
Titul: Molly a jej hra – Molly´s Game – USA, 2017, 140´(2,5 hod.)
Scenár a réžia: Aaron Sorkim; debut ; adaptácia biografie o Moolly Bloomovej
Kamera: Charlotte Bruus Christensen
Strih: Alan Baumgarten, Elliot Graham, Johj Schaeffer.
Hudba: Daniel Pemberton
Hrajú: Jessica Chastain, Idris Elba, Kevin Costenr, Michael Cera, Samantha Isler, Chris P´Dowd, Rachel Skarsten, Graham Greene, Claure Rankin, Bill Camp, Jeremy Strong, Brian D´Arcy James
Distribúcia: Forum Film v SR od 4. januára 2018 – Foto: Forum Film xxx Genre: Konverzačné a interiérové bottle movie s atraktívnou hrdinkou
NOTICKA: Molly Bloomovú kedysi poznalo zopár ľudí ako talentovanú mladú lyžiarku. Športovú kariéru však vymenila za prevádzkovanie siete tajných herní pre elitu i zbohatlíkov, v ktorých utrácali státisíce dolárov slávni športovci, finanční magnáti či hollywoodska smotánka. Kvôli ruskej mafii sa o Molly začala zaujímať tajná služba. Po 10 rokoch ju agenti FBI zatknú a hrdinka potom potrebuje právnika, ktorému porozpráva svoj životný príbeh, pretože bulvárne médiá o nej nevedeli všetko.
Review
Hollywoodská debutanská smímka Aarona Sorkima s 30 miliónovým rozpočtom (USD) je adaptáciou biografie o skutočnej kontroverznej postave Molly Bloomovej. Titulná rola je stvárnená Jessicou Michelle Chastain, ktorá je skúsenou i atraktívnou americkou herečkou na vzostupe, pochádzajúcou z Kalifornie. Táto herecky stále výraznejšia tvár sa pokúša zažiariť v pre ňu doposiaľ najväčšej životnej filmovej roli.
Mimoriadny príbeh americkej pokerovej princeznej je akoby vystrihnutý z reálneho amerického života high-stake´s. Ide o prostredie reálnych gamblerských večierkov pre bohatých a spoločensky vplyvných celebrít, čo je i jeho najväčším prínosom pre diváka ako hodnota autentičnosti aktuálneho prostredia. Film popisuje lukratívny obchod s pokerovými hráčmi a špecifické podnikanie na hrane zákona z prostredia mafie, celebrít a pracháčov z Wall Street.
Silný príbeh síce šikovne vsadil na reálny život, krásnu a pritom i schopnú a veľmi ambicióznu atraktívnu hrdinku. Na druhej strane sú dejové linky skladačkou na princípe z každého rožku trošku, navyše sa uskutočňujú v uzavretých interiéroch – značne nekinematografických nočných reáloch.
Dráma Molly začína nešťastným koncom športového sna mladej lyžiarky o olympijskej kariére. Športový dril jej ambiciózneho otca však vystrieda nebezpečné prostredie hazardu a nástrahy dvoch obchodne a finančne najrozvinutejších veľkomiest Los Angeles a New York.
Molly reprezentuje najmä postavu s defektným detstvom i prakticky nesexuálnym dospievaním. Ide tu o ženu ktorá napriek psychickým traumám či životnej smole túži byť v mnohých oblastiach výnimočná. Obdobne i jej spoločensky významný otec psychiater, ale aj dvaja bratia s pestrejším pracovným profilom a univerzitným vzdelaním.
Molly je vlastným otcom dlhodobo drezúrovaná kráska s provokatívne úchvatným dámskym dekoltom, ktorý spraví skoro všetko. Divák vníma našu hrdinku súčasne i ako ženu s morálne krištáľovým charakterom, ktorá sa vplyvom okolností premieňa v charakterovo provokatívne tvrdú Molly. Ako emancipovaná žena sa dlhodobo a vytrvalo búri proti svetu akýchsi programovo dominujúcich a najmä zdanlivo všemocných – avšak podľa nej i morálne zdegenerovaných mužských predátorov, pretože Molly nemá nič dôležitejšie, len svoje meno teda charakter.
Značne feministicky pôsobiaca odstrašujúca iniciačná hra je má neprehliadnuteľný konotát so záverečnou pointou nespravodlivosti: agenti FBI i elitný právnik s nekresťansky vysokými finančnými nárokmi, ktorý si dá povedať; ale len kvôli prianiam vlastnej dcéry.
Mollina submisívne projektovaná rodinná rola má prameň v jej životnom koncepte odcudzenia jej otca ako vnútorne morálne mäkkého psychiatra (Kevin Costner). Vlastného otca už ako päťročné dievčatko náhodou. i keď aj traumaticky pristihne pri manželskej nevere v aute s cudzou ženou.
Tu počína aj osobný motív pomsty spolu so spoločenskou rebéliou Molly s trvalým záznamom v podvedomí našej kľúčovej hrdinky. Bazálna hrdinská trauma je vecou o ktorej zúčastnené strany taktne mlčia až do pôsobivého filmového záveru.
K otáznym prvkom dramaturgie a estetiky filmového projektu okrem poriadne naduženej stopáže patrí aj formálna či scenáristická prekombinovanosť. Tieto otázne veci pramenia z prostého faktu, že film Aarona Sorkima nie je klasickým výpravným hollywoodským filmom ale snímkou s relatívne menším budgetom, takže dominantne využíva výlučne niekoľko interiérov – casína v hotelových apartmánoch na veľa spôsobov a kostýmové produkty tzv. haute couture dress code .
Publiku sa dostáva do uší vcelku stereotypný slovný dialogický ping-pong a voice-over titulnej postavy. Slová hrdinky dominantne určujú žánrový prístup i zvýšenú dynamiku deja. Takto nastavené výrazové prvky skôr divadelného než filmového prístupu znamenajú, že film pôsobí ako literárna konverzačka. Niekedy má dynamické vedenie snahu o lapidárnu kontrastnosť a konfliktným dejom spájajúcim protiklady medzi minulosťou a prítomnosťou hrdinky.
Výpravné zložky filmu tu ostávajú esteticky podnetnou prehliadkou honosných interiérových reálov hotelových štvorhviezdičkových izieb prerobených pre účely gamblerov pokerovej hry. V závere deja opäť dominujú reály súdnej siene, čo len potvrdzuje prevažujúci scénický model sitcomovskej epizodickej štruktúry bottle movie. Tento navonok úsporný výtvarný a dramatický zámer teda kontrastuje s nadureným dramatickým a produkčným konceptom – s cieľom o detailnú kresbu života hrdinky.
Tvorivo otáznymi sú taktiež scenáristicky projektované obsahové rozvrstvenia a nekonvenčné obsadenia postáv – najmä otec hrdinky stvárnený Kevinom Costnerom je i mementom a deklarovanou figurkou.
Archetyp ženský vlastností a životných kvalít „filmovej hrdinky“ nemá v deji podstatnejšie zastúpenie. Paradoxne platí aj to, že vedľajšie ženské postavy scenára sú zväčša obrysovými pešiakmi na filmovej dejovej šachovnici a zaobídu sa bez načrtnutej vedľajšej povahovej kresby.
Medzi honosnou klientelou paradoxne nevidno ani jednu skutočnú gamblerku, žiaľ žiadne prirodzené postojové zaverovanie sa kamarátke. Vidno odpudivé gamblerské poloexistencie, ale žiadnu vzťahovú aférku. Scenár sa nepokúša o žiadnu erotiku či hľadanie životných partnerov. Publikum je namiesto toho vystavené pohľadu na konzumáciu tvrdých drog a psychofarmák.
Molly nemá ani jednu prirodzenú dôverníčku či mentorku, a osobný život titulnej postavy je až diskrétne veľkým tabu: nepremyslený scenáristický kontrast vábneho vonkajšku hrdinky vs. emočná hluchota. Veľká trauma otcovej nevery je bazálny spúšťací prvok jej vzdoru spolu s psychiatrickým, právnickým workoholizmom, ale aj životným undegroundom šikmej plochy. Isté prvky sú polopatistické či ako ornament: akoby išlo o dielo mravnej výzvy a pochybnosti, v ktorej sa ocitla hrdinka na základe autentickej voľby, či lapidárny i žalostný odkaz o všeobecnej mužskej skazenosti v agresívnom globálnom svete.
Škoda len priemernej kamery a podpásovo úsporného scénického konceptu v štýle žánru bottle movie snímok s nie veľmi výraznou filmovou hudbou.
Vo filmovom celku diela vyčnieva niekedy až školometsky pôsobiace literárne ego scenáristu a povestným tlakom na pílu i spájaním nespojiteľného, aby získal lepší dojem u publika. Neprehliadneme ani miestami formálne veľmi rozpačitý „filmový prvotvar“ debutujúceho amerického autora, ktorý bol doposiaľ vcelku uznávaným scenáristom v segmente spoločensky angažovaných projektov.
Hodnotenie: 55 – 60 %
POZNÁMKA: x Filmový debut Aaron Sorkima podľa biografie Molly Bloomovej bol niekoľko krát nominovaný na rozličné ocenenia v USA. Film získal len nepremenené nominácie na lokálnych prehliadkach (Cena čitateľov periodika U.S. Cinema a Charmain award na lokálnom Palm Springs International Film Festival v USA).
xxx Titulná éterická rudovláska Jessica Chastain je prirodzeným talentom. Doposiaľ získala najmä viac nominácií a to mnohokrát na postavy vo vedľajších dejových líniách. Žiaľ nemá výraznejšie klasické divadelné vzdelanie, čo si čiastočne vykompenzovala prestížnou súkromnou americkou školou Juilliard v New Yorku. Taktiež pôsobí ako televízna producentka dokumentárnych diel (USA). Herecky je známa nielen vo filmovej ale i v televíznej sfére a sitcomoch. Má neprehliadnuteľnú telesnú atraktivitu štíhlej divy s proporciami (hrdzavé vlasy; útly pás, výška 163 cm). V živote je aktívnou vegánkou, podporuje psie útulky a feministické hnutie. Taktiež je aktivistkou boja voči psychickým depresiám, pretože jej sestra spáchala samovraždu kvôli depresiám.