Filmová recenzia: Chlapec vo svete príšer, 2015, 119´

Výtvarníci: Yôichi Nishikawa, Takashi Ohmori, Yohei Takamatsu
Strih: Shigeru Nishiyama
Hudba: Takagi Masakatsu.
Účinkujú: Aoi Mijazaki, Kódži Jakušo, Šóta Sometani, Haru Kuroki, Lily Franky, Mamoru Mijano, Masahiko Cugawa, Sumire Morohoši, Jó Oizumi, Kumiko Asó, Suzu Hirose a ďalší.
Slovenská distribúcia  od 19. januára 2017  –  ASFK
.
PR NOTICKA:   Príbeh o dôležitosti rodiny, lásky a cti vyniká fascinujícim majstrovstvom  animácie japonského režiséra Mamoru Hosody. Deväťročný Kjúta je obyčejný  chlapec a neskôr mladík  z moderného Tokia. Hodne vecí o živote ešte nevie a doposiaľ  netuší že vedľa  reálného sveta existuje eště skrytý fantazijný  svet  obývaný zvieratmi. Až do chvíle, než se v ňom náhodou sám ocitol. V kúzelnom svete Džútengai ale nie sú ľudia vítaní,  a celú zemeguľu  zužujú  nepokoje s nástupom nového panovníka. Chlapca sa ujme osamelý medvedí bojovník, aby ho uchránil pred nástrahami a rizikami v tomto zvláštnom svete  (AČFK)
.
Mamaru Hosoda je talentovaným japonským maliarom a animátorom, ktorý sa vypracoval až na majiteľa audiovizuálneho štúdia s vlastnou produkciou, ktorá mu umožnila  prístup i na medzinárodné festivalové pole, kde distribuluje už svoj druhý väčší projekt.  Hosodov  nový projekt Chlapec vo svete príšer  je  zaujímavým príbehom chlapca, ktorému umrie matka, a  je vychovávaný bez otca. Zápletka  s mnohými kreatívnymi prvkami  je  dominantne  vyrozprávaná v japonskom štýle anime (s charakteristickými veľkými očami a typickou karikatúrnosťou deja a postáv), s inšpiráciou v orientálnych mytológiách, ale taktiež  vo svetoch východoeurópskych povier, ale i východných  tradícií i zvykov. Dej a kľúčový vývinový konflikt medzi postavami  posúva typologický kontrast medzi skostnateným konceptom otcovského mačovstva,  a detsky naivnou tézou zadubenosti, či prirodzenej  pubertálnej zatvrdnutosti, ktorá je však vyvážená akýmsi  jasným darom prirodzenej prekognície či jasnozrivosti (napríklad  väzba  využívaná v bojovom zápase), tak blízky to svet  samurajských príbehov s morálnymi hodnotami a cťou .
.
Fantazijné stvárnenie  drámy  vyniká  zaujímavými scénami na pomedzí obyčajného života v modernom Tokiu, a taktiež prieniku do sveta animovaných  príšer, v ktorom je autorsky menej krutosti, pretože tu dominuje možnosť fantazijnej projekcie. Štylizovaný svet  je plný dojmov  a zaujímavej výtvarnej precíznosti.  Japonskú anime fantasy Chlapec vo svete príšer  odporúčame pre nezastupiteľské didaktické prvky ako vhodnú tému na nedeľnú návštevu multiplexov pre celú rodinu, a naopak film asi plne neuspokojí tradičného klubového diváka, ktorému ponúka  skôr výtvarne-didaktickú  výtvarnú  mozaiku,  než osobitejšie vymedzenú drámu.
.
Evaluácia – film critic: 60 %