Recenzia: Svet podľa Daliborka

Noticka  (CZ):    Režisér Vít Klusák  Dalibora kontaktoval přes youtube, ale Dalibor se s filmařem odmítl setkat s odůvodněním, že se obává, že je to policista. Klusák se tedy vydal do Prostějova s Daliborovou fotografií a po celý den obcházel bary a restaurace, zda ho někdo nezná. Mnoho hodin byl neúspěšný a kdyby v jedné zapadlé čtyřce nenarazil na kamaráda Daliborova otce Adolfa (*1921), byla by pátrací mise neúspěšná. (Zdroj: Hypermarket Film). ( xxx )   Výslech na policii kvůli natáčení a obsahu filmu absolvovali na jaře 2017 tito 3 lidé: hlavní postavy Dalibor K. a Jana P. a režisér Vít Klusák  (Zdroj: Hypermarket Film)

Review:

Úctihodne obsažný  časozberný  medailón  o obyčajnom prostějovskom nešťastnom a dospieť  odmietajúcom mládencovi, ktorý je súčasne správou o stave stredoeurópskeho a českého vedomia o svete.  Publikum sleduje domácnosť a rodinu, ktorá nefunguje, lúzerská a slabo platené práca, krčmové debaty a extrémistické názory s  životným štýlom jedného priemerného českého single týpka s extrémistických životným štýlom, ktorý aj zabolí i zamrazí.

Časozberná metóda a majstrovsky zvolená ústredná postava režiséra Víta Klusáka  je  plná  vnoru a civilne autentickej reflexie  naivity, zaslepenosti, pseudonázorov, prostrednosti akéhosi sebastretného spytovania, hnevu a emócií, ale i vôle sa napokon niekam posunúť.   Napriek mnohým  potenciálnym  režijným dokumentaristickým výhradám voči spôsobu a hlavne etike práce  s „fašistickými naturščikmi“  celkom prínosné  filmové dielo, ktoré   vhodné i do polemiky o  skukotočnej aktuálnej  mladej generácii, a  napokon aj o jej reálnych a  predstieraných hodnotách.

Neskutočne  náročná práca  s  longitudinálnym časozberom  v tomto dokumente  vyšla a téma extrémistického českého fašizmu je  osvetlená prínosným a autentickým spôsobom.  O časti  spoločnosti, ktorá nechodí voliť, žije z druhej ruky, a prežíva v svojich bludoch a omyloch, našťastie nie naveky.

Odporúčame najširšej cieľovej skupine, a hlavne mládeži. Film bude premietnutý v rámci programu MFF Bratislava 2017.

Evaluácia: 80 %                                   [ RECENZIA: M. GÓTOVÁ ]