Recenzia: Axolotl Overkill ako (pre)zrelý a provokatívny debut o mladej berlínskej bohéme

Scenár: Helene Hegemann podľa svojho románového debutu Axolotl Roadkill
Kamera: Manuel Dacosse
Strih: Bettina Bohler
Hudba: Mill Fesmann
Účinkujú: Jasna Fritzi Bauer, Arly Jover, Laura Tonke, Mavie Hörbiger, Nikolai Kinski, Julius Feldmeier, Sabine Vitua, Hans Löw, Lorna Ishema, Tom Lass, Hanns Zischler a ďalší
Distribúcia: ASFK v SR: 7. decembra 2017 – Festivaly: MFF Sundance, 2017 a cena: “ Zvláštna cena poroty pre svetový hraný film za najlepšiu kameru.

PR NOTICKA  ASFK   Šestnásťročná Mifti žije v Berlíne, kde vymetá večierky, experimentuje s drogami a sexom a kašle na školu. Dospelí, ktorých stretáva, jej prídu zúfalí. Tí si o nej na oplátku myslia, že je príliš drzá, často zbytočne smutná a bezhlavo zamilovaná. Dospelí zúfalci sa totiž nechcú zaujímať o podstatu vecí.  Mifti vie, že je na všetko na celom svete sama. Nech čokoľvek táto fáza znamená – jej to príde  ako symbol  vodnej  príšery axolotl, ktorú chovajú v teráriu a tá  prežije všetko pretože  s  každou skúsenosťou sa stáva niekým novým.

REVIEW

.

Film  s  pôvodným  titulom  Axolotl Overkill  je  debut Helene Hegemannovej, v ktorom  filmársky zrealizuje  vlastnú literárnu látku. Tejto sa  začala venovať  najprv ako (trinásťročná)  blogerka  a  debutujúca autorka románu, pričom do tretice  i   ako vlastný hraný  debut a  anarchisticky  žensky  reflektujúca   výpoveď   o  limitoch  najnovšej  dorastajúcej  generácie. Sú  tu  aj  nápovedy  z foriem   ďalších režisérov.  Napríklad  príbuzné prvky  s  Jean-Luc Godardom  či  Xavierom  Dolanom, ako napríklad  práca s časom alebo  dejová alogičnosť,  či  častá   exesívna  a typicky  pózerská komunikácia a ďalšie prvky.

.
Nemecká režisérka  Helene Hegemann  je   zvolenou   témou nie ďaleko
nonkoformnému  Poliakovi  Michalovi  Marczakovi  (2016)].  Na poli dramaturgie vidno  asociácie  s  témou  strateného  rebelstva   a  postava  Holdena  Caulfielda  z  pera J. D. Salingera  či   obdobnú  inšpiráciu z  modelov  a  motívov  „zauzlenia sa postáv   v časopriestore“  u   ďalších  moderných tvorcov  súčasného filmu.   Hlavná hrdinka  Mifti  má  zrejme aj  s touto nezrelou motiváciou  nekonečne podnetné detstvo s príkladnou nezodpovednosťou  a tvári sa  ako  predčasne  zrelá   a  dynamicky  hladujúca  teenagerka.  Mifti odmieta realistický stereotyp žitia, ignoruje školu,  obchádza vlastné zdravotné riziká a taktiež  pragmatickú logiku bežných  životných  starostí a ohrození.
 .
Tragiku v jej postoji  a výchovná manká spôsobujú všetci v jej okolí:  jej nie veľmi priebojná pestúnka, chorá matka existujúca len na podporných resuscitačných prístrojoch, či  jej  milionársky a značne hédonický otec, ktorý  so zvláštnou  estetikou   dokáže  vnímať   tragiku  bin Ládina  ako  istého  „videoumelckého prípadu“.  Napokon  kolízie badať  medzi titulnou postavou  a  jej  starším apatickým bratom.  Charizmatická  Mifti  sa  občas  štylizuje ako  mnohými  iritovaná a všetkými  „ohrozovaná“  nezrelá  jedinka, ktorá však paradoxne  dokáže  najmä  v duchu istej  „chytro sa učiacej divokej prírody ako symbol  dokonale sa  regenerujúceho  monštra  Axolotl,  ktoré  je schopné  druhovo  vyzrieť  –  paradoxne  napriek  všetkým fatálnym  ohrozeniam, ktoré štandardne zničia psychiku každej bytosti„.
.
Scenár je rozvíjaný  nechronologicky  a  proti logike   ako  štylizované rozprávanie  a kinematograf  so zámerne projektovaným  miernym  naratívnym chaosom, ktorý je inšpirovaný  alogikou v rozprávačskej  forme  a  kritickými postojmi  posledných  filmových snímok Jean-Luc Godarda (ale voľne aj  v naratívnej  hyperrealite Davida Lyncha).
.
Najväčším kladom projektu je  autentická  Mifti  stvárnená   Jasna Fritzi Bauerovou,  nemeckou herečkou  známou v divadle  a  spoluprácou s významným nemeckým režisérom Christianom Petzoldom.  Pochváliť možno dynamickú a prirodzenú  kameru s citlivou  hudobnou  dramaturgiou tejto prínosnej  debutantskej snímky.
.
Hodnotenie: 60 – 65 %