Recenzia: Zabijaci z malomesta

Print Friendly

Titul: Zabijaci z malomesta (Draberne fra Nibe/Small Town Killers), Dánsko,  2017, 90 min. 
Scenár a réžia: Ole Bornedal.
Kamera: Dan Laustsen, Linda Wassberg
Strih: My Thordal.
Hudba: Joachim Holbek
Hrajú: Nicolas Bro, Ulrich Thomsen, Mia Lyhne, Lene Maria Christensen, Marcin Dorocinski, Gwen Taylor, Soren Malling, Birthe Neumann, Ole Thestrup, Elsebeth Steentoft, Joel Spira, Jens Andersen a ďalší
Distribúcia: Film Europe v SR od 29. júna 2017
Foto: Film Europe

NOTICKA:  Ib a Edward, dvaja podnikatelia z malého dánskeho mesta, sú unavení z dlhoročného manželstva a snívajú o tom, ako si užiť svoje peniaze zarobené za svoj doterajší život na čierno. Po potýčke s vlastnými manželkami sa opijú a cez internet nájdu nájomného vraha z Ruska, aby im „vyriešil problém“. No čoskoro zistia, ako veľmi podcenili svoje manželky, čo naštartuje absurdný sled udalostí a ukáže sa, že sami dvaja sa ocitli na prvých priečkach v poradovníku, koho vlastne treba zabiť…

Review

Mŕtvoly sa množia, a ľudia sa sušia, a zúfajú si: … už nevedia ani vlastne prečo. Tak už to v malomeste a  v severských  osídlach  otázneho malomestského  či  buranského  typu  býva.

Filmový projekt  scenáristu a režiséra  Ole Bornedala  sa snaží skĺbiť mediálnu tematickú absurditu s humorom z malomestských reálií. V zobrazovanej realite  čas akože zaspal:  navyše nikomu nefunguje partnerstvo –  s  nulovými hodnotami  pre rodinu, sex, morálku,  zmysel žitia, spravodlivosť  či bazálnu ľudskú česť a naplnenie.

Z  rodinných vzťahov vyprchalo takmer všetko,  i rodina, i partnerstvo i sex, čo sa dá vyriešiť nájmom dvoch krutých zabijákov zo zahraničia (Rus a Britka).

V  absurdnej komédii  Zabijáci  z malomesta  je  veľa absurdných faktov, kde hlavnou línou je situácia dvoch  sympatických  a  „zazobaných vidieckych fuškárov„,  ktorí majú všetko a nič:  oni i manželky za kariérnym zenitom, nefunkčné libido, a zo všetkého deja trčí  „celková  sexuálna prázdnota a žiadny hodnotný  zmysel rodinného a spoločenského života na severskom vidieku či pustatine…

Akási vedľajšia línia príbehu rozkrýva   paralelne postoje  homosexuálneho učiteľa tanca salsy, ktorý vyučuje  toto  pohybové  umenie  v protestanskom kostole. Do vlastných osídiel  záujmu a  lásky následne  úspešne  zlanári uletený  učiteľ tanca  v  uletene  komediálne  zdôvodnenom  aj  retartovaného zakoktaného nešťastníka, ktorý bol  predtým všetkými považovaný  za osamelú  osobu a  nešťastný sociálny prípad na pozícii  outsidera.

Nezmyselné –  miesto „absurdného“  …  a suchopádne – miesto „vtipného“. Tieto fakty nenadchnú každého diváka, a či nie ????

Severský   film  má  však  nad očakávanie  prekvapujúce peripetie i drive. Navyše je prítomná i  akúsi ponáška na glokálnu  globálnosť  Hollywoodu. Nevadí, že občas zápolí  publikum s miestami retardovaným  tempom, a aj s predvídateľnou povinne šťastnou pointou.

Pomocou filmového sarkazmu si tvorcovia tejto snímky  uťahujú z naratívneho i životného umenia, z nadnárodných národných  klišé, z  kritiky, a napokon neodmysliteľne i sami zo seba či zo  svojho publika. Podporené skvelou typológiou hercov  a režijným umením dramatickej skratky.

Cieľové publikum: odporúčaná oddychovka pre tvrdšie povahy a priateľov severského kina 

Evaluácia: 50  – 55 %

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV