Režisér A. R. Perry, americká nezávislá hviezda na MFF BRATISLAVA

Print Friendly

[Rozšírená a upravená PR správa MFF Bratislava – Gabriel Grober ]

18. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava navštívila hviezda – režisér  amerického nezávislého filmu Alex Ross Perry, ktorý osobne uviedol všetky  svoje  celovečerné filmy a podelil  sa s publikom o názory a skúsenosti  aj počas samostatného master-classu.

ÚSTREDNÁ OSOBNOSŤ FESTIVALU:  Alex Ross Perry

Alex Ross Perry  je  známy  ako 32-ročný režisér, scenárista a príležitostný herec, ktorý nakrúca nízkorozpočtovým spôsobom. Ide o  novodobý minimalistický štýl  v dramaturgii.  Možno tu  rozoznať i isté inšpirácie  či prvky štýlu  Woodyho Allena, Noaha Baumbacha, Romana Polanského, či Philipa Rotha.

Najviac ocenenými dielami sú  A. R. Perryho  sú  napríklad  diela  Listen Up Philip (2014), ocenený v Locarne Zvláštnou cenou poroty, a Kráľovná Zeme (Queen of Earth, 2015) s doposiaľ najlepším filmovým výkonom herečky Elisabeth Moss, známej zo serálu Mad Men.

Ako uvádza festivalový bulletin  režisér  A. R.  Perry debutoval v roku 2009 adaptáciou románu Thomasa Pynchona Impolex. Išlo o  komédiu s prvkami absurdnosti, ktorý rozpráva  o príslušníkovi americkej armády  v na konci druhej svetovej vojne, ktorý dostal za úlohu nájsť nemecké rakety V2. Jeho putovanie  európskou prírodou  najmä vzhľadom na absurdnosť figúrok ako postavy,  ktoré počas svojho  putovania  stretáva.

Prvý medzinárodný úspech A. R. Perryho  bolo filmové  dielo  Farebné koleso (The Color Wheel, 2011), v praxi išlo  o  čiernu komédiu s dialógmi a humorom. Príbeh je   postavený na súrodencoch  a ich  bývalom milencovi, avšak selanka končí  pri rodinných traumách.  Ďalší Perryho film Listen Up  bol  štandardnou hollywoodskou  produkciou, ktorá z neho v roku 2014 po premiére na prestížnom filmovom festivale Sundance urobila hviezdu. Talentovaný Jason Schwartzman tu stvárňuje špecifického  narcistického , tak trochu aj  mizantropického spisovateľa –  čakajúceho na vydanie svojej druhej knihy.

Zatiaľ  finálnym   Perryho filmom je Kráľovná Zeme  ako dramatický príbeh   v štýle Romana Polanského. Zápletka  sa odohráva sa počas jedného týždňa v dome pri jazere, kam prichádza Catherine (Elisabeth Moss) za svojou kamarátkou (Katherine Waterston), aby  vyriešila  úmrtie svojho otca, čo znamená vyšinutie  zmyslov  a boj na smrť medzi dvomi ženskými rivalkami.

Alex Ross Perry aj napriek úspechom ostáva nakrúcať skromnejšie filmy a do veľkej miery mimo klasického amerického nezávislého produkčného a autorského  systému.  Festivaloví diváci sa so záujmom zúčastnili aj  na besede  o jeho tvorivom i producentskom prístupe počas jeho master-classu ako víťaza festivalu Sundance.

ĎALŠIE  FILMOVÉ   TIPY  V  PROGRAME  MFF BRATISLAVA 2016 

Jeden z najsilnejších filmov tohtoročného programu nakrútil brazílsky režisér Kleber Mendonça Filho. Aquarius (2016) je nádherný film o pamäti miesta a ďalších psychologických rovinách  rozpráva o pamäti rodu a rodiny, dielo ktoré malo  svetovú premiéru v hlavnej súťaži festivalu v Cannes.

Krzystof a Micha sú  hrdinovia filmu Všetky tie prebdené noci (Wszystkie nieprzespane noce, All These Sleepless Nights, 2016) režisérskej hviezdy súčasného poľského filmu Michala Marczaka. Postavy poľského filmu blúdia ulicami Varšavy až sa napokon prudko zamilujú.   Tvorca poľskej snímky získal cenu za réžiu na festivale Sundance 2016.

Voľba tohtoročnej témy súvisí s identitou festivalu, ktorý je vo svojej podstate mestský, neprestajne hľadajúci svoje miesto v meniacom sa teréne. Túto tézu reflektuje aj aktuálny festivalový spot, ktorý pre

Sekcia Flashback: Americké voľby, reaguje na azda najsledovanejšiu politickú udalosť tohto roka  ktorou sú americké voľby  a  následné úvahy k moderným dejinám  amerických prezidentských volieb.

Festivalovému publiku sa preto predstavia dejinne významné  filmy  ako Primárky  (Primary, 1960), ktoré sú  historicky významným klasickým dielom „direct cinema“, a formálne zaujímavou  reportážou  o súboji  Johna F. Kennedyho a Huberta H. Humpreyho, až po pozoruhodnú snímku Volebný deň (Election Day, 2007).

Informačne prínosnou  sekciou  bol  festivalový výber filmov  Lexikón, ktorý si kládol  za úlohu vzbudiť v divákoch kritické uvažovanie o farbe pleti.

V tejto špecifickej  sekcii bol predstavený aj film  Čarodejník z krajiny Oz (The Wizard of Oz, 1939) Victora Fleminga, ako  jeden z prvých “veľkých” filmov nakrútených na Technicolor 4. generácie. Publikum  malo príležitosť zúčastniť sa i projekcie  filmu  Pohŕdanie (Le Mépris, Contempt, 1963) Jeana-Luca Godarda.

Festivalová sekcia  Fokus sa tento rok zamerala na súčasnú chorvátsku kinematografiu. Predstavila v ňom filmy z uplynulých rokov ako psychologiclkú drámu Také sú pravidlá (Takva su pravila, These are the Rules, 2014), či psychologický film  druhej strany (S one strane, On the Other Side, 2016) ktorý rozpráva  o žene, ktorá sa už dvadsať rokov neúspešne zabúda na traumatickú minulosť.

Najmladších filmových režisérov  sme mali možnosť  spoznať v niekoľkých autorských opusoch ako  Nezízaj mi do taniera (Ne Gledaj mi u pijat, Quit Staring at my Plate, 2016) režisérky Hany Jušić, alebo pri premietaní dokumentu Generácia´68 (Generacija´68, Generation 68, 2016) Nenada Puhovského. 

Filmové sekcie Cinema Now a Europa ponúkli  na MFF Bratislava  prierez svetovou produkciou aktuálnej sezóny 2016 vrátane diváckych  festivalových artoviek  a  predstavili aj  víťazov viacerých  prestížnych svetových festivalov kategórie A.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV