
[Rozšírená a upravená PR správa MFF Bratislava – Gabriel Grober ]
18. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava navštívila hviezda – režisér amerického nezávislého filmu Alex Ross Perry, ktorý osobne uviedol všetky svoje celovečerné filmy a podelil sa s publikom o názory a skúsenosti aj počas samostatného master-classu.
ÚSTREDNÁ OSOBNOSŤ FESTIVALU: Alex Ross Perry
Alex Ross Perry je známy ako 32-ročný režisér, scenárista a príležitostný herec, ktorý nakrúca nízkorozpočtovým spôsobom. Ide o novodobý minimalistický štýl v dramaturgii. Možno tu rozoznať i isté inšpirácie či prvky štýlu Woodyho Allena, Noaha Baumbacha, Romana Polanského, či Philipa Rotha.
Najviac ocenenými dielami sú A. R. Perryho sú napríklad diela Listen Up Philip (2014), ocenený v Locarne Zvláštnou cenou poroty, a Kráľovná Zeme (Queen of Earth, 2015) s doposiaľ najlepším filmovým výkonom herečky Elisabeth Moss, známej zo serálu Mad Men.
Ako uvádza festivalový bulletin režisér A. R. Perry debutoval v roku 2009 adaptáciou románu Thomasa Pynchona Impolex. Išlo o komédiu s prvkami absurdnosti, ktorý rozpráva o príslušníkovi americkej armády v na konci druhej svetovej vojne, ktorý dostal za úlohu nájsť nemecké rakety V2. Jeho putovanie európskou prírodou najmä vzhľadom na absurdnosť figúrok ako postavy, ktoré počas svojho putovania stretáva.
Prvý medzinárodný úspech A. R. Perryho bolo filmové dielo Farebné koleso (The Color Wheel, 2011), v praxi išlo o čiernu komédiu s dialógmi a humorom. Príbeh je postavený na súrodencoch a ich bývalom milencovi, avšak selanka končí pri rodinných traumách. Ďalší Perryho film Listen Up bol štandardnou hollywoodskou produkciou, ktorá z neho v roku 2014 po premiére na prestížnom filmovom festivale Sundance urobila hviezdu. Talentovaný Jason Schwartzman tu stvárňuje špecifického narcistického , tak trochu aj mizantropického spisovateľa – čakajúceho na vydanie svojej druhej knihy.
Zatiaľ finálnym Perryho filmom je Kráľovná Zeme ako dramatický príbeh v štýle Romana Polanského. Zápletka sa odohráva sa počas jedného týždňa v dome pri jazere, kam prichádza Catherine (Elisabeth Moss) za svojou kamarátkou (Katherine Waterston), aby vyriešila úmrtie svojho otca, čo znamená vyšinutie zmyslov a boj na smrť medzi dvomi ženskými rivalkami.
Alex Ross Perry aj napriek úspechom ostáva nakrúcať skromnejšie filmy a do veľkej miery mimo klasického amerického nezávislého produkčného a autorského systému. Festivaloví diváci sa so záujmom zúčastnili aj na besede o jeho tvorivom i producentskom prístupe počas jeho master-classu ako víťaza festivalu Sundance.
ĎALŠIE FILMOVÉ TIPY V PROGRAME MFF BRATISLAVA 2016
Jeden z najsilnejších filmov tohtoročného programu nakrútil brazílsky režisér Kleber Mendonça Filho. Aquarius (2016) je nádherný film o pamäti miesta a ďalších psychologických rovinách rozpráva o pamäti rodu a rodiny, dielo ktoré malo svetovú premiéru v hlavnej súťaži festivalu v Cannes.
Krzystof a Micha sú hrdinovia filmu Všetky tie prebdené noci (Wszystkie nieprzespane noce, All These Sleepless Nights, 2016) režisérskej hviezdy súčasného poľského filmu Michala Marczaka. Postavy poľského filmu blúdia ulicami Varšavy až sa napokon prudko zamilujú. Tvorca poľskej snímky získal cenu za réžiu na festivale Sundance 2016.
Voľba tohtoročnej témy súvisí s identitou festivalu, ktorý je vo svojej podstate mestský, neprestajne hľadajúci svoje miesto v meniacom sa teréne. Túto tézu reflektuje aj aktuálny festivalový spot, ktorý pre
Sekcia Flashback: Americké voľby, reaguje na azda najsledovanejšiu politickú udalosť tohto roka ktorou sú americké voľby a následné úvahy k moderným dejinám amerických prezidentských volieb.
Festivalovému publiku sa preto predstavia dejinne významné filmy ako Primárky (Primary, 1960), ktoré sú historicky významným klasickým dielom „direct cinema“, a formálne zaujímavou reportážou o súboji Johna F. Kennedyho a Huberta H. Humpreyho, až po pozoruhodnú snímku Volebný deň (Election Day, 2007).
Informačne prínosnou sekciou bol festivalový výber filmov Lexikón, ktorý si kládol za úlohu vzbudiť v divákoch kritické uvažovanie o farbe pleti.
V tejto špecifickej sekcii bol predstavený aj film Čarodejník z krajiny Oz (The Wizard of Oz, 1939) Victora Fleminga, ako jeden z prvých “veľkých” filmov nakrútených na Technicolor 4. generácie. Publikum malo príležitosť zúčastniť sa i projekcie filmu Pohŕdanie (Le Mépris, Contempt, 1963) Jeana-Luca Godarda.
Festivalová sekcia Fokus sa tento rok zamerala na súčasnú chorvátsku kinematografiu. Predstavila v ňom filmy z uplynulých rokov ako psychologiclkú drámu Také sú pravidlá (Takva su pravila, These are the Rules, 2014), či psychologický film druhej strany (S one strane, On the Other Side, 2016) ktorý rozpráva o žene, ktorá sa už dvadsať rokov neúspešne zabúda na traumatickú minulosť.
Najmladších filmových režisérov sme mali možnosť spoznať v niekoľkých autorských opusoch ako Nezízaj mi do taniera (Ne Gledaj mi u pijat, Quit Staring at my Plate, 2016) režisérky Hany Jušić, alebo pri premietaní dokumentu Generácia´68 (Generacija´68, Generation 68, 2016) Nenada Puhovského.
Filmové sekcie Cinema Now a Europa ponúkli na MFF Bratislava prierez svetovou produkciou aktuálnej sezóny 2016 vrátane diváckych festivalových artoviek a predstavili aj víťazov viacerých prestížnych svetových festivalov kategórie A.