Recenzia: Kolónia, Colonia, 2015, 110´

Titul: Kolónia (Colonia), Nemecko, Luxembursko, Francúzsko, 2015, 110´
Réžia: Florian Gallenberger
Scenár: Torsten Wenzel, Florian Gallenberger
Kamera: Kolja Brandt
Strih: Hansjörg Weißbrich
Hudba: André Dziezuk, Fernando Velázquez
Účinkujú: Emma Watson, Daniel Brühl, Michael Nyqvist, Richenda Carey, Vicky Krieps, Jeanne Werner, Julian Ovenden, Martin Wuttke, August Zirner, Nicolás Barsoff, César Bordón, Stefan Merki, Steve Karier, Lucila Gandolfo, Katharina Müller-Elmau, Paul Herwig, Johannes Allmayer, Gilles Soeder, Rouven Blessing, Marcelo Vilaro, Iván Espeche
Distribúcia: CinemArt od  28. apríla 2016

KOLÓNIA /Colonia Dignidad/ | Trnava

Dráma Kolónia režíséra Floriana Gallenbergera je inšpirovaná skutočnými udalosťami odohrávajúcimi sa v COLONIA DIGNIDAD, v období Pinochetovho režimu (Čile).  Dignidad založil a viedol bývalý nacistický lekár Paul Schäfer. V 70-tych rokoch, keď z uzavretej kolónie utieklo niekoľko jej členov, sa uchádzalo, že v sekte dochádzalo k mučeniu Pinochetových odporcov a k sexuálnemu zneužívaniu detí. (Oficiálny text distribútora)   POZNÁMKA O TÁBORE COLONIA DIGNIDAD:  Žiaľ reálne existujúca náboženská sekta založená na princípe „vykorisťovania zdrogovaných ľudí“, ktorých s tichou podporou pravice mučil režim s reálne existujúcim  pelofilným nacistickým lekárom. Nemecko doteraz  odmieta pomôcť obetiam, ktoré ako nemeckí občania dreli, a dnes  so zničeným zdravím nevedia kam sa podieť.

Historický thriller režiséra Floriana Gallerbergera inšpirovaný tienistým osudom skutočnej čilskej komúny Dignidad s nechválne známym mikrosvetom mučenia ľavicových i ďalších odporcov totalitného režimu (vedenou bývalým nacistickým lekárom Paulom Schäferom), ktorý sa opiera o skutočne famózny empatický  filmový  talent,  a herecký výkon známej a populárnej Emmy Watson v hlavnej úlohe.

V  Gallerbergerovom  filme  Kolónia sa zobrazuje  pedofília, mučenie, zneužívanie náboženstva a mentálne chorých občanov, ale inak sa film tvrdosti vyhýba. Tento prvok je veľká a zásadná škoda, lebo týmto dielo prišlo o svoju bazálnu  rozprávačskú podstatu.

Kolonie, Sleduj zdarma trailery online na SledujuFilmy.cz

Koprodukčná dráma je  s prvkami schematickým modelov distopických, vojnových, politických, útekových, sci-fi snímok, či filmov  s variabilnou spoločenskou agitáciou, ktorá  je  koncipovaná ako reflexia „heroickej lásky“ medzi odvážnou nemeckou letuškou Lenou (Emilia Watson)  a angažovaným ľavicovým  agitátorom Danielom (Daniel Brühl).História zaznamenala len ozaj niekoľko málo dobrovoľných vstupov do koncentračných táborov a následne takmer zázračných útekov z nich [Osviedčim 5; Dignidad 4]. Ktorá dnešná žena, i keď adrenalínového akčného typu  by sa však dokázala tak zamilovať: (…)  tak zamilovať,  aby dobrovoľne išla na istú smrť  do novodobého koncentračného tábora s rizikom vlastnej záhuby, znásilňovania a mučenia?

Nuž na toto je  práve  kinematograf a dramatický film. Koprodukčná európska snímka  je  žiaľ z producentských dôvodov zacielenia  plná vonkajších  lapidárnych schematických riešení a načasovaných klišé, ktorých  si pozorný divák určite všimne.  Avšak prepracovaná akčná dramaturgia i tak priemerného diváka vtiahne do deja. Filmová dráma  s romantickou zápletkou pôsobí ako výpravný  žánrový  film, najmä zásluhou vynikajúco  uplatneného talentu  Emmy Watson. Atmosféra  prirodzenej zamilovanosti  dokázala  rozkrútiť kolotoč náhod a správnych momentov, s odhodlaním preraziť cez všetkých šialených demagogických manipulátorov a mučiteľov.

Škoda,  že mimoriadne  dobrá téma  nevyužila realistickejšie posadený scenár na základe dôkladnejšieho prieskumu, ale i tak  je v svetovej globálnej  distribúcii  vynikajúci európsky koprodukčný film.

Evaluácia: 75 – 85 %,  v rámci thrilerového žánru.