Recenzia: Studená vojna

Print Friendly

Titul: Studená vojna (Zimna wojna), Poľsko, Spojené kráľovstvo, Francúzsko, 2018, 84´
Réžia: Pawel Pawlikowski
Scenár: Pawel Pawlikowski, Janusz Glowacki, spolupráca Piotr Borkowski
Kamera: Lukasz Źal
Strih: Jaroslaw Kamiński
Hrajú: Joanna Kulig, Tomasz Kot, Borys Szyc, Agata Kulesza, Cédric Kahn, Adam Ferency, Adam Woronowicz, Adam Szyszkowaki, Jeanne Balibar a ďalší
Distribúcia: ASFK  od  4. októbra 2018

PR noticka 

V období budovania stalinského Poľska, ale tiež modernej západnej Európy sa odohráva príbeh veľkej osudovej lásky Zuly a Wiktora. Nedokážu žiť spolu, ale zároveň sa fatálne priťahujú.

REVIEW

Pawel Pawlikowski  je poľsko-britský  režisér a scenárista,  ktorý vyštudoval v Oxforde filozofiu a literatúru, a neskôr  (prakticky  až po jeho päťdesiatke)  prerazil spoluprácou na dokumentoch v BBC.  Filmár  má osobitý štýl,  v princípe  ťažiaci  zo zvláštneho prelínania vecí reálnych a vymyslených pri tvarovaní tém.   Režisér  je známy  predovšetkým  vlaňajším  oscarovým ocenením  jeho  artovky  Ida za najlepší zahraničný film.   O úspechu svedčí i to, že  jeho  najnovšia snímka  bola v roku 2018  premiérovaná v  IFF v Cannes a na MFF v Karlových Varoch.

Studená vojna je  poľsko-britsko-francúzskym koprodukčným filmom o osudovom   vzťahu  Zuly (Joanna Kuligová) a Wiktora (Tomasz Kot).  Zula  je  typom  úprimne naivného  emotívneho  dievčaťa  s výborným hlasom.  Wiktor  má  autoritu  racionálne-ambiciózneho a  zásadového človeka,  ktorý komponuje hudbu, má rád jazz, liberalizmus, demokraciu.  Tento poľský „bohémsky intelektuál  parížskeho typu“ sa zamiluje do  mladej ženy, ktorá pekne spieva a tancuje. Avšak má komplikovanú povahu, pochybuje a  mení názory.

Zápletka drámy začína v momente keď  sa  Wiktor  ako vedúci folklórneho  súboru stále  viac  musí  podriaďovať ideológii poľskej komunistickej strany.  Keďže je mu to silne proti srsti, rozhodne sa spolu s  ženou, ktorú ľúbi tajne opustiť Poľsko.

Avšak vo finále ich  emigrantského  plánu  ho milenka zradí.  Zula  ostane doma  a kolaboruje s miestnym režimom. Ba dokonca  má i  dieťa s ortodoxným straníckym kariéristom, ktorý v minulosti intrigoval proti nim.

Postupom rokov sa osudová dvojica  viackrát  na chvíľu  opäť  stretáva a  skúšajú  opäť ako funguje ich milenecké zbližovanie.  Spoločné puto emócií a zážitkov asi  nejde len tak pretrhnúť.  Súčasne sa  nedokážu  odtrhnúť   z  magnetizmu  niekdajších  spoločných splynutí  svojej  prvej životnej lásky.

Obaja sú  intelektom  a povahový črtami  spriaznení. Napriek  možnej  charakterovej  kontradikcii  a minulým prešľapom, či  navzdory  komplikovanému  a  polarizovanému  svetu,  a  ťažkému  obdobiu studenej vojny.

Pawlikowského  špecifický  štýl  má prvky baladickej romance. Radenie scén  deja  možno prirovnať  k  fragmentovanej  mozaike, i  so snahou o  ponášku  na obdobie čierno-bielej patiny snímok novej vlny.  Vymedzená téma popri tom vyniká  najmä  istou  nedopovedanosťou  téz  a otázok  –  v  autenticky zvolenom  problémovom úseku  európskych i svetových dejín.

Pochvalu zaslúži nasvietenie scén a práca s čiernobielou tonalitou vo formáte 4:3, spolu  s  invenčnou hudobnou dramaturgiou, ktoré dotvárajú  rámcovanie scén príbehu. Vynikajúca je herecká typológia, práca na roliach, a najmä  prirodzene  pôsobiace  herecké výkony.

Komplexná zmeska tém,  a  silné emócie príbehu  Pawla  Pawlikowského  –  tohto autora opäť  vyniesli  –  ako jedného z favoritov  pri  tohoročnom  oceňovaní  Oscarmi, v kategórii  pre najlepší zahraničný film.

Evaluácia:  70 %

Film selektovali ako  Najlepší európsky film 2018

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV