
Titul, krajina, rok, dĺžka: Noc v New Yorku (Before We Go), USA , 2014, 89´
Réžia: Chris Evans
Scenár: Ronald Bass, Chris Shafer, Jen Smolka, Paul Vicknair
Kamera: John Guleserian
Hudba:Chris Weslake
Hrajú: Chris Evans, Alice Eve, Emma Fitzpatrick, Mark Kassen, Beth Katenis, Elijah Moreland a iní
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 21.apríla 2016, Continental film
PR NOTICKA Režisérska premiéra Chrisa Evansa zavedie divákov do nočného New Yorku. Mladej žene Brook Dalton ujde vlak do Bostonu a naviac je okradnutá. Náhodou však stretne pouličného muzikanta Nicka Vaughana, ktorý strávi noc tým, že sa jej snaží pomôcť dostať sa do Bostonu skôr ako dorazí jej manžel.
Review
Režisérsky debut amerického herca Chrisa Evansa Noc v New Yorku, ktorý mal premiéru na medzinárodnom festivale v Toronte (2014), aktuálne vstupuje do našej multiplexovej distribúcie.
Snímka Chrisa Evansa ako zrelého debutanta je ladená ako vzťahová, partnerská komunikačná romanca. Film mal 19 nakrúcacích dní, a štyroch scenáristov. Štáb využil najmä dve ľahké digitálne kamery, ktoré boli ovládané z kameramanskej ruky. Snímanie sa realizovalo bez využitia klasických pevných statívov, a zariadení ovládaných steadicam pilotom.
Dej filmu prezentuje postupné zbližovanie dovtedy neznámych jedincov v podobnom veku i spoločenskom postavení. Ide o Brooke (Alice Eve) s rozpadajúcim sa manželstvom, ktorú okradli, a pred nosom jej ušiel jej vlak. V pre ňu hraničnej životnej situácii spoznáva hudobníka Nicka (Chris Evans), ktorý si privyrába v uliciach zimného New Yorku.
Pointa príbehu je vystavaná ako zaujímavá forma približovania sa nezadaného muža, a v manželstve nespokojnej ženy. Vo formálne skvele prezentovanom a autentickom deji dominuje myšlienkový dialóg, i vylaďovanie akéhosi potenciálu životných posolstiev a výziev medzi nimi.
Vidinu spoločnej osudovej perspektívy tu režisér manažuje dominante verbálnym spôsobom. Navonok prostý debutantský opus je v skutočnosti však skôr sofistikovaným komunikačným patchworkom, pretože neoplýva atribútmi akčných žánrov, erotiky nahých diel či bozkávania na verejnosti a ani v súkromí. Napokon ani osobnejšej intimity, či manierizmu novodobého cool-hunting artizmu.
Evansov film nejde na druhej strane ani príliš do vzťahovej analýzy, bez intimity telesnosti, ale aj bez hlbšieho konfliktného rámca. Debutantská snímka však oplýva veľmi zručne realizovanou dikciou herecké prejavu, čo dodáva filmu kvalitu hollywoodskeho looku pre univerzálneho globálneho diváka: ako sa najhorší deň v živote ženy mení na najlepší deň – a ten naopak v istom momente znova na najhorší deň, a ako treba využívať svoju vlastnú vieru, postoj, i celkové životné sebavedomie. V tom určite naplnil žánrové očakávania publika.
Evaluácia v rámci žánru ROMANCA: 65 – 75 % CSFD: 74%