
Titul: Darkland, Dánsko, 2017, 112´
Réžia: Fenar Ahmad
Scenár: Fenar Ahmad, Adam August
Kamera: Kasper Tuxen
Strih: Kasper Leick
Hudba: Jens Ole Wowk McCoy
Hrajú: Dar Salim, Stine Fischer Christensen, Ali Sivandi, Dulfi Al-Jabouri, Jakob Ulrik Lohmann, Anis Alobaidi, Hamza Al-Jabouri, Amany Turk, B.Branco a ďalší
Distribúcia: Film Europe Media Company – Scandi 2018, v SR od 25. januára 2018 x Foto: Film Europe
Synopsis The successful heart surgeon Zaid has reason to celebrate: he and his charming wife are waiting to join the family. However, the joint celebration in the circle of his friends is unexpectedly interrupted by the visit of Zaid’s brother Yasin, who got into trouble due to organized crime. After Zaid refuses to help him, Yasin is drastically punished by the gang leader. Police have their hands tied for lack of evidence… Úspešný kardiochirurg Zaid má dôvod k oslave: spolu so svojou pôvabnou ženou čakajú prírastok do rodiny. Spoločnú oslavu v kruhu svojich priateľov však nečakane preruší návšteva Zaidovho brata Yasina, ktorý sa dostal do problémov kvôli organizovanému zločinu. Po tom, čo mu Zaid odmietne poskytnúť pomoc, je Yasin drasticky potrestaný vodcom gangu. Polícia má pre nedostatok dôkazov zviazané ruky … Úspešný kardiochirurg Zaid má dôvod k oslave: spolu so svojou pôvabnou ženou čakajú prírastok do rodiny. Spoločnú oslavu v kruhu svojich priateľov však nečakane preruší návšteva Zaidovho brata Yasina, ktorý sa dostal do problémov kvôli organizovanému zločinu. Po tom, čo mu Zaid odmietne poskytnúť pomoc, je Yasin drasticky potrestaný vodcom gangu. Polícia má pre nedostatok dôkazov zviazané ruky …
MOVIE REVIEW
Z uznávaného a finančne zabezpečeného dánskeho chirurga, ktorého brat Yasim sa stal kriminálnikom a bol zapletený so štruktúrami podsvetia, sa stáva pouličný vagabund a bitkár a neskôr aj neľútostný gangster, aby pomstil smrť brata.
Hlavná postava drámy – dánsky Iránčan Zaid má charizmu a telo iránskeho Win Diesela (Daru Salim). Tento človek sa stal príslušníkom dánskej smotánky ale smeruje k neskutočnej psychologickej premene v schizofrenickej situácii: komunita Iráncov i rodinná česť prikazuje niečo spraviť, a pritom on i jeho milujúca manželka sa pripravujú na príchod vlastného dieťaťa.
Tento film severskej kinematografie je psychologická kriminálna dráma v žánri revenge thrilleru, ktorý má dobrý priamy a akčný začiatok. Hrdina musí riešiť následky neúspešnej lúpeže v banke, ktorú dal zrealizovať šéf podsvetia, ktorý vydieral aj istého bežného pešiaka svojej bandy. Film je drámou so štandardným dynamickým spádom: najprv príprava na konfrontáciu formou tréningu kick-boxerstva, ktoré sú stupňované v menších pouličných konfliktoch. V závere musí byť konfrontácia vo finálnej súbojovej férovke Zaida so Semionom (Ali Sivandi), kde sa náš hrdina ocitne sám s hlavným „mafiánskym záporákom“ – duel s rozdávaním vražedne nebezpečných rán a efektnými zrážačkami súperov k zemi – všetko po neskutočne tvrdých úderoch.
Publikum žánrovo zmiešanej snímky si však v roztiahnutej druhej časti filmovej drámy uvedomí aj istú nelogickosť či paradoxy dejových línií (hlboký intelekt spojený s brutalitou, ignoranciou a nakoniec pudovým nerozumom prisťahovalcov ako celku, kde je na chvíľu solidárnosť a následne potrestanie). Tieto pramenia zrejme i v prostoduchosti filmovej zápletky, doposiaľ v Európe nie bežného akčne-psychologického žánrového mixu. V dnešnom konkurenčnom Hollywoode bývajú v scenároch logickejšie vystavané dejové výzvy i prekážky, hrdinovia zažívajú komplikovanejšie emócie.
i Značne schematicky je vykreslená dôležitá postava tehotnej manželky Zaida, ktorá je vo filme akoby bez zázemia, bez vlastností, i bez emócií (pri stretnutí vo VIP clube odchádza napríklad symbolicky na WC) – a príchod nového potomka v nemocnici je tu potom akoby niečo nasilu a bez motivačnej logiky. Doktor Zaid alias úspešný pomstiteľ si bude užívať otcovstvo z doživotného väzenia (?)
Postavy na oboch stranách barikád napokon časom pochopia, že nepremyslene roznietená a konfliktná špirála svojhlavej akčnosti a čoraz nezmyselnejšej pomsty nemá skutočných víťazov ani vznešenejší cieľ. Na druhej strane prisľúbená žánrová, estetická i dramaturgická výzva a európsky typ „civilnej reflexie“ iránskodánskej komunity vo forme zamýšľanej psychologickej a charakterovej kresby hlavného protagonistu. Postavy Zaid a jeho 100 % negatívny zúfalec Yasim akoby originalitou úplne vyšumeli. Obaja iránski imigranti sa stanú obeťami neprispôsobivosti a zadubenosti. Pritom Zaid je na počiatku rozprávania zodpovedný a všestranne pomáhajúci chirurg, ktorý sa zmení na až beštiálny paradox (motivácia k dvojitému životu a chabé zdôvodnený posun Zaida od apatie – cez tréning kickboxu – až k civilizačnej i ľudskej netolerancii) …
Tento bazálny povahový prerod pôsobí na citlivé artové publikum značne schematicky – necivilne. Až neprirodzene vykonštruovaná schéma reťazenia akčných pokusov o činy odplaty ako reakcia odôvodňujúca samozvaneckú spravodlivosť.
Film Daekland natočil Fenar Ahmad, dánský režisér iráckého původu narodený v Brne. V závere treba konštatovať, že možná zaujímavá pridaná hodnota reflexie dánskeho multikulturalizmu naprieč globalizáciou na špecificky európsky spôsob však končí naratívne rozpačite, pretože „zamrzla“ nedomyslene niekde na autorskej tvorivej polceste.
Autori i dánska filmová produkcia vyložene uprednostnili komerčnú žánrovú istotu „krvavej pomsty“ – tu bez pokusu o hlbšiu intimitu autorských riešení. Akoby všetci mohli za všetku agresiu a anarchiu, ale toto nie je odraz skutočnej reality, avšak dynamická fikcia skôr béčkovej kinematografie.
Hodnotenie .Slovak film: Gabriel Gröber a Cyril Choma: 55 %
REVIEW The main character of the drama – the Danish Iranian Zaid has the charisma and the body of the Iranian Win Diesel (Daru Salim). This man has become a member of the Danish cream, but he is heading for an unreal psychological transformation in a schizophrenic situation: the Iranian community and the family honor show something to do, while he and his loving wife prepare for the arrival of their own child.
This Nordic cinema film is a psychological criminal drama in the genre of revenge thriller, which has a good direct and action start. The hero must deal with the consequences of a failed robbery in a bank, which was carried out by the head of the underworld, who also blackmailed a certain ordinary pawn of his gang. The film is a drama with a standard dynamic gradient: first preparation for confrontation in the form of kick-boxing training, which are escalated in smaller street conflicts. In the end, there must be a confrontation in Zaida’s final fight with Semion (Ali Sivandi), where our hero finds himself alone with the main „mafia villain“ – a duel with murderously dangerous blows and effective knocks of opponents to the ground – all after incredibly hard blows.
However, in the stretched second part of the film drama, the audience of a genre-mixed film will also realize a certain illogicality or paradoxes of storylines (a deep intellect associated with brutality, ignorance and finally the instinctive ignorance of immigrants as a whole, where there is solidarity and punishment for a while). These probably also stem from the simplicity of the film plot, which is not yet a common action-psychological genre mix in Europe. In today’s competitive Hollywood, the plot challenges and obstacles are more logically displayed in the scenarios, the heroes experience more complicated emotions.
The important character of the pregnant wife Zaida, who is in the film as if without background, without qualities, and without emotions (she goes symbolically to the toilet during a meeting in the VIP club, for example) is also shown quite schematically – and the arrival of a new child in the hospital is and without motivational logic. Dr. Zaid aka a successful avenger will enjoy paternity from life imprisonment (?)
Eventually, the characters on both sides of the barricades will eventually understand that the recklessly inflamed and conflicting spiral of stubborn action and increasingly meaningless revenge has no real winners or a noble goal. On the other hand, the promised genre, aesthetic and dramaturgical challenge and the European type of „civil reflection“ of the Iranian-Copenhagen community in the form of the intended psychological and character drawing of the main protagonist. The characters of Zaid and his 100% negative desperate Yasim seem to have completely eroded the originality. Both Iranian immigrants will fall victim to maladaptation and edema. At the beginning of the story, Zaid is a responsible and comprehensively helping surgeon who turns into a bestial paradox (motivation for a double life and poorly justified shift of Zaid from apathy – through kickboxing training – to civilization and human intolerance) …
This basal character rebirth has a very schematic – non-civil effect on sensitive art audiences. An unnaturally constructed scheme of chaining action attempts at acts of retribution as a reaction justifying self-evident justice.
The film Daekland was made by Fenar Ahmad, a Danish director of Iraqi origin born in Brno. In conclusion, the perhaps interesting added value of reflecting on Danish multiculturalism across globalization in a specifically European way, however, ends narratively embarrassingly because it „froze“ inadvertently somewhere in the author’s creative halfway.
The authors and the Danish film production clearly preferred the commercial genre certainty of „bloody revenge“ – here without trying to deepen the intimacy of the author’s solutions. As if everyone was to blame for all the aggression and anarchy, but this is not a reflection of real reality, but a dynamic fiction rather of B-movie.