
Titul: Tri spomienky
Žáner: milostná dráma vo francúzskom osobnostnom artovom genre
Krajina, rok, dĺžka: Francia, 2015, 120´
Scenár a réžia: Arnaud Desplechin
Kamera: Irina Lubtchanski
Účinkujú: Quentin Dolmaire, Lou, Roy – Lecollinet, Mathieu Amalric, a ďalší
Festival score filmu: 3 ocenenia, 5 nominácií
Distribúcia: Artcam, ASFK
Rozšírená pr-správa Film Tri spomienky možno zaradiť do žánru romantických milostných príbehov z obdobia dospievania. Paul Dédalus pri odchode z komunistického Tádžikistánu kde za mladých liet pôsobil zažil nielen komplikácie so svojou identitou, vlastným režijným altruizmom, ale aj detstvo v Roubaix, čiže paralelné postojové a zážitkové svety. Komplikovaný a komplexný profil zážitkovo zosobňovaného dospievania spestrujú matkine záchvaty šialenstva. Na puto ktoré ho spája s bratom Ivanom, ktorý je individualistickým a súčasne veriacim indivíduom. Spomienky na obdobie svojich šestnástich liet, kedy ho ako pubescenta vyhodili z domu len za to, že sa nechcel podriadiť prísnej rodičovskej výchove.
Spomína na prvú turistickú cestu do Sovietskeho zväzu, na začiatky štúdia antropológie. A fakt, že pri tajnej súdružskej úlohe prekvapil poskytnutím vlastnej totožnosti jednému neznámemu ruskému mladíkovi, ktorý sa na neho podobal. Obdobne sa venuje spomínaniu na sestru Delphine, bratranca Boba, večerné zákutia s Pénélope, Mehdim a Kovalkim, priateľom ktorý ho mal zradiť. Paralely na štúdiá v Paríži, na stretnutie s doktorom Béhanzinom, na počiatočné zaujatie pre antropológiu.
Najväčšmi si však Paul spomína na Esther. Bola srdcom jeho života. Opatrne, bolo to vášnivé srdce. (Artcam)
Review
Francúzsky scenárista a režisér Arnaud Desplechin patrí medzi najosobitejších nezávislých a pritom empatických filmových tvorcov, ktorý pôsobia naprieč žánrami a medzinárodným priestorom. Z celkového počtu 46 medzinárodných ocenení a nominácií je najhodnotnejšou zrejme cena za jeho najnovší film SACD Prize (Directors‘ Fortnight) na MFF v Cannes (2015).
Špecifiká artového štýlu filmu spočívajú v spontánne načrtnutých fragmentoch scenára, ktorý tvorí kostru k prirodzenej exhibícii hereckého stvárňované rolí.
Film vynikajúco zapadá do post-modernistického kontextu svetovej a najmä francúzskej kinematografie, je dostatočne artový, štýlovo jedinečný, empatický a komunikatívny.
Žanrové vymedzenie na špecifiká medziľudskej komunikácie medzi mužom a ženou, potreba lásky, priateľstva a dôvery. Tieto prvky robia z tohoto veľmi zaujímavého diela neodolateľne príťažlivú artovku.
Skvelý výber tých najzaujímavejších hereckých typov z tradične dobrého Francúzska a citlivá práca s nimi, dobrý Mathieu Amalric.
Divácky segment: artovka, milostný príbeh, intelektuálny svet, skvelé herectvo
Evaluácia: 75 %