Filmová recenzia: Neznáme dievča,La Fille inconnue, 2016

Scénár a režia: Jean-Pierre a Luc Dardennovci
Kamera: Alain Marcoen
Strih: Marie-Hélène Dozo
Hrajú: Adèle Haenel, Jérémie Renier, Thomas Doret, Olivier Gourmet, Louka Minnelli
Belgie, 2016, 113 min.
Premiéra: 27. 4. 2017 (Film Europe)

Ceny a nominácie: CANNES 2016 – Nominácia na Zlatú palmu CÉZAR 2017 – 4 nominácie.    PR NOTICKA   Jenny je lekárkou, ktorá má malú ambulanciu po svojom starom a chorom mentorovi. Ambiciózna mladá žena sa chystá na veľký kariérny skok – prestup do významnej nemocnice a prestížne oddelenie. Jedného večera v jej ordinácii niekto zazvoní, no Jenny nereaguje. Je po ordinačných hodinách a má dosť práce s neistým Julienom, ktorý je u nej na praxi. Ráno sa dozvie, že neznáme dievča, ktoré nepustila dnu, našli neďaleko mŕtve, pravdepodobne bola zavraždená. Hnaná výčitkami svedomia sa Jenny pokúša vypátrať jej identitu, ale taktiež túži odhaliť páchateľa brutálneho činu.
,
Cannes 2016 : La fille inconnue de Jean-Pierre Dardenne et Luc Dardenne  (Compétition Officielle) | LeMagduCine.MOVIE
.
REVIEW

Jean-Pierre a Luc Dardennovci ako tvorcovia scenára a réžie tohto hraného filmu  sa sústredili  na  tému lekárky, ktorá je nútená vysporiadať sa z domnelej spoluviny  za  smrť pacientky.  Zhodou  okolností  sa tento čin na hrane profesie a svedomia nestal, ale s pátraním po  zomrelej „pacientke“ rieši široké otázky viery, zodpovednosti, lekárskej a spoločenskej etiky, i smerovania globálneho sveta.

DEJ FILMU   Filmové rozprávanie tvorcov má štruktúru akejsi filmovej skladačky so záverečnou pointou. Snímka je obsahovo sústredená na excelentne minimalisticky napísanú titulnú rolu  stvárnenú  talentovanou herečkou Adèle Haenel, mimoriadne oceňovanú mladú hereckú tvár pôvodom z Paríža, ktorá má vo veku 28 rokov na svojom  konte niekoľkých hereckých Cézarov  i európske ocenenie EFP Shooting Star (2012).

NARÁCIA   Štruktúra deja  filmu Neznáme dievča je kreovaná  nie podľa klasickej hollywoodskej teórie, ale zámerne “anti-hitchcockovsky”.  DRAMATURGIA Dramaturgické línie sú nastavené ako  mozaika čiastkových poznámok a nálad z hrdinského rozjímania. Téma je typická  s pozornosťou k akejsi morálnej introspekcie motívov pri vnútornejšej analýze konania hlavnej postavy.

AUTORI   Dielo Jean-Pierra a Luca Dardennovcov  sa  ako celok  javí výsledkom motivickej syntézy  a tiež počíta  s postupným vývinom deja i etickej introspekcie  na princípe akejsi naratívnej snežnej gule, ktorá speje k odhaleniu pozadia pri  prostitúcii mladej dievčiny tmavej pleti a africkej imigrantky.  Tvorcom išlo o  portrét neortodoxnej a zodpovednej lekárky pre chudobných spoluobčanov. Projekt nepriamo a tajnostkársky naznačuje aj intímny rozmer komunikácie hlavnej hrdinky,  i širší pálčivý spoločenský kontext (mafiánske praktiky a štruktúry podsvetia, emigrantskú politiku, nezamestnanosť a ťažký život prisťahovalcov) stojí najmä na zaujímavých, pôvodných a silných introvertných emóciách francúzskej hereckej hviezdy Adèle Haenel.

ART-HOUSE  Okrem skvelej naratívnej linky a fenomenálnej titulnej postavy nezávislá francúzska  artovka ponúka najmä  tému „globálneho života na francúzskej mestskej periférii“ s civilnou kamerou, úsporným riešením výpravných zložiek, a taktiež minimalistickým zvládnutím hudobnej dramaturgie, či zaujímavého, a civilne pôsobiaceho obsadenia vedľajších postáv popri hlavnej dejovej linke.

.

CIEĽOVE SKUPINY  Dielo odporúčame všetkým kategóriám publika a priateľom artového nezávislého filmu.   Evaluácia – film critic: 70 %