
Titul: Pán bezchybný / Un homme idéal Krajina, minutáž, rok: Francúzsko, 97 min. , 2014
Réžia: Yann Gozlan Scenár: Guillaume Lemans Kamera: Antoine Roch Hudba: Cyrille Aufort Strih: Grégoire Sivan Hrajú: Pierre Niney, Ana Girardot, Laurent Grévill, Thibault Vinçon
Noticka PR Ambiciózny mladík sa rozhodne vydávať rukopis mŕtveho muža za svoj vlastný. Stane sa hviezdou francúzskej literárnej scény, alebo sa utopí v mori podvodov a lží?
Dvadsaťpäťročný Mathieu túži po tom, aby sa stal rešpektovaným literárnym autorom. No napriek veľkému úsiliu sa mu zatiaľ nepodarilo nič vydať a na živobytie si zarába v sťahovacej firme. Jeho osud sa však náhle zmení, keď náhodou nájde rukopis osamelého muža, ktorý nedávno zomrel a rozhodne sa ho vydávať za svoj. Stane sa z neho vychádzajúca hviezda francúzskej literárnej scény, no zároveň ho ničia očakávania, týkajúce sa jeho ďalšieho románu. Mathieu sa stále viac zamotáva do špirály podvodu a lží …
Review:
Tradične dobrá francúzska kinematografia a zdanlivo jednoduchá moralizujúca detektívka o nepodarenom prieniku nímanda do vyšších spoločenských kruhov; v bláznivo milostnom ošiali zakončenom hororom.
Bežný divák i kritika si v kine určite povšimne, že dej je francúzskym režisérom Yannom Golzanom formovaný akosi zvláštne. Akoby on sám bol napokon témou filmu, ako kritika prípadu bez akejkoľvek pridanej hodnoty, avšak bez vhľadu do psychologickej motivácie.
Paradoxne sa film koncentruje najmä na motív alchýmie získania úspechu. Medzi ústrednou vzťahovou dvojicou filmu Pán bezchybný – mužskou rolou a ženskou rolou funguje komplex fascinácie. Protagonisti sa nemilujú. V dvojici sa takmer nerozprávajú, a napokon sú spolu, ale ako by len pre brand normality a úspechu. Ale alfou-omegou komunikácie je z akejsi príčiny pozitívny názor editora, tiež definovaný akýmisi vonkajšími barličkami školometskej autenticity.
Obdobne by bolo možné odpíliť každý prvok developmentu, z ktorého presahuje chladná autorská hororovo-thrilerová obesia, ktorá je braná bez empatického vnoru do komunikácie (zámer chladných vzťahov), bez ponúkajúcej sa komickej nadsádzky, či prípadne iných druhov tematického kontrastu, či možnosti naratívneho odľahčenia.
Práca s Anou Girardot a Pierrom Niney je zaujímavá, ale i tu sa javí príliš okaté zacielenie na istotu detektívky a oslovenie univerzálneho publika. Odporúčame najmä fanúšikom hororov, detektívky, a taktiež pre frankofónne publikum.
Hodnotenie: (1) CSFD: 61 % – (2) .Slovak Film: 55 – 60 %