
Scenár: Halina Pawlovská (podľa vlastného románu z roku 1993)
Kamera: Petr Hojda
Hudba: René Rypar
Hrajú: Klára Issová, Matouš Ruml, Aneta Krejčíková, Jindřich Žampa, Marie Kružíková, Pavel Kříž, Jiří Dvořák, Zdenka Procházková, Alice Bendová, Lenka Vlasáková, Martin Kraus, Roman Mrázik, Petr Vaček, Halina Pawlowská, Nikol Kouklová Distribúcia: Continental v SR: 18. januára 2018 Foto: Continental
Satiricky videná ženská téma nie je v Čechách žiadne nóvum. Veď ženským románom či novelám o trápení s láskou poznáme pestrú škálu. Divácky vďačné dievčenské i ženské „srdcové témy“ sa obvykle odvíjajú od vcelku povrchného hľadania zabezpečeného partnera formou prestížneho povolania a tučného finančného konta (T. Vorel: Uloviť miliardára, T. Hoffman: Bezva ženská na krku, J. Vejdělek: Ženy v pokušení či Muži v naději, Marta Ferancová: Všetko alebo nič) až po komplexnejšie spodobenia obrazov partnerského šťastia s psychologickým či bytostným ponorom, či jemnou sociálnou analýzou hrdinky i partnerov, ktorých si protagonista vyberá.
Scenár snímky autorky Haliny Pawlovskej rozpráva príbeh sympatickej, avšak tvrdo na sebe pracujúcej Oľgy (Klára Issová) zo skromných pomerov. Oľga zažíva „malé ženské zúfalstvá„: pubertálne i postpubertálne prešľapy a presídlenie z vidieka do veľkomesta, partnerské omyly i rozchody, absolvované zmeny prostredia – noví partneri, nové výzvy pracovné i osobné – a následne až „prerod z popletenej naivky“ na „univerzitne vzdelanú odborníčku“. Oľga si prešla štúdiom psychológie a vchádza do následnej praxe psychologičky. Prvé dieťa, sobáš a rozvod, narodenie druhého dieťaťa a sobáš s druhým partnerom.
Oľga je uveriteľná. Hrdinka je prototypom vlastností modernej českej ženy a stáva sa výraznou persónou. Najvýraznejším životným mankom Oľgy je jej značná reterdácia a život bez opory. Dôležitým sa stal fakt, že na všetko musí prichádzať sama, a ono hľadanie zmyslu ju stojí polovinu zrelého života. Medicínske poslanie druhého manžela ako gynekológa v strednom zrelom veku i vzťahové náročnosť modernej globálnej doby, i nové sebavedomie kedysi infantilnej a zmätočne konajúcej hrdinky – hľadať či robiť kompromisy – sú tvorcami filmu vykreslené zaujímavo a prirodzene (súčasne komicky a s nadsádzkou).
Herecky je film obsadený vyložene hviezdne. Okrem famózne napísanej hlavnej ženskej úlohy pre Kláru Issovú sa vo vedľajších roliach objavia Matouš Ruml či Václav Vašák. Oľginu najlepšiu priateľku stvárňuje zahrala Aneta Krejčíková. Dvojúlohy diabla a pánbožka stvárnil Pavela Kříž. V ďalších charakterových roliach vynikli aj Lenka Vlasáková, Jiří Dvořák či slovenský herec Marián Mitaš. K excelentnej typológii a hereckým výkonom ktoré sú vzácne vyrovnané v celej komediálnej snímke možno pridať pochvalu za dynamicky zrealizovaný dejový spád, v ktorom sa striedajú komické gagy a akcie s civilne predstavovaným voice-overom hrdinky. Nieto tu vágneho odťažilého hláškovania, a karikatúrnosť tu má nielen mieru – ale aj pôsobí mierne a intelektuálnejšie, pretože tu máme absenciu brachiálnych vložiek a všetky dramatické scény sú bez fekálnych excesov.
Snímka na hrane globálneho žánru top-grossing bláznivej komédie (vynikajúca distribučná perspektíva) je plná vtipných a úsmevných ženských situácií, pri ktorých sa publikum môže skvele zabávať, a to dokonca viac než očakáva. Podľa nás sa podarila prekvapujúco jedna z najpôsobivejších ženských komédií slovenského a českého filmu za ostatné roky, ktorá má skutočne prirodzený divácky potenciál nadchnúť a zabaviť. Slovak Film – Gabriel Gröber – Hodnotenie: 65 %
REVIEW The satirically seen female theme is no novelty in the Czech Republic. After all, we know a wide range of women’s novels or short stories about torment with love. Audience-thankful girls‘ and women’s „heart themes“ usually stem from a rather superficial search for a secure partner in the form of a prestigious profession and a bold financial account (T. Vorel: Catching a Billionaire, T. Hoffman: A Great Woman on the Neck, J. Vejdělek: Women in Temptation or Men in Hope, Marta Ferancová: All or Nothing) to more complex depictions of images of partner happiness with psychological or essential immersion, or a subtle social analysis of the heroine and partners chosen by the protagonist.
The screenplay of the film by the author Halina Pawlovská tells the story of the sympathetic, but hard-working Olga (Klára Issová) from modest circumstances. Olga is experiencing „little women’s despair“: adolescent and postpubertal overstepping and relocation from the countryside to the big city, partner mistakes and divisions, completed changes in the environment – new partners, new work and personal challenges – and then the „rebirth from confused naive“ to „university educated“ expert „. Olga studied psychology and enters the subsequent practice of a psychologist. The first child, marriage and divorce, the birth of a second child and marriage to a second partner.
Olga is believable. The heroine is a prototype of the characteristics of a modern Czech woman and becomes a distinctive person. Olga’s most significant shortage in life is her considerable retention and life without support. The fact that she has to come up with everything herself has become important, and the search for meaning costs her half of her mature life. The medical mission of the second husband as a gynecologist in middle age and the relationship demands of the modern global age, as well as the new self-confidence of the once infantile and confusing heroine – looking for or making compromises – are portrayed interestingly and naturally by the filmmakers (both comically and exaggeratedly).
Acting, the film is occupied by a star. In addition to the famously written main female role for Klára Issová, Matouš Ruml and Václav Vašák will appear in supporting roles. Olga’s best friend is played by Aneta Krejčíková. The dual roles of the devil and the lord were portrayed by Pavela Kříž. Lenka Vlasáková, Jiří Dvořák and Slovak actor Marián Mitaš also stood out in other character roles. To the excellent typology and acting performances, which are rarely balanced in the entire comedy film, can be added praise for the dynamically realized plot, in which comic gags and actions alternate with the civilianly represented voice-over of the heroine. There is no vague, harsh message, and caricature is not only peaceful here – but also milder and more intellectual, because we have the absence of brachial inserts and all dramatic scenes are without fecal excesses.
The film on the edge of the global genre of top-grossing crazy comedy (excellent distribution perspective) is full of funny and smiling female situations in which the audience can have a great time, even more than they expect. In our opinion, one of the most impressive female comedies of Slovak and Czech film in recent years has surprisingly succeeded, which has a truly natural audience potential to inspire and entertain.