
Titul: Aquaman, USA, 2018,143 minút, globálny komiksový blockbuster a úspešná adaptácia Wonder Woman
Réžia: James Wan
Scenár: Will Beall, David Leslie Johnson-McGoldrick
Kamera: Don Burgess
Strih: Kirk M. Morri
Hudba: Rupert Gregson-Williams
Hrajú: Jason Momoa, Amber Heard, Patrick Wilson, Nicole Kidman, Yahya Abdul-Mateen, Willem Dafoe, a ďalší
FILM GENRE: komksová adaptácia, dobrodružný film
Foto: Continental film
MOVIE REVIEW
Malajzský režisér James Wan (horory Saw a V zajatí démonov) koncipoval nového super-hrdinu ako kreatívne otvorené dobrodružné movie. Jeho hrdina Arthur Curry alias Aquaman nie je črtami s ozvláštneným intelektom, ani technologickou zručnosťou, pretože paradoxne vie len dýchať pod vodou a zvláda dialóg s rybím svetom. Navyše je prosto svalnatým Havajcom s potetovaným hrudníkom, ktorý budí na prvé videnie úctu.
Kardinálny rozpor snímky je medzi predpokladom a ambíciami Aquamana existovať ako kráľ, keď stačí aby bol prostým hrdinom, odvracajúcim hozbu zničenia globálnej civilizácie. Náš super-človek však má šancu len vďaka vrodeným schopnostiam a talentom od boha, veď je potomkom správcu majáka Toma Curryho (Temuera Morrison) a morskej královnej Atlanny (Nicole Kidmanová), ktorá je odsúdená k nachádzaniu kompromisov a diplomacie medzi rozporuplným a neidentickými rozprávkovými realitami bežného „suchého“ a imaginárneho fantazijného vodného sveta.
Hlavný hrdina Arthur Curry (Jason Momoa) je napol človek, napol obyvateľ bájnej Atlantídy. Jeho životná cesta ho prinúti čeliť pravde nielen o tom, kým v skutočnosti je, ale zároveň preverí, či je hoden stať sa tým, pre čo bol zrodený … kráľom. (Skrátená noticka: Vertical Ent.)
Hollywood konečne remeselne uspokojivo zvládol adaptáciu Wonder Woman. Samozrejme ako filmu pre veľmi špecifické cieľové skupiny milovníkov fantázie, dobrodružnej hravosti, a vizuálnych efektov. Naopak pre kriticky naladených a bežných „úzkoprsejších prízemákov“ sú títo aktéri až moc čiernobielo ukutí. Pričom žánrová snímka je azda až fádne prvoplánová, s nemennou stereotypickosťou, a nadbytkom „dejovej barokovosti„. Z projektu taktiež vyčnieva miestami aj príliš štandardná „hudobná ektektika„, ktorá istí emočný príjem publika.
Produkčná scénická okázalosť je nadštandardná, castingom i režijným vedením v remeselných normách. Občas príliš banálne hláškovanie, ale z atmosféry nás nevyvedie. Taktiež žiadna globálna žánrová kultovka, ale napriek tomu komerčný film na bežnú producentskú istotu.
RESUMÉ
Mervelovský Aquaman Studia DC Films je predovšetkým moderná rozprávka pre dospelých, ozvláštnená o komiksové prvky. Nemenná archetypálnosť hrdinov, i nadčasové prvky v syntéze epickej osudovosti dejových línií – medzi superhrdiským a záporackym angagonizmom, a súčasne víťazstvom hodnôt súcna a princípov.
Bazálne a protikladne koncipované prvky protirečení a konfliktov, ktoré rozplieta „origin story“ sú podľa očakávania, a značne didakticky pointované, čo však nie je v nižších žánrových druhoch nič zakázané, a prakticky ani proti gustu autorov.
Distributér Warner Bros. a DC môže byť spokojný s kvalitou nadštandardne zvládnutého komiksového blockbustera, ktorý hlavne vďaka novému super-hrdinovi Jasonovi Momoovi pôsobí zrozumiteľne a zábavne, čo nie je v zvolenom žánri, a dnešnej silnej konkurencii vôbec nie málo.
Slovenská premiéra Continental film od 13. 12. 2018 BORY MALL
Review Summary: Malaysian director James Wan (horrors of Saw and Captive Demons) conceived the new super-hero as a creative open adventure movie. His hero Arthur Curry alias Aquaman is not a trait with a special intellect or technological skill, because paradoxically he can only breathe underwater and manages dialogue with the fish world. In addition, he is simply a muscular Hawaiian with a tattooed chest, which arouses respect at first sight.
The cardinal contradiction between the image and Aquaman’s ambitions to exist as a king is enough to be a simple hero, averting the threat of the destruction of global civilization. However, our super-man has a chance only thanks to his innate abilities and talents from God, because he is a descendant of lighthouse keeper Tom Curry (Temuera Morrison) and the sea Queen of Atlanta (Nicole Kidman), who is doomed to find compromises and diplomacy between contradictory and non-identical fairy-tale realities. ordinary „dry“ and imaginary fantasy water world.
The main character Arthur Curry (Jason Momoa) is half human, half inhabitant of the legendary Atlantis. His life journey forces him to face the truth not only about who he really is, but also to see if he is worthy of becoming what he was born for … a king. (Abbreviated note: Vertical Ent.)
Hollywood finally managed the adaptation of Wonder Woman satisfactorily. Of course as a film for a very specific target group of lovers of fantasy, adventurous playfulness, and visual effects. On the contrary, for critically tuned and ordinary „narrow-minded grounders“, these actors are too black and white. And the genre film is perhaps even dullly original, with unchanging stereotypes and an excess of „story baroque“. The project also stands out in places with too standard „musical ectectics“, which ensures the emotional reception of the audience.
The production stage pomp is above standard, with casting and directing in craft standards. Sometimes too banal reporting, but it does not take us out of the atmosphere. Also no global genre cult, but nevertheless a commercial film for the usual production certainty.