Filmová recenzia: Mia Hansen-Løve: Začať znova (Francúzsko)

Genre: autorská psychlologická dráma
Scenár a réžia: Mia Hansen-Løve
Kamera: Denis Lenoir
Strih: Marion Monnier
Hrajú: Isabelle Huppert, André Marcon, Roman Kolinka, Edith Scob, Sarah Le Picard, Solal Forte, Elise Lhomeau, Lionel Dray, Grégoire Montana, Lina Benzerti, Guy-Patrick Sainderichin, Yves Heck
Distribúcia: Film Europe v SR: 23. marca 2017
Francúzsko- nemecký koprodukčný  autorský film  Začať znova  režisérky Mii Hansen-Løve s titulnou protagoniostkou – stvárnenou fenomenálnou Isabellou Huppert, ktorý distribuluje Film Europe  je ťahúňom  aj   4.ročníka Týždňa francúzskeho filmu Crème de la Crème.    Film ocenili  na minuloročnom Berlinale cenou Strieborný medveď za najlepšiu réžiu.
 .
Francúzska koprodukčná filmová dráma je spracovaním témy  partnerskej rozluky v strednom zrelom veku.
.
Scenár filmu  sa drží v analýze prostredia a interpretuje individualisticky ženské zrkadlo hlavnej protagonistky, ktorá stelesňuje vyššiu strednú intelektuálsku triedu.
.
Partner a manžel hlavnej postavy si našiel mladšiu ženu.  Tento moment je kryštalizátorom filozofickej, osobnej – i spoločenskej introspekcie. Hlavná postava vysokoškolskej učiteľky – paradoxne  druhých  najmä  vedie k postoju nezávislého myslenia. Súčasne  je vystavená dôsledkom  potreby nezávislosti v žití, keď jej partner  a otec spoločných detí nachádza  lepšiu a zaujímavejšiu – atraktívnu a mladšiu partnerku.
.
Hlavná postava  ženy v krízových stavoch, ktorá je vystavená konfrontácii reálneho života a nutnosti prijať radikálnu zmenu je vynikajúco interpretovaná   Isabelle Huppert.  Jednotlivé situácie tohoto na špecifickú životnú interpretáciu bohatého  filmu však nezodpovedajú  snahe a zámerom hlavnej postavy  pri  hľadaní  nových impulzov v partnerstve, ale skôr neutrálne charakterizujú jej spoločenský a osobný status. Popisujú napríklad školský systém, intelektuálsku triedu, prostredie študentov filozofie. Taktiež charakterizujú francúzsku spoločnosť súčasného sveta ako celok.
.
Režisérka Mia Hansen-Løve  filmovým scenárom tejto snímky  akoby podávala vnútornú kritiku psychologických lapsusov vykoľajenej hrdinky ako človeka a bytosti, ktorý z rôznych príčin nie je schopný nápravy ani reštartu. Forma rozprávania  využíva paralely a vnory  do ňou rozohraných životných motívov: učiteľstvo filozofie  ako výchova k samostatnému názoru, modeling ako splynutie prirodzeného šarmu. Skúmame bez komentára osobitosti reakcií  v rodinnom žití,  význam má introspekcia na vidieku, v prírode, a dokonca domáci chránenci – napríklad  zaujímavý  osud domácej  mačky, ktorá už nemá prirodzené inštikty, a mnoho ďalšieho.
.
Projekt  artovej snímky  je založený na  vynikajúcej  titulnej  roli a  kritike pozorovacieho  princípu k  svetu – ako základu praktickej a pragmatickej filozofie žitia.  Ako konštatuje a súčasne seabareflexívne aj činí – titulná protagonistka najmä  v  svojej  zásadnej rodinnej, osobnej a životnej kríze:  „zaujímavé, že  v praxi  často krát viac myslíme na okolie ako sami na seba„.
.
Francúzske dielo Začať znovu, ktoré je koncipované na  popisnom nedynamickom scenári  s kľúčovou rolou interpretácie zacyklenej dynamiky žitia  hľadá a poukazuje na vnútorný kľúč  medzi rozpormi  ktoré môžeme mať  v oblasti  vnútorných a vonkajších  svetov.  Film Začať znova  možno odporučiť najmä priateľom nezávislého filmu, intelektuálom – či priaznivcom frankofónnej kultúry.
.
Evaluácia: 70 %