
Titul: Kolónia (Colonia), Nemecko, Luxembursko, Francúzsko, 2015, 110´
Réžia: Florian Gallenberger
Scenár: Torsten Wenzel, Florian Gallenberger
Kamera: Kolja Brandt
Strih: Hansjörg Weißbrich
Hudba: André Dziezuk, Fernando Velázquez
Účinkujú: Emma Watson, Daniel Brühl, Michael Nyqvist, Richenda Carey, Vicky Krieps, Jeanne Werner, Julian Ovenden, Martin Wuttke, August Zirner, Nicolás Barsoff, César Bordón, Stefan Merki, Steve Karier, Lucila Gandolfo, Katharina Müller-Elmau, Paul Herwig, Johannes Allmayer, Gilles Soeder, Rouven Blessing, Marcelo Vilaro, Iván Espeche
Distribúcia: CinemArt od 28. apríla 2016
Dráma Kolónia režíséra Floriana Gallenbergera je inšpirovaná skutočnými udalosťami odohrávajúcimi sa v COLONIA DIGNIDAD, v období Pinochetovho režimu (Čile). Dignidad založil a viedol bývalý nacistický lekár Paul Schäfer. V 70-tych rokoch, keď z uzavretej kolónie utieklo niekoľko jej členov, sa uchádzalo, že v sekte dochádzalo k mučeniu Pinochetových odporcov a k sexuálnemu zneužívaniu detí. (Oficiálny text distribútora) POZNÁMKA O TÁBORE COLONIA DIGNIDAD: Žiaľ reálne existujúca náboženská sekta založená na princípe „vykorisťovania zdrogovaných ľudí“, ktorých s tichou podporou pravice mučil režim s reálne existujúcim pelofilným nacistickým lekárom. Nemecko doteraz odmieta pomôcť obetiam, ktoré ako nemeckí občania dreli, a dnes so zničeným zdravím nevedia kam sa podieť.
Movie Review
Historický thriller režiséra Floriana Gallerbergera inšpirovaný tienistým osudom skutočnej čilskej komúny Dignidad s nechválne známym mikrosvetom mučenia ľavicových i ďalších odporcov totalitného režimu (vedenou bývalým nacistickým lekárom Paulom Schäferom), ktorý sa opiera o skutočne famózny empatický filmový talent, a herecký výkon známej a populárnej Emmy Watson v hlavnej úlohe.
V Gallerbergerovom filme Kolónia sa zobrazuje pedofília, mučenie, zneužívanie náboženstva a mentálne chorých občanov, ale inak sa film tvrdosti vyhýba. Tento prvok je veľká a zásadná škoda, lebo týmto dielo prišlo o svoju bazálnu rozprávačskú podstatu.
Koprodukčná dráma je s prvkami schematickým modelov distopických, vojnových, politických, útekových, sci-fi snímok, či filmov s variabilnou spoločenskou agitáciou, ktorá je koncipovaná ako reflexia „heroickej lásky“ medzi odvážnou nemeckou letuškou Lenou (Emilia Watson) a angažovaným ľavicovým agitátorom Danielom (Daniel Brühl).História zaznamenala len ozaj niekoľko málo dobrovoľných vstupov do koncentračných táborov a následne takmer zázračných útekov z nich [Osviedčim 5; Dignidad 4]. Ktorá dnešná žena, i keď adrenalínového akčného typu by sa však dokázala tak zamilovať: (…) tak zamilovať, aby dobrovoľne išla na istú smrť do novodobého koncentračného tábora s rizikom vlastnej záhuby, znásilňovania a mučenia?
Nuž na toto je práve kinematograf a dramatický film. Koprodukčná európska snímka je žiaľ z producentských dôvodov zacielenia plná vonkajších lapidárnych schematických riešení a načasovaných klišé, ktorých si pozorný divák určite všimne. Avšak prepracovaná akčná dramaturgia i tak priemerného diváka vtiahne do deja. Filmová dráma s romantickou zápletkou pôsobí ako výpravný žánrový film, najmä zásluhou vynikajúco uplatneného talentu Emmy Watson. Atmosféra prirodzenej zamilovanosti dokázala rozkrútiť kolotoč náhod a správnych momentov, s odhodlaním preraziť cez všetkých šialených demagogických manipulátorov a mučiteľov.
Škoda, že mimoriadne dobrá téma nevyužila realistickejšie posadený scenár na základe dôkladnejšieho prieskumu, ale i tak je v svetovej globálnej distribúcii vynikajúci európsky koprodukčný film.
Evaluácia: 75 – 85 %, v rámci thrilerového žánru.