Filmová recenzia: Mlčanie, Silence, 2017, 161´

Print Friendly

Titul: Mlčanie (Silence) USA, Mexiko, Tchajwan, 2017, 161´
Genre: historický výpravný psychologický film o vplyve a rozmachu kresťanstva v Ázii 
Réžia: Martin Scorsese
Scenár: Jay Cocks, Martin Scorsese
Kamera: Rodrigo Prieto
Strih: Thelma Schoonmaker
Hudba: Kathryn Kluge, Kim Allen Kluge
Účinkujú: Andrew Garfield, Adam Driver, Liam Neeson, Tadanobu Asano, Ciarán Hinds, Šin’ja Cukamoto, Jósuke Kubozuka, Ogata Issei, SABU, Rjó Kase, Nana Komacu, Mičie, Kacuo Nakamura, Joši Oida 
Distribúcia: Magic Box Slovakia od  16. februára 2017
Foto: Magic Box Slovakia

Film Review - Silence. Release Date: 1st Jan 2017— 7/10 | by Greg Wheeler |  Medium

MOVIE   REVIEW  

Nový excelentný opus  búrlivého a osobitého  Martin Scorseseho a prvá hollywoodska adaptácia  slávneho bestselleru Mlčanie Japonca  Šusaky Endoa  s  témou  rozmachu kresťanskej viery  a  násilnému  protipôsobeniu  inkvizície  prichádza do našej  kinovej  distribúcie.

Hlavným  hrdinom  snímky je portugalský  jezuitský  misionár  otec Rodriguez  v stvárnení  Andrewa Garfierlda  ako „antimesiášska postava“, ktorá je bazálnom existenciálnom konflikte  medzi misionárskou, osobnou a božskou zodpovednosťou,  a zamyslením sa nad otázkami viery.

What Silence Has To Say – YMI

Scenár filmu  tohoto popredného hollywoodskeho  tvorcu polemizuje taktiež nad  otázkou  misionárskeho  odkazu a ľudskou slabosťou, s túžbou prežiť a byť  pritom aj morálne čistou autoritou, čo ako uvidíme v praxi je nadštandartne sizyfovskou métou. Súputníkom hlavného protagonistu  je otec Garupe stvárnený Adamom Driverom, a otec Ferreira, ktorého interpretuje Liam Neeson.  Hlavným motívom  koprodukčného  filmu  je  spôsob a okolnosti tvrdého spôsobu japonského „vymývania  kresťanskej viery z hláv veriacich i misionárov„.   Táto podnetná a aktuálna  téma  je  v Scorseseho  režijnej a scenáristickej interpretácii,  taktiež  vo  vzťahu  k otázke  manželstva,  o práci; o vzťahoch k svetu a tolerancii.

Režisér tu ako tvorca hovorík  aj  o  bazálnom probléme „načo je nám vôbec viera„. Ťažké  otázky archaického ponímania viery zo 17. storočia, versus otázky  mesianizmu, spasiteľstva, európskej, i ázijskej vierouky, (…)  a o podmienkach slobodnej  integrácie  ľudskej bytosti.

Režisér a scenárista Martin  Scorsese zrejme, ani tentokrát nesklamal v pozvoľnej  explikácii konfliktov, jemu typickému dušespytu,  v  jedinečnej  a zaujímavej  povahovej a motivačnej konfrontácii,  kde zámerne nič nie jasné a explicitne definitívne.

Remeselne príkladná  minimalistická  herecká i dramaturgická  príprava holywoodskeho  projektu,  s nadčasovosťou filozofických úvah i mesianistickým konotátom pevnosti viery, ale aj otázneho zmyslu naplnenia harmónie a túžob, v konfliktnej a nezmieriteľnej  konfrontácii dvoch odlišných kultúr, pričom absolútne riešenie či absolútna pravda neexistuje.

Evaluácia – film critic: 85 %

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV