dialogues pulls its ears and is too booky. In some places, there will also be popularized formalisms – even Czechisms, which does not give a good business card to the language dramaturgy of the project.
Karik’s fictional and film-difficult motif of the „anomalies of the black forest hole“ – in book form it may be masterful and untranslatable within its genre, and in Bebiak’s film it remained completely unused,
Disappointment of 2019, right at the beginning of the season? Unfortunately, the characters and genre attributes shown on the screen give many viewers a little deeper meaning. However, the phenomenal distribution success of this film will certainly prove the fans of the fiction shoot, which was unfortunately the most significant publishing act of the Slovak book distribution last year in the number of pieces.