Recenzia: Molly a jej hra

Scenár a réžia: Aaron Sorkim; debut ;  adaptácia biografie o  Moolly Bloomovej
Kamera: Charlotte Bruus Christensen
Strih: Alan Baumgarten, Elliot Graham, Johj Schaeffer.
Hudba: Daniel Pemberton
Hrajú: Jessica Chastain, Idris Elba, Kevin Costenr, Michael Cera, Samantha Isler, Chris P´Dowd, Rachel Skarsten, Graham Greene, Claure Rankin, Bill Camp, Jeremy Strong, Brian D´Arcy James
Distribúcia: Forum Film  v SR od  4. januára 2018 – Foto: Forum Film  xxx  Genre: Konverzačné a interiérové bottle movie s atraktívnou hrdinkou

NOTICKA:  Molly Bloomovú kedysi poznalo zopár ľudí ako talentovanú mladú lyžiarku. Športovú kariéru však vymenila za  prevádzkovanie  siete tajných herní pre elitu i zbohatlíkov, v ktorých utrácali státisíce dolárov slávni športovci, finanční magnáti či hollywoodska smotánka. Kvôli  ruskej mafii sa o Molly začala zaujímať tajná služba. Po 10 rokoch  ju agenti FBI zatknú  a hrdinka potom  potrebuje  právnika, ktorému porozpráva svoj životný príbeh, pretože  bulvárne médiá o nej nevedeli všetko.

Hollywoodská debutanská  smímka Aarona Sorkima  s  30 miliónovým rozpočtom  (USD)   je  adaptáciou  biografie o  skutočnej  kontroverznej postave  Molly Bloomovej.  Titulná rola je  stvárnená  Jessicou Michelle Chastain, ktorá  je  skúsenou i  atraktívnou americkou herečkou na vzostupe,  pochádzajúcou z Kalifornie.  Táto herecky stále výraznejšia tvár sa pokúša  zažiariť v pre ňu doposiaľ  najväčšej  životnej  filmovej  roli.

Mimoriadny príbeh americkej  pokerovej princeznej  je  akoby vystrihnutý z reálneho amerického  života high-stake´s.  Ide o  prostredie  reálnych  gamblerských večierkov  pre bohatých a  spoločensky vplyvných  celebrít, čo je i  jeho najväčším prínosom pre diváka  ako hodnota autentičnosti  aktuálneho prostredia.  Film popisuje lukratívny  obchod s  pokerovými hráčmi a špecifické  podnikanie  na hrane zákona z  prostredia mafie, celebrít a  pracháčov z Wall Street.

Silný príbeh síce šikovne  vsadil  na reálny život, krásnu  a pritom i  schopnú  a veľmi ambicióznu  atraktívnu hrdinku.  Na  druhej strane sú dejové linky skladačkou  na princípe  z každého rožku  trošku, navyše sa  uskutočňujú  v uzavretých  interiéroch  –  značne nekinematografických  nočných reáloch.

Dráma  Molly  začína nešťastným koncom  športového sna mladej lyžiarky  o olympijskej kariére.  Športový dril jej ambiciózneho otca  však vystrieda  nebezpečné prostredie hazardu a nástrahy  dvoch  obchodne a finančne  najrozvinutejších veľkomiest Los Angeles  a  New York.

Molly reprezentuje  najmä  postavu s  defektným detstvom i  prakticky nesexuálnym dospievaním.  Ide tu o ženu  ktorá   napriek  psychickým traumám  či životnej smole  túži  byť  v mnohých oblastiach  výnimočná. Obdobne i  jej  spoločensky  významný otec psychiater,  ale aj  dvaja  bratia s pestrejším pracovným profilom a univerzitným vzdelaním.

Molly  je vlastným  otcom  dlhodobo  drezúrovaná   kráska  s  provokatívne  úchvatným dámskym  dekoltom,  ktorý spraví skoro všetko.  Divák vníma  našu hrdinku  súčasne  i  ako  ženu   s  morálne krištáľovým charakterom, ktorá sa vplyvom okolností  premieňa  v  charakterovo  provokatívne tvrdú  Molly. Ako emancipovaná  žena  sa  dlhodobo a vytrvalo  búri  proti svetu akýchsi programovo  dominujúcich  a  najmä  zdanlivo všemocných – avšak  podľa nej  i  morálne zdegenerovaných  mužských  predátorov, pretože Molly  nemá nič dôležitejšie, len svoje meno teda charakter.

Značne  feministicky  pôsobiaca odstrašujúca  iniciačná  hra  je  má  neprehliadnuteľný konotát  so  záverečnou pointou  nespravodlivosti: agenti  FBI i elitný právnik s nekresťansky vysokými finančnými nárokmi, ktorý si dá povedať;  ale len kvôli prianiam  vlastnej dcéry.

Mollina  submisívne projektovaná  rodinná rola  má prameň v  jej  životnom  koncepte odcudzenia  jej  otca  ako  vnútorne morálne  mäkkého psychiatra  (Kevin Costner).  Vlastného otca  už  ako päťročné dievčatko  náhodou. i keď aj  traumaticky  pristihne  pri  manželskej  nevere v aute  s cudzou ženou.

Tu počína aj osobný motív pomsty  spolu so  spoločenskou rebéliou  Molly  s trvalým záznamom v podvedomí  našej  kľúčovej  hrdinky.  Bazálna  hrdinská  trauma  je vecou  o ktorej  zúčastnené strany taktne mlčia až do pôsobivého filmového záveru.

K  otáznym  prvkom  dramaturgie a estetiky  filmového projektu okrem  poriadne  naduženej  stopáže patrí aj  formálna  či  scenáristická  prekombinovanosť.  Tieto  otázne veci  pramenia  z prostého faktu,  že film  Aarona Sorkima  nie  je  klasickým výpravným hollywoodským  filmom  ale  snímkou s relatívne menším  budgetom, takže dominantne  využíva  výlučne  niekoľko  interiérov  –  casína v hotelových apartmánoch na veľa spôsobov a  kostýmové  produkty  tzv. haute couture dress code .

Publiku sa dostáva do uší  vcelku  stereotypný   slovný dialogický ping-pong  a voice-over  titulnej postavy. Slová hrdinky   dominantne  určujú  žánrový prístup i zvýšenú  dynamiku deja.  Takto nastavené  výrazové prvky  skôr  divadelného než filmového prístupu  znamenajú,  že film pôsobí  ako  literárna  konverzačka. Niekedy má  dynamické vedenie  snahu o lapidárnu  kontrastnosť  a konfliktným dejom  spájajúcim protiklady medzi minulosťou a prítomnosťou hrdinky.

Výpravné zložky  filmu  tu  ostávajú  esteticky podnetnou  prehliadkou  honosných  interiérových  reálov hotelových  štvorhviezdičkových  izieb  prerobených pre účely gamblerov pokerovej hry.  V  závere deja  opäť  dominujú  reály súdnej siene, čo len  potvrdzuje  prevažujúci  scénický model  sitcomovskej  epizodickej  štruktúry  bottle movie.  Tento  navonok  úsporný  výtvarný a dramatický  zámer  teda  kontrastuje  s nadureným  dramatickým a  produkčným  konceptom  – s cieľom o detailnú kresbu  života hrdinky.

Tvorivo otáznymi sú  taktiež  scenáristicky  projektované  obsahové  rozvrstvenia  a  nekonvenčné  obsadenia postáv –  najmä  otec  hrdinky stvárnený Kevinom Costnerom  je i  mementom  a  deklarovanou figurkou.

Archetyp  ženský vlastností a životných kvalít  „filmovej hrdinky“ nemá  v deji  podstatnejšie  zastúpenie.  Paradoxne  platí  aj to, že vedľajšie ženské postavy scenára sú  zväčša  obrysovými  pešiakmi  na  filmovej dejovej šachovnici  a  zaobídu sa  bez načrtnutej  vedľajšej  povahovej kresby.

Medzi  honosnou klientelou  paradoxne nevidno  ani jednu  skutočnú gamblerku,  žiaľ  žiadne prirodzené postojové  zaverovanie  sa kamarátke. Vidno odpudivé gamblerské poloexistencie,  ale  žiadnu vzťahovú  aférku. Scenár   sa  nepokúša o žiadnu erotiku či hľadanie  životných partnerov.  Publikum je  namiesto toho  vystavené  pohľadu  na  konzumáciu  tvrdých drog a psychofarmák.

Molly  nemá  ani jednu  prirodzenú  dôverníčku či mentorku, a   osobný  život titulnej postavy  je  až  diskrétne veľkým  tabu: nepremyslený  scenáristický  kontrast  vábneho  vonkajšku hrdinky  vs. emočná hluchota.  Veľká trauma otcovej nevery je bazálny  spúšťací prvok jej vzdoru  spolu s psychiatrickým, právnickým workoholizmom,  ale aj  životným undegroundom šikmej plochy. Isté prvky sú polopatistické  či  ako  ornament: akoby išlo o  dielo mravnej  výzvy a pochybnosti,  v ktorej sa ocitla hrdinka na základe autentickej voľby, či  lapidárny i žalostný  odkaz  o  všeobecnej  mužskej skazenosti v  agresívnom  globálnom svete.

Škoda len priemernej kamery a podpásovo úsporného  scénického konceptu  v štýle žánru  bottle  movie  snímok  s  nie veľmi  výraznou  filmovou  hudbou.

Vo filmovom celku diela vyčnieva  niekedy  až  školometsky pôsobiace  literárne ego scenáristu  a povestným tlakom  na pílu i spájaním nespojiteľného, aby získal lepší dojem u publika.  Neprehliadneme ani miestami  formálne  veľmi rozpačitý  „filmový  prvotvar“   debutujúceho  amerického  autora, ktorý bol doposiaľ  vcelku uznávaným scenáristom v segmente  spoločensky angažovaných projektov.

Hodnotenie: 55 – 60 %

POZNÁMKA:  x  Filmový debut Aaron Sorkima podľa biografie Molly Bloomovej  bol  niekoľko  krát nominovaný na rozličné ocenenia v USA. Film získal  len  nepremenené nominácie  na lokálnych prehliadkach (Cena čitateľov periodika  U.S. Cinema  a  Charmain award  na  lokálnom Palm Springs International Film Festival v USA).

xxx  Titulná éterická rudovláska  Jessica Chastain  je prirodzeným talentom. Doposiaľ získala najmä viac nominácií a to mnohokrát na postavy vo vedľajších dejových líniách.  Žiaľ  nemá  výraznejšie  klasické divadelné vzdelanie, čo si čiastočne vykompenzovala prestížnou   súkromnou  americkou školou  Juilliard  v New Yorku.  Taktiež  pôsobí  ako televízna producentka dokumentárnych diel (USA). Herecky  je známa  nielen  vo filmovej  ale i v televíznej sfére a sitcomoch. Má  neprehliadnuteľnú  telesnú  atraktivitu  štíhlej divy s proporciami  (hrdzavé vlasy;  útly pás,  výška  163 cm).  V živote  je  aktívnou vegánkou, podporuje psie útulky  a  feministické hnutie.  Taktiež  je  aktivistkou boja voči psychickým depresiám, pretože jej sestra spáchala samovraždu kvôli depresiám.