Recenzia: Rivers of Babylon alebo režisér Diego de Brea v SND

Notricka pr snd    Knižný debut Petra Pišťanka Rivers of Babylon (1991) sa za dve desaťročia stal kultovým dielom. Absurdný, groteskný, ale aj krutý príbeh o obyčajnom kuričovi Ráczovi je modernou paródiou rozprávky, mystifikujúcim i ironickým svedectvom, najmä však krivým zrkadlom myslenia a pomerov porevolučnej spoločnosti 90. rokov. Dedinský prostáčik Rácz so zdravým sedliackym rozumom a s veľkou túžbou po peniazoch a láske sa sériou náhod, nehôd i zhodou okolností prepracuje vo veľkomeste z pozície kuriča hotela Ambassador na jeho riaditeľa. Získa vplyv nad celým mikrosvetom kšeftárov, pochybných obchodníkov, taxikárov, zlodejov, prostitútok, vekslákov aj bývalých eštebákov. A tak si vybuduje svoje teritórium, svoj monopol, ktorý raz ovládne aj politické štruktúry. Peter Pišťanek nám zanechal román, ktorý veľmi jednoducho, priamo, s nadhľadom a humorom, občas aj eroticky hovorí o konci národného mýtu o dobrých, láskavých, milých, cnostných, nepodplatiteľných, bezúhonných a spravodlivých patriarchoch. Rivers of Babylon je text jemný i brutálny, nabitý surovosťou, znepokojujúci i vzrušujúci zároveň, text, ktorý unesie čitateľa do veľkého apokalyptického smútku. Text zmyselný, provokatívny a aktuálny. Román o perverzných časoch, v ktorých žijeme.

Upozornenia manažmentu SND: Predstavenie obsahuje expresívne výrazy. Počas predstavenia sa na javisku fajčí. Dĺžka predstavenia: 2 hodiny bez prestávky

PLUSKA:  Je to už osem mesiacov, čo sa známy spisovateľ Peter Pišťanek (†54) rozhodol sám odísť z tohto sveta. V januári si však všetci jeho fanúšikovia prídu v Slovenskom národnom divadle na svoje.  „Ako prvú premiéru v novom roku činohra SND ponúkne dramatizáciu kultovej knihy Rivers of Babylon Petra Pišťanka v réžii Diega de Breu. Jemná i brutálna, znepokojujúca a vzrušujúca zároveň. Taká bude inscenácia Rivers of Babylon, ktorá nám ponúkne zrkadlo myslenia a pomerov porevolučnej spoločnosti 90. rokov,“ píše sa na stránke SND.

Keď tridsaťjedenročný Peter Pišťánek vstúpil do slovenskej  literatúry, zrazu sa rozviazal pre slovenského čitateľa akýsi aktuálny moderný a súčasný jazyk. Na rozdiel  od čitateľov však  literárni vedci  a literárna kritika vtedy  prijali dielo so značným dešpektom.  Len malá hŕstka z nich pochopila, že vtedy prakticky skončilo 19 storočie v slovenskej literatúre.

Nevedno, čo by si o uvedení  zdramatizovaných  Rivers of Babylon  pre SND  pomyslel samotný Pišťánek. Dramatizácia je divadelne zaujímavo koncipovaná, s dobrým výberov protagonistov, skvelou hereckou technikou, a taktiež obstojným režijným vedením. Rivers of Babylon ostali mementom o metaforou o pálčivej situácii. Toto sa predstaveniu úspešne podarilo.

Žiaľ dramaturgický presah hry ostal zrejme tak trochu  vo vzduchoprázdne. Nevzdelaný tvrdý až brutálny kurič Rácz, ktorého našli na hlavnej železničnej stanici – sa  ako vidno z posolstva divadelnej drámy napokon naučí móresom smotánky, a vďaka Diegovi de Brea absolvuje aj  divadelne reflektovaný rýchlokurz kunshistórie, a dostáva chuť  na niečo ženského rodu, čo je nevinne panensky čisté. A z vidieka ako je on.  Je to výčitka všetkým intelektuálom, ktorí sa obrazne povedané sprofanovali v mechanizmoch mocenských štruktúr.

Čítajte viac u Pišťánka, ktorý vo svojom Rivers píše: „Kotolňa je temná so zájdenými a obitými stenami. Vychladnuté kotly sa rysujú v tme. Preháňa sa v nich vietor. “  (…)  O štrajkoch učiteliek a odchodoch sestričiek sa tu nehovorí, obdobne ako o nitkách ktorými nehýbu ani robotníci, ani učitelia, ani podnikatelia. Ale niekto temne skrytý v pozadí. Avšak  o tom sa  už nová  divadelná aktualizácia nezmieňuje. Naopak  splieta konšpiráciu Rácza a umeleckých kruhov. Podnetné a či  príznačne  smutné a melancholické  východisko  režiséra  Diegu de Brea (?)