
Titul: Cena za šťastie, ČR, 2019, 92´
Genre: sociálna dráma, komédia, film pre dospievajúcich, rodinné vzťahy
Námet, scenár a filmová réžia: Olga Dabrowská
Kamera: Diviš Marek
Strih: Zuzana Staregová, Jiří Brožek, Krasimira Velitchková
Hudba: Jan P. Muchow
Hrajú (actors): Ivana Chýlková, Vanda Hybnerová, Tomáš Hanák, Klára Pollertová-Trojanová, Jaroslav Plesl, Pavel Řezníček, Josef Trojan, Olga Wdowiaková, Johanka Racková, Josef Polášek, Jana Šulcová, Ladislav Trojan, David Černý, Ladislav Heryán, Vratislav Brabenec a ďalší
NOTICKA Obyčajné ľudské šťastie môže mať mnoho podôb. Niekedy jasných, niekedy nečakaných. Kde ho hľadať a čo mu obetovať? Film režisérky Olgy Dabrowski Cena za šťastie ukazuje príbehy ľudí, ktorí cestu k svojmu šťastiu niekde stratili a pokúšajú sa jej znovu nájsť. Vzťah, láska, moc, útek a vlastné deti, ktoré môžu prinášať nádej a radosť, ale oveľa častejšie nakoniec pyká za naše chyby. Film Cena za šťastie odvíja samostatné osudy niekoľkých hrdinov, aby sa ich cesty začali postupne krížiť a mohli nakoniec zložiť dohromady jeden veľký príbeh života. Prepletenec rodičov, ktoré môžete stretnúť každý deň, ich detí a partnerov. Svoje šťastie nájdu často nečakane, ale to je predsa jedno! Milenecký a životné pár (Vanda Hybnerová a Ivana Chýlková) vychováva dve deti, keď do ich harmonického spolužitia vstúpi muž z minulosti (Tomáš Hanák). Násilnícky psychopat (Jaroslav Plesl) sa domáha dcéry z rozvedeného manželstva, zatiaľ čo jeho bývalá žena (Klára Pollertová-Trojanová) s deťmi trpí jeho terorom. Dvaja tínedžeri od svojich rodín proste a jednoducho utečú. Oddaný muž (Pavel Řezníček) nemá silu, aby ochránil svoju lásku.
MOVIE REVIEW
Dej snímky scenáristky a režisérky Olgy Dambrowskej sa točí okolo prepletených osudov štyroch detí a dvoch rodín. V prvej rodine vychováva dievča v pubertálnom veku (Olga Wdowiaková) a malého chlapca dvojica partneriek (Vanda Hybnerová, Ivana Chýlková).
Rodinnú idyla je len hraná pretože dávny známy (Tomáš Hanák) jednej zo žien, ktorý bol pred rokmi darcom spermií pri počatí mladšieho potomka, je tiež bývalým milencom druhej ženy a otcom jej staršej dcéry.
Druhú z rodín rozvrátil alkohol a násilné správanie otca (Jaroslav Plesl). Ani po rozvode nemá matka (Klára Pollertová-Trojanová), jej dospievajúci syn (Josef Trojan) a malá dcéra kľud, pretože nočné vlámanie sa do bytu zvykne krotievať staronový priateľ (Pavel Řezníček).
Zámerom tvorcov filmového diela bolo vytvoriť rodinné konflikty s komediálnymi prvkami, ktoré by priblížili aktuálnu benevolentnú postmodernú dobu s otvorenou morálku medzi dospelými i deťmi, ale aj problém adopcie, či vzťahov k rovnakému pohlaviu, alebo psychologické vzťahové problémy.
Drogy, sex, a prekombinovanosť typov postáv, nepodporí ani mnohosť neriešiteľných a neriešených problémov, ktoré vytvárajú žiaľ málo zrozumiteľnú a emóciami prepálenú mozaiku s hystériou.
Divák obvykle postupne stráca nielen logika príbehu, ale klesá aj vierohodnosť situácií. O napätí a rozvláčnosti deja netreba osobitnej zmienky.
Najväčšie chyby filmu sú dramaturgické (miešanie nezmiešateľného, takmer žiadna logika medzi postavami, a všehochuť ako keď psíček s mačkou varili v rozprávkovej panvici). Ďalej tu sú nelogické kameramanské flashbacky s technicky smiešnou filtráciou. V ideovej rovine scenáristický „blábol vo väzbách postáv“.
Žiadna veľká pointa, len záverečné zacyklenie sa v čase.
Pochváliť naopak možno hereckú typológiu, autorské ambície, situačnú hĺbku projektu, a vcelku civilné režijné vedenie všetkých hlavných i epizodických postáv.
Hodnotenie – GROBER – film critic: 60 % Premiérované v SR: 17. januára 2019, Bontonfilm
Review summary: The intention of the filmmakers was to create family conflicts with comedic elements that would approach the current benevolent postmodern era with open morality between adults and children, but also the problem of adoption, same-sex relationships or psychological relationship problems.
Drugs, sex, and the combination of character types will not support the many unsolvable and unresolved problems that unfortunately create a poorly understood and emotionally burned mosaic of hysteria.
The viewer usually gradually loses not only the logic of the story, but also the credibility of the situations. There is no need to mention the tension and procrastination of the story.
The biggest flaws of the film are dramaturgical (mixing the immiscible, almost no logic between the characters, and all-rounder like when a dog and a cat cooked in a fairy pan). Then there are illogical cameraman flashbacks with technically ridiculous filtration. At the ideological level, the screenwriting „blabbered on in the bonds of characters“.
No big point, just a final loop in time.
On the contrary, one can praise the acting typology, the author’s ambitions, the situational depth of the project, and the overall civilian direction of all the main and episodic characters.