
Titul, krajina, rok, minutáž: Posledný portrét, SR/Veľká Británia, 2015, 80 min.
Réžia: Katya Krausová
Kamera: Richard Krivda
Účinkujú: Katka Grunsteinová, Ladislav Welward, Katka Lajčiaková, Ruženka Vajnorská, Tibor Figus
NOTICKA Svetoznámy fotograf slovenského pôvodu Yuri Dojc, dnes žijúci v Kanade, sa po roku 1989 vracia na Slovensko a začína pátrať po svojich koreňoch. Jeho cesty, stretnutia, objavy a poznávania sú veľmi osobné a súčasne veľmi univerzálne. V jeho portrétoch tých, čo prežili holokaust, sa odrážajú životné cesty ľudí, ktoré mu približujú osudy jeho vlastnej rodiny. Neskutočnou náhodou sa Dojc ocitne v opustenej židovskej škole, v ktorej len zaprášené knihy pripomínajú bývalých žiakov a ich rodiny, a nakoniec ho táto cesta privedie ku knihe s pečiatkou vlastníka Jakaba Deutscha, jeho starého otca, s ktorým sa nikdy nestretol.
Film zachytáva príbehy tých, ktorí prežili holokaust, dokumentuje tiež priestory, v ktorých kedysi miestni Židia žili a predmety, ktoré im kedysi patrili. Medzi najsilnejšie momenty filmu patrí nájdenie zbierky opustených kníh, medzi ktorými Yuri Dojč objaví aj modlitebnú knižku patriacu jeho starému otcovi Jakubovi Deutschovi, ktorý prišiel o život v koncentračnom tábore Osvienčim. Táto modlitebná knižka sa tak pre Yuriho stáva jedinou pamiatkou na svojho predka. V dokumente vidno aj práce fotografa Yuriho Dojca, rodáka z Humenného, ktorý emigroval do Kanady v roku 1968, kde sa usadil a dnes je zaradený medzi špičku svetovej fotografie. Návrat na Slovensko po mnohých rokoch ho priviedol na stopy židovského kultúrneho dedičstva jeho rodičov, starých rodičov a ich osud, ako aj osudy iných, s ktorými sa na svojich dlhoročných cestách po Slovensku zoznámil. Chytili ho ako človeka i ako fotografa za srdce.(STV)
Review:
Katya Krausová je nezávislou producentkou a režisérkou, ktorá po roku 1968 emigrovala do Veľkej Británie, venuje sa práci pre BBC, a filmom v oblasti hudby a umenia.
Portrét Yuri Dojca Katy Krausovej je značne nadštandardná výpoveď o pálčivej židovskej téme preživších a ich rodín, ktorí sa skrývali pred prenasledovaním, žili šesť rokov v rezistencii voči udaniam z okolia a v strachu voči deportovaniu do koncentračných táborov.
Film je skvelým a zrelým autorským portrétom s vynikajúcou dramaturgiou, excelentnými protagonistami a mimoriadnou kreativitou. Vynikajúca invenčná kamera, ktorá dokonale využíva farebné spektrum a prirodzenú tonalitu kamerového kodeku. Kamerové riešenia autora Riša Krivdu boli na úrovni celovečerného filmu. Jeden z najprepracovanejších filmov s jednoduchou, ťažkou a skvelo stvárnenou témou Trigon Production [všetkých čias].
Škoda, že artovka nenašla slovenskú distribučnú spoločnosť, ktorá by si riskla jeho širšiu či aspoň klubovú distribúciu.
Posledný portrét sa radí ako výnimočný koprodukčný dokumentárny film vyrobený na Slovensku, a to nielen za minulú rok.
Evaluácia: 95 %