
Titul: Neon Demon (The Neon Demon)
Krajina, rok a dĺžka: Francúzsko, Dánsko, USA , 2016, 117 minút
Réžia: Nicolas Winding Refn
Scenár: Nicolas Winding Refn, Mary Laws, Polly Stenham
Kamera: Natasha Braier
Strih: Matthew Newman
Hudba: Cliff Martinez
Hrajú: Elle Fanning, Jena Malone, Keanu Reeves, Christina Hendricks, Abbey Lee, Bella Heathcote, Karl Glusman, Desmond Harrington, Alessandro Nivola, Charles Baker, Jamie Clayton, Lucas Di Medio, Cody Renee Cameron, Rebecca Kiser a ďalší
Distribúcia: Film Europe od 22. septembra 2016
Movie Review
Nicolas Winding Refn je úspešným dánskym filmárom na vzostupe, o ktorom sa mnohé tvrdí, veľa diskutuje a s nadšením prezentuje na medzinárodnom festivalovom poli, pretože je tvorcom medzinárodne uznávaných diel, ako Len Boh odpúšťa (2016), či drámy Šofér (Drive, 2011) a najnovšieho opusu, ktorý si aktuálne zaujal porotcov, ktorí toto dánske nezávislé dielo odmenili najvyšším ocenením na MFF v Cannes 2016.
Charizmatický dánsky tvorca N. W. Refn prináša v svojej najnovšej kreatívnej realizácii Neon Demon scenáristicky, i režijne odvážne, a nápadité prostriedky elementov filmovej reči. Blýska sa tu taktiež invenčná a pôvodná práca režiséra a ďalších tvorcov diela s hercami vo všetkých roliach, v použitých postupoch podmanivej a presnej kamery s riešeniami v ateliérovom i reálnom podaní výtvarnej perspektívy. Film N. W. Refena je dobrý aj v mnohých prvkoch prínosnej práce so zvukom, hudbou … a v zaujímavom videní hudobnej dramaturgie (Remmstein/Kraftwerk inštrumentácia podobná eskapickosti Lost Highway).
V diele Neon Demon sa jeden z najtalentovanejších a najambicióznejších dánskych režisérov osobite vymedzuje k špecifickému svetu módneho modelingu, a individuálnemu osudu krásy, a prirodzenosti v dnešnom konkurenčnom svete. Zväčša sa tomu deje osobitou atraktívnou formou „hypnotickej metaforickej a dekadentnej obraznosti“ v svetle aktuálnych štýlov a prvotriedneho „dizajnového riešenia obrazu“ ale taktiež plnou reflexie tohto nepochybne zaujímavého a výnimočného sveta, navyše v mnohých čiastkach celku s presahom. Napriek prípadnému začudovaniu jeho všetkých odporcov „manierizmu“ pristúpi k ŽIVOTNÉMU ÚDELU MODELIEK, FOTOGRAFOV, MÓDNYCH MÓL …. A K ESENCII PREHLIADOK MÓDY nadmieru „filozoficky “ [Lynch, Wenders i von Trier : 3 in 1 v sofistikovaných kritických polemikách, i mimoriadnej sofistikovanosti vizuálu filmu].
Pre odporcov estetiky a hľadačov dramatického zážitku však zrejme len odkaz „maniéry na maniéru“, a to až na posledných vcelku hororových 20 minút. Výsledkom je veľmi funkčná a skutočne nadmieru silná esteticky precízna výpoveď, a skvelý divácky zážitok, pre poučené publikum. Atraktívne téma s príťažlivou hrdinkou, a sofistikovaným spracovaním. Odporúčame pre všetky divácke skupiny.
Evaluácia: 95 %