19. ročník MFF Bratislava 2017

Print Friendly

NOTICKA :  19.ročník MFF Bratislava sa uskutočňuje  od 9. do 16. novembra vo vybraných  bratislavských mestských kinách a kluboch  ako  Kino Lumière, Kino Mladosť, Kino Nostalgia, Gorila.sk a  Urban Space) ( x x x )    Tohoročný  MFF  Bratislava bude opäť bilancovať  festivalovú sezónu a taktiež  predstaví filmy, ktoré rezonovali na najvýznamnejších medzinárodných filmových  podujatiach vo svete.   Väčšinu z nich uvádza  v slovenskej premiére.  Festival  je v praxi  jedinou možnosťou  tieto pozoruhodné filmy vidieť, keďže sa do kinodistribúcie nedostanú. Mimoriadnu pozornosť  festival venuje súčasnému európskemu filmu, najmä jeho  hereckým  stáliciam i vychádzajúcim hviezdam.

Organizačné pokyny organizátorov festivalu:   V každom z festivalových kín si môžete zakúpiť vstupenky aj v predstihu, na predstavenia v ktoromkoľvek festivalovom kine a v ktorýkoľvek festivalový deň.  Na projekcie je jednotné vstupné: 3,30 € –  s výnimkou bezplatných projekcií v kaviarni Gorila.sk Urban Space.  Vstupenky  sú  v predaji v pokladniach každého festivalového kina  a sedenie je počas celého festivalu voľné.

PROGRAMOVÉ   REVIEW  FESTIVALU

Tohoročné tri súťaže  i  prehliadkové a informatívne  sekcie MFF  Bratislava opäť  ponúkajú  “ rozmanitú škálu  problematických zamyslení a  filmárskych artových  úvah,  názorových  postojov,  a rukopisov renomovaných i začínajúcich režisérov, scenáristov a producentov „.

Kinematografické  diela f estivalového  programu sú  zoskupené v troch súťažných sekciách:  v kategórii  prvých a druhých hraných filmov, v kategórii režisérov snímok prvých a druhých dokumentárnych filmov, ale aj  v kategórii  tvorcov krátkych filmov.  Cieľom festivalu je upriamenie záujmu na mladú a vznikajúcu  generáciu tvorcov a filmových režisérov a producentov.

Sekcia  Cinema Now, i tento rok predstavuje to najlepšie z  Cannes, Toronta, San Sebastianu a  Benátok: retro fantasy v réžii Guillerma del Tora – Podoba vody, čierna komédia Tri billboardy kúsok za Ebbingom, oscarového režiséra Martina McDonagha a psychologickú rodinnú drámu Abriline dcéry filmára Michela Franca.

Súťaž hraných filmových diel   uvádza   osem filmov podľa výberu programového dramaturga, srbského filmového kritika Nenada Dukića. Najrenomovanejším tvorcom súťaže je  zrejme režisér  Vahid Jalilvand, iránsky herec a režisér televíznych a dokumentárnych filmov, ktorý za svoj druhý celovečerný hraný film Bez dátumu, bez podpisu (No Date, No Signature, Bedoune Tarikh, Bedoune Emza, 2017) získal na MFF v Benátkach v sekcii Horizonty cenu za najlepšiu réžiu.  Jeho najaktuálnejšia iránska snímka  skúma otázku viny a zodpovednosti v krajine,  kde je „karidálnou otázkou“ ponímanie  a  KONTEXT  právneho štátu.  Artový  film Bez dátumu  polemizuje  s  myšlienkami  patológa Kaveha Narimana, ktorý možno zavinil smrť 8-ročného dieťaťa.

Zaujímavé momenty   prináša   uvedenie  prvého  filmu francúzskej režisérky Léonor Serrailleovej s názvom Paula (Montparnasse Bienvenue, Jeune femme, 2017).  Filmový debutantský projekt  ocenený  na MFF  v  Cannes  Zlatou kamerou pre najlepší debut  skúma problematiku  individuálneho osamotenia Pauly, ktorá sa rozišla s druhom a  stáva sa spoločenským outsiderom.  Protirečeniami životnej cesty  skúšaná  žena sa  podujíma na osobnostnú  cestu za objavením vnútorného pokoja  a svojho nového miesta vo svete. Low-budgetový  príbeh, situovaný  do parížskej štvrti Montparnase na ľavom brehu Seiny, a  je špecifický výlučne  ženským obsadením realizačného štábu.

Projekt  ocenený   Zvláštnou cenou poroty na festivale MFF  v Karlových Varoch –  Chlapi neplačú (Men Don’t Cry, Muškarci ne plaču, 2017) –  upozorňuje na vojnové traumy  a ich zrkadlenie sa  cez svet  vojnových veteránov stredného veku, ktorí sa zúčastňujú intenzívnej skupinovej terapie s názvom „kurz zmierenia“ slovinského psychiatra Ivana.  Zaujímavý herecký a režijný rukopis jeho tvorcov  má hlavnú myšlienku spredmetniť   ideu snahy  o odpustenie  druhým i sebe samému.

Súťažné  dokumentárne filmy, ktoré  vyberal  programový riaditeľ festivalu Pavel Smejkal tvorí osem projektov.  Upozorňujeme najmä  na  dlhometrážny debut nórskeho režiséra a kameramana Egila Håskjolda Larsena 69 minút z 86 dní (69 Minutes of 86 Days, 69 minutter av 86 dager, 2017).  V   prístave sa  v dave  imigrantov  objavuje trojročná Lean a jej rodina. Charizmatické dievča   môžme vnímať  ako zrkadlo  jej vyčerpávajúcej  cesty po Európe, počas ktorej však nestráca vieru v  prirodzené ideály sveta.  Film získal Cenu Nordic Dox na tohtoročnom CPH:DOX i Cenu pre začínajúceho filmára na Hot Docs 2017.

S  teritóriom  Blízkeho východu je spojený film  Chuť cementu (Taste of Cement, Taste of Cement 2017) sýrskeho režiséra Ziada Kalthouma.

Ďalším prínosným dokumentárnym filmom  môže byť  čerstvý víťaz prestížnej Ceny Doc Alliance   o sýrskych robotníkoch umiestnených  v Bejrúte. Tento projekt   je filmovou meditatívnou esejou z prostredia stavby a izolovaných mužoch od prirodzeného prostredia.

Film  Bobbi Jene (Bobbi Jene, Bobbi Jene, 2017), je  milostným portrétom výnimočnej   tanečníčky.  Zápletka, téma a dej sú  kombináciou  ľúbostného príbehu a filmu o tanečnom umení.  Naša hrdinka   sa rozhodne opustiť Izrael, kde sa stala hviezdou svetoznámej tanečnej skupiny Batševa, a púšťa sa do sólovej kariéry, v ktorej  kreuje  nové  hranice  možností tanca i seba ako tanečníčky.   Druhý film dánskej režisérky Elviry Lind  ktorá je  viacnásobným víťazom festivalu Tribeca v kategóriách za najlepší dokumentárny film, strih a kameru.  Autorka  a jej dielo sú  zaujímavé zručne vedeným rozprávaním a  prirodzenou jednoduchosťou, ktorá dáva vyniknúť  istej  osobitosti.

V sekcii súťažných  krátkych filmov sa  publikum MFF  zoznamuje s 14 projektmi podľa  výberu holandského kurátora Erwina Houtenbrinka. Thajský tvorca Chai Siris, ktorý pracuje v štúdiu slávneho Apichatponga Weerasethakula  predstaví  svoj film  500 000 rokov (500,000 years, 500,000 pee, 2017), ktorý  zobrazuje  svet  na hraniciach reality, mýtu a filmového umenia.

Filmová snímka   Hlavné miesta kostí (High Cities of Bone, Altas Cidades de Ossadas, 2017)   uvádza  príbeh Karlona, priekopníka kreolského rapu zo slumu na predmestí Lisabonu.  Film je nápaditým vhľadom do Karlonových spomienok, inštitucionálnej moci a potláčaných príbehov.

Prepojenie fantázie a reality je tiež devízou animovanej snímky Volanie rozkošnosti (Call of Cuteness, Call of Cuteness, 2017), ktorá rozpráva o neoliberálnej nočnej more, konzume, kontrole a strachu z bolesti. Film síce využíva radikálne formálne prostriedky, ale súčasne je vizuálne podmanivý a hravý.

Viac informácií aj na stránke: http://bratislavaiff.sk

Na ilustračnom obrázku vidno snímku zo slovenského dokumentu Varga, ktorý na 18. festivale MFF Bratislava taktiež premietnu.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV