
Recenzia na filmový titul: PODOBA VODY The Shape of Water
Review: Gabriel Gröber
Krajina, rok, žáner: USA, 2017, reto sci-fi dráma s thrillerovými črtami; a taktiež s rozprávkovými fantazijnými prvkami
Autorský scenár a réžia: Guillermo del Toro
Hrajú: Octavia Spencer, Michael Shannon, Richard Jenkins, Sally Hawkins
Synopsis Tak trochu iný príbeh o láske si pre širšie publikum uvádza majster fantazijných drám Guillermo del Toro v duchu najlepších téz juhoamerického „magického realizmu„. V čase eskalujúcej studenej vojny začiatkom 60. rokov pracuje nemá a osamelá Elisa ako upratovačka v prísne stráženom vládnom laboratóriu, kde jedného dňa objaví nový exemplár, tajomného morského tvora…
Režisér filmového Hellboye, sci-fi Pacific Rim či oscarového Faunova labyrintu sa vzdal honoráru, aby natočil citlivou poctu hororom, melodrámam a muzikálom 50. a 60. let minulého storočia.
CZ-story: Tvář vody se odehrává za studené války v utajované americké vládní laboratoři, kde pracuje Elisa (Sally Hawkins). Elisa je němá a což pro ni ve velké míře znamená izolaci od okolního světa. Její život se změní jednou pro vždy, když společně s kolegyní Zeldou (Octavia Spencer) objeví přísně tajný experiment.
Ocenenia: Zlatý lev za najlepší film na MFF v Benátkach 2017 Film bol uvedený v rámci programu MFF Bratislava 2017
MOVIE REVIEW
Podoba vody je rozprávková dráma pre nepredpojatého diváka a filmovým koktailom pre publikum otvorenej mysle známeho tvorcu imaginatívnych filmárskych projektov, Mexičana Guillerma Del Toro, ktorý sa preslávil najmä pôsobivo imaginatívnym dejinným „retro projektom“ Faunov labyrint (2006).
V novej snímke Tvár vody (2017) sú využité mnohé literárne, žánrové, scénické i herecké prvky aby vznikla celostná a zrelá forma snímky. Guillerma Del Toro doslova chŕli surrealistické i rozprávkové metafory komixovej a retro sci-fi obraznosti s emočne nabitou ústrednou dvojkou charakterov, i dramatických prekvapení v aktuálnej téme osudu ľudstva a ich komunikácie s neznámymi kultúrami. Snímka pre otvoreného a nepredpojatého klubového diváka.
Scénicky podmanivá dramatická esej a romanca spolu s rozprávkou pre dospelých so skvostným vizuálom, brutálnymi motívmi, a trochu sladkým zakončením.
V titulnej roli príbehu je Sally Hawkins, ako upratovačka s dobre zvládnutými vlastnosťami hypersexuálnej a charakternej bytosti. Ale vo vnútri duše možno opustenej zrelej ženy, ktorá sa zamiluje do zvláštnej bytosti, na polovicu cudzokrajnej krvilačnej príšery, a na polovicu s komunikačnými vlastnosťami poloboha – akéhosi „rybieho muža“, ktorý je odsúdený mocnosťami našej planéty Zeme k likvidácii.
Del Torovo monštrum, ktoré kúzelne priťahuje i tak trochu odpudzuje. Téma o kontakte „medzidruhových mentalít“ s vizuálne podmanivými hyperbolami sa mení na milostnú romancu a skrytú jemnú paródiu o špionážnej vojne medzi USA a vtedajším Sovietskym zväzom.
Multižánrovo spracovaný príbeh Guillerma Del Toro so slušnými hereckými výkonmi a historickou reflexiou doby je plný poetickej imaginácie a podarených originálnych masiek, dobových rekvizít, stavebných komponentov, i náročných vizuálnych špeciálnych efektov. Toto dielo je vážnym favoritom i na tohoročné odovzdávanie oscarových ocenení.
Hodnotenie: 90 % [RECENZIA: G. GROBER]
Synopsis The master of fantasy dramas Guillermo del Toro tells a slightly different love story for a wider audience in the spirit of the best theses of South American „magical realism“. During the escalating Cold War in the early 1960s, Elisa, a lonely and lonely worker, works as a cleaner in a strictly guarded government laboratory, where one day she discovers a new specimen, a mysterious sea creature …
The director of the film Hellboy, the sci-fi Pacific Rim or the Oscar-winning Faun’s Labyrinth gave up his fee to record a sensitive tribute to the horror, melodrama and musicals of the 1950s and 1960s.
CZ-story: The face of water takes place during the Cold War in a secret US government laboratory where Elisa (Sally Hawkins) works. Elisa is dumb and which for her largely means isolation from the outside world. Her life changes once and for all when she and her colleague Zelda (Octavia Spencer) discover a top secret experiment.
Awards: Golden Lion for the best film at the Venice IFF 2017 The film was screened as part of the Bratislava IFF 2017 program