Filmová recenzia: Súmrak

Titul: Súmrak (Napszállta), Maďarsko, Francúzsko, 2018, 114´
Filmová réžia: László Nemes
Scenár: László Nemes, Clara Royer
Kamera: Mátyás Melis
Strih: Matthieu Taponier
Hudba: László Melis
Hrajú: Juli Jakab, Vlad Ivanov, Susanne Wuest, Björn Freiberg, Urs Rechn, Levente Molnár, Judit Bárdos, Christian Harting, Uwe Lauer, Tom Pilath, Sándor Zsótér, Balász Czukor, Mihály Kormos, Marcin Czarnik, Evelin Dobos, Péter Francsikai a ďalší.
Distribúcia: Film Europe Media Company, v SR od  15. novembra 2018, Foto: Film Europe Media Company

Nové dielo  maďarského režiséra  László Nemesa, ktorý za  film o pomeroch v likvidačnom tábore smrti  Saulov syn dostal Oscara, prináša tentoraz historickú  tému  o konci monarchie  Súmrak.

Mladá klobučníčka Irisz Leiter (Juli Jakab) sa po dlhých rokoch, ktoré strávila vyučením sa v Taliansku,  vracia do svojho rodného Budapešti, aby získala prácu v obchode, ktorý kedysi patril jej tragický zosnulým rodičom. Nový majiteľ Oszkár Brill (Vlad Ivanov)  akoby vytušil komplikovanosť a bytostné odcudzenie  sympatickej adeptky. Síce ju  pošle domov, až napokon keď tá odmietne, privolí s pobytom v ich firme.

Hrdinka Irisz  však  je tvrdohlavá,  sleduje prostredie  a  pátra po minulosti. Tá sa javí  temná a ešte temnejšia.  Brat  bol čudák a vyvrheľ, amorálny a  údajne niekoho zavraždil.

Veľké a ešte väčšie tajomstvá minulosti:  kvôli čomu  zahynuli jej rodičia pri požiari, prečo sa brat skrýva, prečo je grófka, ktorej údajne jej brat zabil manžela, značne mimo, všetci klamú, vymýšľajú si, a zastierajú sami seba. Útržkové vrsvenie  tém a  autorských  dojmov  však  pôsobí ako lapidárny a príliš chcený odkaz, ktorého ako ornament parádne tvorivo zašifrovali,  obrazy, mementá a mostíky v  rozkošatenom  deji  i prekrútenej  zápletke, z ktorej sa stáva stále neprehľadnejšie bludisko so sledom otázok a následne žiadnom zavŕšení.

Do značnej miery len martýra či  maniera l´art pur l´art, strach a depresia z žitia, žiadne veľké psychlogizovanie. Žiadne pútavé a lákavé  motívy či naratívne klišé. Naopak enigmatický labyrint tvorby a forma značne neprehľadná, a to úmyselne a programovo.  Kino trpezlivého a tolerantného diváka, i  v  „umeleckom a festivalovom  poli“ veľmi netypické dielo, zaručene antidivácke.

Pre artové  publikum je Súmrak  „placebom  rôznych chutí a vôní“, ale  taktiež  kumuluje enigmatickým spôsobom otázky, záhadné postoje a reakcie o dobe, ktorá bola pred vyše storočím. Maďarská snímka  komunikuje  autorskou licenciou k subjektívnym výkladom čohokoľvek a súčasne  v podtexte dáva nejasnú odpoveď na nevyslovené otázky o príčinách a súmrakoch odchádzajúcich svetov.

Paradoxne sa  štýl  maďarského historického veľkofilmu  príliš nepodriaďuje inováciám, a i tu vidno množstvo steadycamových jázd. Napríklad PLÁVAJÚCA KAMERA  značne stereotypne  spoza chrbta hlavnej postavy. Dokonca so zámerne zneostrovaným ďalším plánom hlavnej akcie. Akoby autori  vnímali psychické pokrivenie a životné paradoxy chaosu ako umeleckú normu.

Pointa: zahnívajúci  absolutizmus  a  koniec monarchie.  Dielo neozvláštni  ani  vizuálna  kameramana  Mátyasa Erdélyho, ktorého „hravé neostrosti“  pôsobia skôr skľučujúco.

Svet bohatstva sa leskne a hýri vo farbách, svet spodiny zasa v tieňoch. Nuž nie každému sadne história – ako štylistické a estetické cvičenie s vyše dvojhodinovou dĺžkou, kde hrdinka je rovnako životne neakceptovateľná, ako akákoľvek ďalšia postava z dekadentného príbehu.

Maďarskú snímku ťažko nazvať dejovým historickým filmom, a na druhej strane  chýba vízia i posolstvo.

Projekt doplatil na svoje vysoké ambície  a autorskú fixáciu prístupu. Okrem  znechutenia publika z márnych dejových prísľubov.  Snímky akoby „hry na tajomstvo a lúštenie autorských predpojatí k dobe“, ktorú  si László Nemes  sám vymedzoval. Ale Franz Kafka by mal určite  radosť, pretože výsledným dojmem je stav dezilúzie a znechutenia, obdobne ako v románe Proces.

Hodnotenie – film critic: 50 %