
Titul: Hranica (Gräns), Dánsko / Švédsko, 2018, 110 min.
Réžia: Ali Abbasi
Hrajú (actors): Eva Melander, Eero Milonoff, Viktor Åkerblom, Matti Boustedt
MOVIE GENRE: SCI-FI, sociálna dráma, podobenstvo, mystery
NOTICKA Film Hranica je tvrdým, zvráteným, šokujúcim a podvratným podobenstvom o tolerancii k odlišnostiam, o pohlaví a citovom precitnutí. Jedinečne sa v ňom spája realistická dráma a severský mýtus.
MOVIE REVIEW
Režisér Alli Abbasi premiéroval na MFF v Cannes 2018 svoje bizarné fantasy, založené na severskom mýte o pohanskom obrovi Thorovi a obrích Troloch s vlčou náturou, prenasledovaných bleskami božieho hnevu.
Hlavná hrdinka Tina pracuje na hranici ako colná deklarantka. Svoje pracovné okolie dokáže šokovať nielen ohyzdným zjavom svojej možno zdeformovanej tváre, a žensky nevábneho tela, ale i vynikajúcou intuíciou pre negatívne ľudské emócie, a naopak porozumenie mnohým prírodným archetypom vo zvieracej ríši.
Neesteticky až odpudivo pôsobiaca Tina s bravúrou odhaľuje zakázané predmety i kriminálne delikty. Až kým nepríde jej veľmi podobný muž Vore, s ženskými genialitami v koženej bunde, ktorého pach nepripomína nič z toho, čo Tina dosiaľ cítila. Vore však súčasne môže zvrátiť a narušiť životný koncept hlavnej hrdinky i jej lžami a výmyslami deformovanú identitu k nepoznaniu.
Hranica je citlivo nakrútenou mysterióznou filmovou drámou a sci-fi typológiou, ale silná svojou pôvodnosťou, ale jej bazálny koncept skrýva aj poučnú etiku bytostného prerodu v žití, s nezakrývaným úsilím o originálne podobenstvo.
Snímka má bravúrne napísaný dej s pátosom a odvážnou štylizáciou, a to aj pre cieľovú skupinu štandardne odolného klasického diváka.
Evaluácia – film critic – GROBER: 85 % Svetová premiéra: MFF Cannes 2018 Slovenská premiéra na festivale SCANDI 2019, Film Europe.
Review Summary: Director Alli Abbasi premiered at the Cannes IFF in 2018 his bizarre fantasy, based on the Nordic myth of the pagan giant Thor and the giant Troloch with a wolf nature, haunted by lightning of God’s wrath.
The main heroine Tina works at the border as a customs declarant. He can shock his work environment not only with the ugly appearance of his possibly deformed face and feminine unattractive body, but also with his excellent intuition for negative human emotions, and conversely with his understanding of many natural archetypes in the animal kingdom.
The unaesthetically repulsive Tina with bravura reveals forbidden objects and criminal offenses. Until her very similar man, Vore, arrives, with female geniuses in a leather jacket, whose scent is reminiscent of what Tina has felt so far. At the same time, however, Vore can reverse and disrupt the life concept of the protagonist, as well as a deformed identity beyond recognition through her lies and fabrications.
The frontier is a sensitively twisted mysterious film drama and sci-fi typology, but strong in its originality, but its basic concept also hides an instructive ethic of being in the living, with an uncovered effort for an original parable.
The film has a brilliantly written story with pathos and bold stylization, even for the target group of a standardly resistant classical viewer.