Recenzia: Po Svadbe (2006)

Názov filmu: Po svadbe

Krajina: Dánsko, Švédsko, Nórsko, Veľká Británia, 2006

Scenár: A. T. Jensen

Réžia: Susanne Bier (1)

Účinkujú:  Mads Mikkelsen, Rolf Lassgĺrd, Sidse Babett Knudsen, Stine Fischer Christensen

NOTICKA PR    Film dánskej režisérky Susanne Bier bol nominovaný na Oscara za najlepší cudzojazyčný film a patrí k tomu najlepšiemu, čo nám súčasná škandinávska kinematografia môže ponúknuť.  KINOFIL:  Jacob len ťažko nachádza miesto pod Slnkom  ale  zmysel života mu naplno ukáže  až sirotčinec  kdesi v Indii.  Boj o hladové krky pomaly  ale isto prehráva a aby sa z jeho detí nestali žobráci v nebezpečných uliciach  musí z rodného Dánska získať prostiedky  na svoj nový projekt. Potencionálnym mecenášom sa  stane Jørgen, ktorý lopatou prehadzuje milióny avšak práve očakáva svadbu svojej jedinej dcéry.  Tam podľa  Jørgena  Jacob nesmie  chýbať.

REVIEW

Napriek tuctovému názvu  tu nejde o romantický blábol, ale  festivalový a artový film, čo ide vyššie i hlbšie. Táto civilne stvárnená partnerská a rodinná  koprodukčná  snímka, ktorú  by ste charakterizovali  ako „osudová dráma“  je zasadená  na  fabuli  dobročinnosti  medzi Indiou a Dánskom  a straní téme  hľadania  osobného partnerského  naplnenia  a pátrania po  zmysle života naprieč vekovými rozhraniami i  ako sonda do vyšších dánskych kruhov.

Severský  artový   film   ponúka   kvalitnú  príbehovú  dramaturgiu  úspešnej autorskej   režisérky  Suzanne Bier  (2)  a  výborné  herectvo  so stredom na  energii  správnej  civilne ladenej  typológie postáv, a skvelej obrazovo-zvukovej skladbe, v ktorej sa nestratí ani  efektívna kamera,  či hudobný podmaz islandskej  skupiny Sigur Rós.

Režisérka Suzanne Bier  dokáže ako obvykle z relatívne banálnych  situácií vykresať emočne silnú drámu.  Jej scenáristická zápletka  obsahuje aj  nadmieru  emočne a postojovo   iskrivý  dej – plný zvratov – i  nových životných  výziev.  Jej  „antimoralizátorske  postavy“  berú  veci  nie na povrchu  ale  s  netuctovou  originalitou.   Napriek pochybám  sú   výkony  rolí  v  typovo skvele selektovaných postáv  pre nestranného diváka  autentické.

V  exponovaných  zauzleniach  deja  veľakrát nieto  jediného slova, postavy  fungujú  bez  gesta: … cítime s hercami akoby len vnútornou stranou  ich  očí  a  mimikou.  Herecký koncert  známych ale  neopozeraných  dánskych celebrít  Mads Mikkelsena, Rolf Lassgĺrda, i  Sidse Babett Knudsen.  Tento príbeh  by  mohol  v  nezrelej   dikcii   poklesnúť  do komerčného pátosu a sentimentu, ale dánska režisérka i produkčný štáb   si  presadili  ostrú  európsku drámu o  spoločnosti a rodine, o  životných výzvach  a  nutnej  smrti,  ktorá  je platformou opakovaného začiatku.

Ústredné  kontrastné  línie  a emócie,  v ktorých sa ocitli  dvaja životní sokovia Mikkelsen a  Lassgård  a ich partnerka  sú  pozične skvele  dramaticky  zadané i  bravúrne podané  medzinárodnému  publiku –  s logicky pôsobivými  či plne uveriteľnými  zmenami  kľúčových  postojov  postáv  (dobro vždy spolu so zlom a inými protikladmi a paradoxmi),  ktoré nenápadne ale  napokon i značne radikálne dokážu zmeniť východisko s príčinou:  to je taktiež príkladom či aj istým  „lebelom“  obvykle  kvalitnej  severskej dramaturgie.

Evaluácia Slovak Film – Gabriel Gröber: 81 %

Festival  SCANDI 2017

Poznámka:  (1)   Film bol  nominovaný na Oscara v kategórii Najlepší zahraničný film za Dánsko v roku 2006.   Snímka  bola  ocenená ako najlepší európsky film 2006. Film  bol ocenený či nominovaný na 20 ďalších festivaloch. Viac na IMDb.com

(2)  Režisérske   CV Susanne Bier: Ten jediný (1999), s  2 hlavnými  dánskymi filmovými cenami. Na ďalších filmoch spolupracuje s  režisérom Anders Thomas Jensenom:  Otvorené  srdcia (2002),  Bratia  (2004),   Po svadbe (2006), Svadba medzi citrónmi (2012).