Festival iránskeho filmu – filmová recenzia: Duet

Titul: Duet, Irán, 2016, 103 min.

Žáner: artová psychologická romanca x Festival: prehliadka iránskeho filmu Bratislava  x  Scenár a réžia: Navid Danesh   x  Účinkujú: Alireza AghakhaniMorteza FarshbafNegar Javaherian  Ocenenia: Tallinn Black Nights  Film Festival  2016

PR  NOTICKA

Keď na seba po rokoch narazia dvaja bývalí milenci, ich súčasné manželstvá sa začnú otriasať v základoch. Obaja sa snažia pokračovať vo svojej ceste životom, ale čoskoro zistia, že im nevyslovená minulosť šliape na päty.  Skvostne vystavaný Duet je symfóniou hlasov, ktoré sa najprv spoja a potom opäť rozídu, a ktorých pôsobivé mlčanie je názornejšie než akékoľvek slová.

Byť sám sebou vo svete, ktorý sa z vás neustále snaží urobiť niekoho iného, je najväčší úspech.“ R. W. Emerson.  Iránsky film  sa pohybuje mimo dosahu radarov, ktoré sledujú, čo je práve „v kurze“ a čo je „dôležité“. Odvracia sa  od inštitucionalizovaného poňatia filmu a venujú sa iba takému umeniu, ktoré je absolútne úprimné voči divákom.  Rozprávajú príbehy nádeje, pochybností, lásky a zúfalstva, ktoré si sami prežili. Prehovárajú hlasom, ktorý prenikne len k tomu, kto k nim pristupuje s otvoreným srdcom.  Žiadna iná forma umenia nepreniká do nášho vedomia tak ako film.

MOVIE    REVIEW

Debutantská iránska  snímka  talentovaného  tvorcu, ktorý má čo povedať modernou formou, osobitou štruktúrou výpovede a precíznym režijne-dramaturgickým konceptom.

Zápletka  tohto  iránskeho filmu, ktorý je    určený   pre citlivých divákov festivalovej produkcie,   podáva   ponor   do   analýzy   komplikovaného životného sveta  hlavnej hrdinky  a hodnotí zmysel  existencie  v  dvoch  umelecky  založených  rodinách.  Na rozdiel  od dominantného záujmu iránskeho kina o  sociálne či kritické témy,  je autorský naratívny svet  svet vyskladaný ako z mimočasého  estétskeho prostredia. Náznaky:  z ticha, z jemnej symboliky a hry s tajomstvom …

Scenárista  a režisér  hranej  komornej  snímky  Navid Danesh   tu  predvádza  zaujímavý  scenár  s postavami autenticky odrážajúce lásku.  Problematika života  bez  tematických  zbytočností  a umelecký štýl blízky minimalistickej narácii.  Bez povšimnutia  sa  isto  nezaobídu  ani   autorove modernistické kamerové riešenia s premyslenou kompozíciou i pohybmi kamery, dobre svetlotonálne komponované nočné zábery a  takmer bezchybná režijná práca vo  výbere a vedení  hercov.

Iránsky  filmári   zanechávajú  veľmi   dobrý dojem z  hudobnej dramaturgie i celkovej  atmosféry  vzťahového  hľadania  spolu s  citovo-komunikačnou reflexiou  hlavnej témy –  vzťahovej zápletky životnej revízie protagonistov:  z konca na začiatok a cyklické vnímanie rolí:  hľadanie, nájdenie, strata, život v omyloch, znova nádej a  vybudovaná nádej na  nový  začiatok …

Hodnotenie Slovak Film / G GROBER:  70 %