Recenzia: Neon Demon, 2016

Krajina, rok a dĺžka: Francúzsko, Dánsko, USA , 2016,  117 minút
Réžia: Nicolas Winding Refn
Scenár: Nicolas Winding Refn, Mary Laws, Polly Stenham
Kamera: Natasha Braier
Strih: Matthew Newman
Hudba: Cliff Martinez
Hrajú: Elle Fanning, Jena Malone, Keanu Reeves, Christina Hendricks, Abbey Lee, Bella Heathcote, Karl Glusman, Desmond Harrington, Alessandro Nivola, Charles Baker, Jamie Clayton, Lucas Di Medio, Cody Renee Cameron, Rebecca Kiser a ďalší
Distribúcia: Film Europe  od  22. septembra 2016

The Neon Demon - ''I need to get her out of me.'' scene - YouTube

Movie  Review

Nicolas Winding Refn je úspešným dánskym filmárom na vzostupe, o ktorom sa mnohé tvrdí, veľa diskutuje a s nadšením prezentuje na medzinárodnom  festivalovom poli, pretože je tvorcom medzinárodne uznávaných diel,  ako  Len Boh odpúšťa (2016), či drámy  Šofér (Drive, 2011)  a najnovšieho opusu, ktorý si  aktuálne  zaujal porotcov, ktorí toto  dánske nezávislé  dielo odmenili najvyšším ocenením na MFF  v Cannes  2016.

Charizmatický  dánsky tvorca N. W. Refn  prináša v  svojej najnovšej kreatívnej realizácii  Neon Demon scenáristicky,  i režijne  odvážne,  a nápadité prostriedky  elementov  filmovej reči.  Blýska sa tu  taktiež  invenčná  a pôvodná  práca  režiséra a ďalších tvorcov diela  s hercami vo všetkých roliach, v použitých postupoch  podmanivej a presnej kamery s riešeniami v ateliérovom i reálnom podaní výtvarnej perspektívy. Film N. W. Refena  je dobrý  aj v  mnohých prvkoch  prínosnej práce so zvukom, hudbou  …  a  v zaujímavom  videní  hudobnej dramaturgie (Remmstein/Kraftwerk inštrumentácia podobná eskapickosti Lost Highway).

The Neon Demon | Times2 | The Times

V  diele Neon Demon  sa  jeden z najtalentovanejších a najambicióznejších dánskych režisérov osobite vymedzuje  k  špecifickému svetu módneho modelingu, a individuálnemu osudu krásy, a prirodzenosti v dnešnom konkurenčnom  svete.  Zväčša sa tomu deje  osobitou  atraktívnou  formou „hypnotickej metaforickej a dekadentnej  obraznosti“ v svetle aktuálnych štýlov a prvotriedneho  „dizajnového riešenia obrazu“ ale taktiež  plnou reflexie tohto nepochybne zaujímavého a výnimočného sveta, navyše  v mnohých čiastkach celku s presahom. Napriek  prípadnému  začudovaniu jeho  všetkých odporcov „manierizmu“  pristúpi  k ŽIVOTNÉMU ÚDELU MODELIEK, FOTOGRAFOV, MÓDNYCH MÓL  ….  A K  ESENCII PREHLIADOK MÓDY   nadmieru  „filozoficky “  [Lynch,  Wenders i von Trier : 3 in 1 v sofistikovaných kritických polemikách, i mimoriadnej sofistikovanosti vizuálu filmu].

The Neon Demon (2016) – Often Off Topic

Pre odporcov estetiky a hľadačov dramatického zážitku  však zrejme len odkaz  „maniéry na maniéru“, a to až na posledných vcelku hororových 20 minút. Výsledkom je  veľmi funkčná a skutočne  nadmieru silná esteticky precízna výpoveď, a skvelý divácky zážitok, pre poučené publikum. Atraktívne téma s príťažlivou hrdinkou, a sofistikovaným spracovaním.    Odporúčame pre všetky divácke skupiny.

Evaluácia: 95 %