Filmová recenzia: Koleso zázrakov

Titul: Koleso zázrakov, Wonder Wheel, USA, 2017,101´
Scenár a réžia: Woody Allen
Kamera: Vittorio Storaro; Strih: Alisa Lepselter
Hrajú: Jim Belushi, Juno Temple, Justin Timberlake, Kate Winslet, Max Casella, Jack Gore, David Krumholtz, Robert C. Kirk, Tommy Nohilly, Tony Sirico, Steve Schirripa a ďalší
Distribúcia: Magic Box Slovakia – v SR od 4. 1. 2018

.

SYNOPOSIS Kate Winslet and Justin Timberlake in the new comedy drama of the legendary Woody Allen, which tells the story of passion, violence and betrayal in contrast to the picturesque environment of Coney Island in the 1950s.Kate Winslet a Justin Timberlake v novej komediálnej dráme legendárneho Woodyho Allena, ktorá rozpráva príbeh vášne, násilia a zrady v kontraste malebného prostredia Coney Islandu v 50. rokoch minulého storočia.

.

.

Ako obvykle platí, že allenovky nie je dobré ignorovať, pretože i keď dej a dikcia  všetkých postáv akoby non-stop opakovala svojské  Woodyho kreatívne alter-ego, niečo  by sme  tak ako obvykle  v novom opuse  našli  navyše.  Táto snímka  je   menej výpravným filmom   a   zápletka  je  okopírovaná  schéma  z divadelnej dramaturgie.    Koleso zázrakov  však  pokojne  môže fungovať  ako  kamienok do  mozaiky  o  allenovskej  romantickej   ženskej    vzťahovej  téme  (great female agenda), ktorú si   buduje Allen už   82 rokov   –  napriek dosť rozšírenej opačnej mienke  a  „odpudzujúco  kuvičiemu názoru“ značnej časti európskych kritikov na tento vraj  z dnešného pohľadu autorov  nie najlepší  film.

.

Rok 1950: v Staten Island (USA)  pracuje  ako servírka  z  kolotočárskej  famílie  vášnivá a ambiciózna zrelá žena  – bývalá herečka  Ginny  (Kate Winslet)  –  spolu s  jednoduchým, povahou  veľmi priemerným  a  fyzicky mierne obžratým mužom so záľubou v rybárčení  – Humptom  (Jim Belushi)   a  nezvládnuteľným  synčekom  z prvého manželstva.     Situáciu  „nahlodanej   životnej idylky“  im  riadne skomplikuje  aktuálny návrat  Humptyho  dcéry   Caroliny (Juno Temple), ktorá sa  zo  zaslepeného nerozumu a romantickej naivity  vydala za mafiánskeho kriminálnika, ktorý je nielen hľadaným zločineckým kriminálnikom  zo zoznamov  FBI  –  ale i sám  chce  zabiť  svoju ženu, pretože tá  ho pod nátlakom a vyšetrovateľskými hrozbami  zradila polícii,  a  dokonca  vie kde mafia ukryla mŕtvoly popravených  nešťastníkov, ktorí  brooklynskej mafii zavadzali.
.
Wonder Wheel - movie: where to watch stream online
.
Onedlho  vstúpi do deja  i posledná dôležitá postava  –  talentovaný študent filmovej scenáristiky v magisterskom štúdiu Európskej drámy –  plavčík Mickey (Justin Timberlake), ktorý začne mať  sexuálnu aférku s citovo a vášnivo značne  frustovanou  Ginny, ale  akoby naschvál   ho zanedlho čaká  i flirtovanie   dokonca aj  s  šarmantnou  nevlastnou dcérou  svojej vydatej  frajerky, čo  je základná situácia  ktorá  vyzerá rovnako uletene, romanticky naivne, ale napokon aj  zničujúco katastroficky.  Ako hýbatelia narácie pôsobia striedavo  plavčík, dcéra, matka, a  opäť plavčík.  Žánrovo tu nájdeme nielen komediálnu retro drámu, ale aj historickú romancu  či artovú festivalovú  drámu.
.
Štandardný allenovský  príbeh  a  nenapodobiteľný  štýlový   rukopis   i  dobre zvládnutá  dynamika  a   príznačne sociálne korodujúce  postavavy   a  zvraty  vo vývine postáv.   Dej  s  morálnym poučením i finálnom pointou,  ktorá je logicko prekvapujúca,  i keď tak trochu vytušená.  Scénicky zaujímavé  retro  a kameramanské riešenia  s menšími   svetelnými    prešľapmi  (napríklad  zlá svetelná  expozícia s množiacou sa hrou na tmu a červený farebný závoj v mnohých scénach  pri kópii v multiplexoch).
.
Wonder Wheel Film Locations - [otsoNY.com]
.
Klasický  Technicolor  v područí   tentokrát neistej  ruky  inak nepochybne  kameramansky   svetovej jedničky Vittorio Storara  je  žiaľ nemiestnym  kamerovým paškvilom,  ktorý neladí s príbehom,  a  atmosférou spojenou s postavami   –   či  s  kreatívnym zámerom snímky (exteriéry sú príliš farebné a  interiéry  bezdôvodne  tmavé a  kamera  výraznejšie  nepodporí  ani  štýl  scenára).   Kate Winslet,  Jim Belushi, a  Juno Temple sú  herecky a režijne vynikajúci.  Justin Timberlake   je o triedu nižšie  ale i  jeho  herectvo je  v  norme  a  vcelku dobré.
.
Typicky  allenovské  Koleso zázrakov  ponúka  najmä  presvedčivú a vyváženú  hereckú typológiu v žánri romantickej retro drámy,  ktorá  produktívne získava   maximum emócií, myšlienok, diváckeho  smiechu i  plaču.  Allenovsky  vedené  herecké role  sú   zárukou  vcelku svižnej  a prehľadnej  dynamiky dejového vývinu  s  presahom  posolstva.    Záver je  dokonca  príznačný  starosvetskou  „moralitou  drámy“  ako  životného a sociálneho  poučenia.
.
Napriek nemnohým výhradám voči forme i obsahu  má snímka naše vrúcne  odporúčanie  publiku  ako artovú  drámu.
.