Filmová recenzia: Sviatky pokoja a mieru

Print Friendly

TITUL:  Sviatky pokoja a mieru / Den tid på året                      Krajina: Dánsko, 2018, 101´
Genre: sociálna dráma, komédia, podobenstvo, satira
Réžia: Paprika Steen
Scenár: Jakob Weis
Kamera: Jens Schlosser
Strih: Jacob Thuesen
Hudba: Jeppe Kaas
Hrajú (actors): Paprika Steen, Jacob Lohmann, Fanny Bornedal, Lars Brygmann, Mikas Maximus Dalhoff Christiansen, Sofie Grabol, Lars Knutzon, Karen-Lise Mynstel, Jacob Randrup a iní
Distribúcia: Film Europe  Media  Company
Premiéra v SR: 10.januára 2019
Foto: Film  Europe  Media  Company

NOTICKA:  Trpká komédia dánskej hereckej hviezdy Papriky Steen o tom, že rodina je najväčšie požehnanie… aj prekliatie.  Svoje o tom vie Katrine, ktorá sa vždy desí vianočných sviatkov. Znamenajú pre ňu nielen varenie pre trinástich členov rodiny, ale aj vyčerpávajúcu diplomaciu medzi jednotlivými aktérmi. Tohtoročné Vianoce sú však mimoriadne stresujúce, pretože k sviatočnému stolu má zasadnúť aj Katrinina sestra Patricia, ktorá práve vyšla z protialkoholickej liečebne.

MOVIE   REVIEW

Rodinná dráma na spôsob „bottle movie“ , v ktorom  sa  udalosti  odohrávajú v jednom uzavretom priestranstve  po dobu celého trvania deja.   Reálnym priestorom  architektúry deja  sú  tu  kostol, rodinný dom a automobil v silnej fujavici.

Témou filmu je akýsi bazálny  rozbor  rodinných stereotypov,  kríza vzťahov  a  obvyklý skupinový   ponorkový syndróm.  Objavujú sa  motívy  vracajúcej sa  konfliktnej histórie rodinných väzieb,  ale aj  problém smrti, ochorenia,  či  zrod nového života. Mozaika je  umne skĺbená do komunikatívneho celku a herecky solídnych výpovedí.

Sviatky pokoja a mieru

Vekovo pracovne i vzdelanostne rozdielny hrdinovia. Tieto typy  sa snažia  v magicky kúzelnom čase  vianočných sviatkov  tlmiť   prirodzené sklony  k  vzájomnej  rivalite,  nežičlivosti,  až   nenávisti.  I  keď  svoje  reálne  emócie utápajú v pretvárke, vytesňovaní reality  za umelou  stenou rituálov  zmierenia a odpúšťania  –  v  obvyklom  čase Vianoc.

Dánska žánrová  tragikomédia  so skvelou typológiu i   hereckými výkonmi,  by  si  možno zaslúžila o čosi  prepracovanejšie charaktery,  viac komplikovanejší dej, či  invečnejší  produkčný výtvarný dizajn.

Evaluácia – GROBER: 55 % Festival: SCANDI 2019, FILM EUROPE

Sviatky pokoja a mieru – program a vstupenky online | Kino Považan

Review Summary: Director Alli Abbasi premiered at the Cannes IFF in 2018 his bizarre fantasy, based on the Nordic myth of the pagan giant Thor and the giant Troloch with a wolf nature, haunted by lightning of God’s wrath.

The main heroine Tina works at the border as a customs declarant. He can shock his work environment not only with the ugly appearance of his possibly deformed face and feminine unattractive body, but also with his excellent intuition for negative human emotions, and conversely with his understanding of many natural archetypes in the animal kingdom.

The unaesthetically repulsive Tina with bravura reveals forbidden objects and criminal offenses. Until her very similar man, Vore, arrives, with female geniuses in a leather jacket, whose scent is reminiscent of what Tina has felt so far. At the same time, however, Vore can reverse and disrupt the life concept of the protagonist, as well as a deformed identity beyond recognition through her lies and fabrications.

The frontier is a sensitively twisted mysterious film drama and sci-fi typology, but strong in its originality, but its basic concept also hides an instructive ethic of being in the living, with an uncovered effort for an original parable.

The film has a brilliantly written story with pathos and bold stylization, even for the target group of a standardly resistant classical viewer.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV