
Titul, krajina, rok: Assassin’s Creed, Veľká Británia, Francúzsko, Hongkong, USA, 2016, 115´
Genre: mystery historický thriler posunutý do súčasnosti
Réžia: Justin Kurzel
Scenár: Michael Lesslie, Adam Cooper, Bill Collage
Kamera: Adam Arkapaw
Strih: Christopher Tellefsen
Hudba: Jed Kurzel
Účinkujú: Michael Fassbender, Marion Cotillard, Jeremy Irons, Brendan Gleeson, Michael Kenneth Williams, Brian Gleeson, Ariane Labed, Callum Turner, Matias Varela, Denis Ménochet, Lee Nicholas Harris, Hovik Keuchkerian, Carlos Bardem, Javier Gutiérrez, Martyn Mayger, Jeff Mash, Coco König
Distribúcia v SR CinemArt od 29.12. 2016
Foto: CinemArt
Téma: rivalita a nenávisť medzi Assasínmi a Templármi na pomedzí historických zvratov od stredoveku po novovek. S presahom do hypermodernej súčasnosti charakterizovanej napríklad genetickou čítačkou spomienok firmy Abstergo, a osudov naprieč generáciami, či negatívnou slobodomurárskou skicou konšpirácií a sprisahania vyvolených zástupcov tejto sekty či hnutia na našej planéte.
Assassin’s Creed je dlho očakávaným filmom z dielne osvedčeného austrálskeho režiséra Justina Kurtzela, ktorý je tvorcom diel ako Macbeth, 2015, alebo Snowtown, 2001.
Filmová adaptácia veľmi úspešnej počítačovej série, ktorej prvotným cieľom podľa vyjadrení producentského štúdia nemal byť prvoplánový komerčný zisk, ale zmysluplná a štýlová artovka, ktorá by mala zaujať publikum, ktoré nie je odchovancom IT technológií a počítačových hier.
Na plátne je vidieť hviezdne pôsobenie áčkových hollywoodskych stálic s širokou základňou publika ako Michaela Fassbendera (Cal Lynch / Aguylar), Marion Cottilard (Sofia), Jeremy Ironsa (Rikkin), a mnohých ďalších osobností.
Filmové výtvarno a triky určite potešia i pobavia súčasne, i keď historická vernosť viacerých historických faktov a dejinným reáliám slobodumurárstva a „tajných vedeckých náučných disciplín“ značne pokrivkáva. Aktuálne časy vs. história: v pomere 70 : 30 v prospech aktuálnej doby – za akousi dejinnou podstatou či vernosťou napríklad charakteru viktoriánskej doby, renesančného Ríma, španielskej inkvizície, a obdobne. nad hlavnou myšlienkou a sci-fi pointou filmu získať onen „gén slobodomysle“ – a z vydedencov histórie a známych majstrov úkladného vraždenia a zdrogovaných antimesiášov – assasínov, ktorí hviezdili cca 200 rokov v období stredoveku – (…) spraviť naopak pre tento mimoriadne sporný historický zvrat v obrátenom garde historického hegemóna mimoriadneho významu.
Obdobne ako z remeselného pohľadu pôjde len o značne ležérne tempo rozprávania s peknou kamerou.
Na druhej strane mince pomyslnej kritickej analýzy projektu je je však len nie veľmi prekvapujúco členený dej v čiernobielym rozvrstvením charakterov. Otáznym sa môže zdať taktiež len priemerne originálny záver, ktorý je asi najväčšou slabinou tohto pôvodne ambiciózneho a dobre koncipovaného filmu, realizovaného so značnou finančnou podporou, ktorá je na plátne i vidieť.
Filmového diváka, ktorý ide najmä za relaxom, toho nech netrápia dejinné fakty, pretože štýl tejto artovej adaptácie počítačových hier môže uspokojiť náročného konzumenta najmä primeranou hudobnou dramaturgiou, nevyčnievajúcou a funkčnou trikovou zložkou, či akýmsi tajomne kúzelným retro štýlom filmovej adaptácie.
Evaluácia: 60 – 70 %