Recenzia: Stávka na neistotu / The Big Short

Réžia: Adam McKay  +  Predloha: Michael Lewis (kniha)

Genre: dráma
Scenár: Adam McKay, Charles Randolph
Kamera: Barry Ackroyd
Strih: Hank Corwin
Hudba: Nicholas Britell
Účinkujú:  Ryan Gosling, Christian Bale, Brad Pitt, Steve Carell, Marisa Tomei, Finn Wittrock, Max Greenfield, Melissa Leo, Rafe Spall, Hamish Linklater, Byron Mann, Jeremy Strong, John Magaro, Karen Gillan, Selena Gomez, Brandon Stacy, Margot Robbie, Adepero Oduye, Bob Walker a ďalší.
Distribúcia: CinemArt  od  7. januára 2016

CZ PR NOTICKA   Stávka na neistotu je filmovým rozprávaním o príbehu štyroch outsiderských harcovníkov  z  Wall Street  ktorí  mali  najmä talent na účtovníctvo  a zistili že svetová ekonomika neporastie do neba. Avšak súčasne riskovali. Napríklad v roku 2005 bolo možné v USA dostať stopercentnú hypotéku na luxusnú  vilu s dvadsiatimi izbami a bazénom a nikto sa  vás neopýtal, či ju môžete aj splácať.  Až jeden z excentrických  finančníkov  a  súčasne priaznivec heavy metalu  – Michael Burry (Christian Bale)  si  nadmieru  uvedomuje  hrozivú závažnosť  faktu väčšieho množstva  podobných riskantných hypoték. Tieto sú  najmä potenciálnou časovanou  bombou, a tá  skôr či neskôr  vybuchne – a s ňou aj americká ekonomika. Prirodzene, že na svojom poznatku túžia všetci realistickí  finančníci zarobiť  a preto si vyvinuli sofistikovaný finančný nástroj  –  aby sa sámi zásadným štýlom „kráľovsky obohatili“  v prípade že bublina praskne (čo sa im aj podarí).  Stávka na sa zúročuje až po troch rokoch: milióny prostých Američanov,  ktorým  takmer sedemročná  kríza zobrala strechu nad hlavou.  Mnohým ďalším  taktiež  aj prácu, pričom  zo svojich daní kryli straty bankového sektora.  (CinemArt)

REVIEW:  Stávka na neistotu režiséra Adama McKaya je iným druhom filmu o finančnej kríze než Dannyho parťaci z Wall Street.

Rozprávanie filmového diela je v tomto prípade sústredené na voľnú interpretáciu osudov štyroch kľúčových  finančníkov, ktoré sa nie vždy a všade  stretnú  a  čímsi dôležitým  pretnú.  U Adama McKaya ide skôr o budovanie atmosféry, spojené s postupným nabaľovaním sa informáciami o širšou verejnosťou neakceptovateľnom  kolapse finančného a ekonomického trhu. Taktiež o  veľakrát umnej  i keď značne zhýralej  možnosti z toho zásadnejšie profitovať  v  opozícii s mainstreamom.

Formou vývinu charizmatických hereckých typov či ich fragmentov si publikum utvára  akési emočno-informačné postojové koláže, ktoré  bývajú  režijne  spojené so sofistikovanou minimalistickou montážou.

Novátorským počinom prístupu  tvorcov k realite  a téme samotnej  je zásadnejšie  scenáristické rezignovanie na klasickú trojaktovú dejovú dramaturgiu – vrátane krízových vývinov postavy, či konverzačných exhibícií.  Jediným problémom filmu sú peniaze versus smiešny a nemorálne chladný či cynický protispoločenský systém, ktorý  režisér  Adam  McKay  publiku realisticky prezentuje.

Nakoľko sa  tomu deje veľmi zasvecujúcim  spôsobom  a až dokumentaristicky verným  zrkadlením preukázanej nehybnosti svetového finančného systému, kde  tu   ide o pozitívne kritické nóvum a veľmi čistú dokumentaristicky pôsobiacu  meta-rovinu  (dramaturgicky silnú formu komplexného umenia).

Z filmového projektu  vychádza  nadštandardný kreatívny počin.  Môže ísť  o  impulz  pre  zodpovedne mysliace publikum: s kritickým osteňom  namiereným voči negatívnym civilizačným praktikám.

Evaluácia:  (1)  CSFD:  82 %    +   (2)  .Slovak Film:  90 %

Aktuálnosť:  98 %  Strihová skladba a dramaturgia:  95 %  Herecké výkony v hlavných roliach:   95 %