Recenzia: Piata loď

Print Friendly

Titul, krajina, rok:  Piata loď  – Little Harbour, Slovensko, Česko, Maďarsko,  2017, 100 min. 

Genre: film o deťoch ale nie pre deti v štýle akéhosi poetického realizmu

Ocenenia: cena divákov na MFF v Berlíne
Réžia: Iveta Grófová
Scenár: Iveta Grófová, Marek Leščák
Produkcia: Iveta Grófová
Kamera: Denisa Buranová
Strih: Anton Fabian, Tono Fabian
Hudba: Matej Hlaváč
Hrajú: Vanessa Szamuhelová, Matúš Bačišin, Katarína Kamencová, Johanna Tesařová a ďalší
Distribúcia: CinemArt v SR od 16. marca 2017
Foto: CinemArt

___  PR NOTICKA  Slovenský film Piata loď je príbehom netradičnej detskej rodiny inšpirovaný skutočnou udalosťou. Na motívy úspešného rovnomenného románu Moniky Kompaníkovej. Film získal na Berlinale Kryštálového medveďa za najlepší film sekcie Generation Kplus.

Review

Film Piata loď je metaforická  tvorivá výpoveď s minimalistickou redukciou dialogických ping-pongov medzi postavami, ktoré sú jadrom prístupu realizátorov nového slovenského filmu mladých tvorcov.

Sympatickí naturščici, polo-herci a detský casting režisérky vykonal vcelku pozitívny základ pre excelentné kameramanské riešenia mnohých obrazov, ktoré prekvapujú novým vizuálnym tónom.

NOVINOVÁ  REPORTÁŽ AKO VÝCHODISKO  AUTORSKEJ  VÍZIE A ZDROJ  VOĽNÝCH  ASOCIÁCIÍ  DEJA 

Je s plodivom v začudovanom svete kam vraj jedna novinová reportáž ako inšpirácia zašla. Čudná pseudomagičnosť talentovanej a na okolnosti produkcie  šťastnej  autorky  – však znamená aj ďalší tvorivý posun v jej profesionalite;   i keď film vôbec nie je šálkou pre väčšinové či mainstreamové publikum. (…)  

[….]  Nuž deťom  ho možno ukazovať len s výhradou, pretože táto snímka  je o tom –  ako zanedbané nudiace sa a  taktiež  akčné deti beztrestne kradnú ďalšie  deti a hrajú sa – na opustenej chatke na okraji vinohradu  –  na dospelých.

VIZUÁL  JE  ZMYSLUPLNEJŠÍ  AKO DRAMATURGICKÁ KOŠIEĽKA

Režisérka projektu Iveta Grófová a scenárista Maroš Leščák  sa môžu pochváliť  výsledkom  na ktorý môže divák nazerať  ako  na  dobre obsadenú detskú sociálnu  drámu s vyšperkovanou vizuálnou stránkou.

Občas miestami  badáme viac než nudné stereotypy, s  lacným  a povrchným infantilným pábením  – alebo kreatívnou  klišé košieľkou – a  magickým miestom  je až hyperbolický kreslený  záver filmu.

Dramaturgicky by to chcelo Piatu loď miene preosiať a posilniť hlavnú niť narácie tejto poetickej snímky  tak,  aby film bol nielen neskutočne krásny, ale aj dejovo či charakterovo nevšedný (ale čo je to piata loď z deja snímky i tak nevyplynie).

+++   S výhradami celkom prijateľný  slovenský nadštandard.

[    ]   Na ilustračnej snímke režisérka Iveta Grófová s kameramankou Denisou Burianovou, dnes už  dve výrazné postavy slovenského filmu.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV