
Titul: Všetky prachy sveta, All the Money in the World, USA, 2017
Dĺžka:135 minút
Réžia: Ridley Scott [ (1), (2) ]
Scenár: David Scarpa, John Pearson
Kamera: Dariusz Wolski
Strih: Claire Simpson
Hudba: Daniel Pemberton
Hrajú: Michelle Williams, Mark Wahlberg, Charlie Plummer, Christopher Plummer, Timothy Hutton, Romain Duris, Andreww Buchan, Olivia Grant, Marco Leonardi, Maurizio Lombardi, Teresa Mathoney, Charlie Shotwell, Francesca Inaudi, Mario Opinato, Andrea Piedimonte, Giulio Base, Riccardo De Torrebruna a ďalší
Distribúcia: Forum Film v SR od 25. januára 2018
Foto: Forum Film
REVIEW
Príbeh astronomickeho výkupného 17 miliónov dolárov je známou a divácky vďačnou témou na základe knižného bestsellera podľa skutočných udalostí. Tak trochu naratívne nesúrodý Scottov retro príbeh s ťaživou, a miestami i rozvláčnou atmosférou, a súčasne sofistikovaná multižánrová moralita, košatá dráma s ozdobnými flashbackmi, či satirická melodráma – tri žánrové prvky v jednom.
V roku 1973 uniesli v Ríme šestnásťročného Johna Paula, vnuka amerického ropného magnáta J. Paula Gettyho, ktorý sa stal historicky prvým dolárovým miliardárom planéty. Onedlho jeho matku kontaktujú únoscovia a žiadajú astronomicky vysokú čiastku ako výkupné. Miliardár (Christopher Plummer) odmietne rolu obete vo vydieraní prostredníctvom svojho vnuka, pretože v peniazoch vidí zaslepene dôležitejšiu modlu. Na základe mylných a zmätočných informácií si myslí, že jeho unesený vnuk celú akciu pomáhal organizovať. Miliardár sa predovšetkým riadi odporúčanou policajnou stratégiou, že s únoscami sa nevyjednáva. Naviac týmito ústupkami by mohol ohroziť svojich ďalších 13 vnúčat.
Únos sa pretiahol na niekoľko mesiacov, všetko sa skomplikovalo a unesený sa spriatelil s jedným z únoscov – s banditom Cinquantom (Romain Duris). Cinquanta pomáha Paulovi prežiť únos, ale agresivita únoscov sa zvyšovala. Chlapca začali mrzačiť.
Zúfalá matka Gail Harrisová (Michelle Williams), i keď je zamotaná do večného rodinného škádlenia, sa o vplyv po rozvode s právnikmi, sa spolu s charizmatickým ex-agentom Fletcherom Chasem snažia „najzabezpečenejšieho muža planéty“ presvedčiť, že brutálne ubližujú jeho dieťaťu (Charlie Plummer), pretože sama dobre cíti že chlapec je skutočne v ohrození života.
Mimochodom Paul skutočne žil ako odbojný mládenec v styku s hippie komunitou, koketoval s talianskymi ľavičiarmi a navštevoval nočné kluby. Tieto fakty ostali však len v knižnej predlohe a do obsahu filmu sa nevošli. Na závadu je v snímke niekedy menej prehľadné rozprávanie s minimom dejovej dynamiky a skutočne značne polopatistický a v živote nerealistický koniec, ktorý sa dokonca pokúsil spojiť rozličné časovo nesúrodé životopisné udalosti vydierania do zbytočnej naratívnej skratky. Snímka potom vyznieva najmä ako karikátúra na mamon, s prioritou odpisovania daní pána Gettyho, ako jedného z najneempatickejších kapitalistov sveta.
Posledná Scottova snímka Všetky prachy sveta (2018) mala pôvodne veľký dramatický i žánrový potenciál. Podľa nás však výsledný tvar môže nadchnúť skôr svojou výtvarnou pompéznosťou predovšetkým masového diváka multiplexov, než znalého a náročného kritika, či festivalové publikum. Interpretácia charakterov a udalostí z knihy mohla a mala byť zásadne iná.
Hodnotenie: .Slovak Film – Gabriel Gröber: 65 %
Poznámky: (1) R. Scott začínal ako európsky režisér reklám (cca 2000 klipov), a okrem televíznej a filmovej režisérskej stoličky zvláda aj pozície scenáristu, producenta a herca. S úspechom sa venuje produkovaniu sérií a dokumentárnych cyklov. [ x] (2) Z filmov vyberáme debut Súperi (1977) a cenou za debut v Cannes; sci-fi triler Votrelec (1979), kultovný film Blade Runner s Harrison0m Fordom (1982), či životopisné krimi Americký gangster (2007).
CONTENT OF THE REVIEW The abduction lasted for several months, everything got complicated and the kidnapped became friends with one of the abductors – the bandit Cinquant (Romain Duris). Cinquanta helps Paul survive the kidnapping, but the aggression of the kidnappers increased. The boy began to be mutilated.
Desperate mother Gail Harris (Michelle Williams), embroiled in eternal family teasing, seeks influence to influence „the safest man on the planet“ to brutally harm his child (Charlie) after the divorce with lawyers Plummer), because she feels good that the boy is really in danger of death.
By the way, Paul really lived as a rebellious bachelor in contact with the hippie community, flirting with Italian leftists and attending nightclubs. However, these facts remained only in the book and did not fit into the content of the film. The flaw in the film is sometimes a less clear narrative with a minimum of plot dynamics and a really quite semi-pathological and unrealistic end in life, which even tried to combine various time-inconsistent biographical events of blackmail into an unnecessary narrative abbreviation. The film then sounds mainly like a caricature of a mammon, with the priority of writing off the taxes of Mr. Getty, as one of the most unapathic capitalists in the world.
Scott’s last film, All the Money in the World (2018), originally had great dramatic and genre potential. In our opinion, however, the final shape can inspire the mass spectator of multiplexes with its artistic pomp, rather than a knowledgeable and demanding critic or festival audience. The interpretation of the characters and events from the book could and should have been fundamentally different.