Divadelná recenzia: Joe Orton: „Kľúčovou dierkou“

PR NOTICKA  /  Autor divadelnej hry: Joe Orton; titul: Kľúčovou dierkou; textová úprava: Martin Čičvák žáner: čierna groteska s prvkami frašky; preklad: Oľga Andrášová – Ruppeldová; asistentka dramaturgie: Saša Sarvašová; asistentka réžie: Sára Čermáková; riaditeľ divadla:  Juraj Kukura;  účinkujú: Martin Hronský, Andrea Sabová, Kristína Greppelová, Ľubo Bukový, Gregor Hološka a Ján Jackuliak; réžia: Rastislav Ballek. premiéra: 29. 1. 2016  v Divadle Aréna

THEATRE   REVIEW

Prvým tohtoročným premiérovým titulom v bratislavskom Divadle Aréna sa stáva  inscenácia hry britského dramatika Joea Ortona (1933-1967) Kľúčovou dierkou. Ide o čiernu grotesku s prvkami frašky, ktorá pod zámienkou  neškodného laškovania, a komunikačných intríg – je aj hrou v druhom pláne odhaľujúcou škandalózne vzťahy, incesty a praktiky anglickej smotánky. Na tieto neduhy sa publikum akoby díva cez kľúčovú dierku  s pulzujúcim  smutno-smiešnym životom.

Dej  britskej hry sa odohráva na jednom mieste –  v ambulancii na britskej psychiatrickej klinike, kam prichádza mladá Geraldine Barclayová, aby získala prácu sekretárky u hodnotovo značne nadštandardného psychiatra Prenticea. Pri bizarnom prijímacom pohovore  sa nevyspytateľne  prejavuje cholerická a alkoholom väčšinou posilnená pani Prenticeová  po čom  nasleduje kolotoč menších rošád, prezliekania, i nedorozumení.

Druhovým  určením predstavenia  je  typ anglickej čierne grotesky  a frašky ktorý  využíva reflexiu škandalóznych charakterov, alebo škandalizovanie  samotnej  smotánky z vyšších britských kruhov.  Zamestnanie sa mladého naivného dievčaťa  v zhýralej  nemocnici  rozprúdi kolotoč nedorozumení  – a následne komplikácií, ktoré sa však riešia vďaka tolerancii, či súhre šťastných náhod, i keď spočiatku vyzerá všetko úplne inak – samé omyly a chaos.

Divadlo Aréna  je síce bez stáleho súboru, a iné, ale taktiež myslí inak ako ostatné divadlá“ –  a  to podľa Juraja  Kukuru, ktorý je dlhoročným riaditeľom  divadla Aréna, ktorý prinútil režiséra Balleka prijať aj žáner, s ktorým predtým nemal skúsenosti a mal odstup. Na vzniku inscenácie sa ďalej podieľali podľa údajov z TK dramaturg Martin Kubran, scénograf Tom Ciller, a kostýmy navrhla Marija Havran.

Keďže ľahká náladová fraška je náročnosťou textu a presnosťou na selekciu detailov náročným sústom pre akéhokoľvek skutočného divadelníka, nová fraška brita  Joe Ortona vyšla v Divadle Aréna  skúsenému slovenskému režisérovi Rastislavovi  Ballekovi  v princípe  nadmieru dobre, a  to  v  peknom  profesijnom štandarde – ako divácky príťažlivo  spracovaná netradičná komédia s jasným kritickým podtónom.

Za herecké výkony i režijné vedenie nutno poďakovať celému kolektívu. Predstavenie ma pozitívnu energiu komediálneho odľahčenia. Z rolí herečiek oslovila Andrea Sabová, ale aj Kristína Greppelová. Z mužských hereckých rolí sa najviac páčil  Martin Hronský a Ján Jackuliak. Scéna i kostýmy pôsobia ako to už v Aréne býva pravidlom značne štýlovo, a nadmieru esteticky. Predstavenie má esprit, gradáciu i pointu.

Evaluácia naštudovania v Aréne: 80  %