Recenzia: VOJTECH

[autor recenzie: Gabriel Gröber]  Titul: Vojtech

Réžia a scenár: Viktor Csudai

Kamera: Sean Grimaldi

Hudba: Martin Hasák

Distribúcia: Continental Film

Účinkujú: Matej Landl, Marián Miezga, Zuzana Šebová, Lucia Vráblicová, Zuzana Mauréry, Štefan Martinovič, Eva Sakálová, Maja Velšicová, Gabriela Marcinková, Peter Sklár, Diana Mórová, Petra Millerová, Svätopluk Malachovský, Eva Landlová, Vladimír Kobielský, Oľga Solárová, Katarína Mrázová, Ida Rapaičová, Michal Kubovčík

PR NOTICKA  Film Vojtech je komédia zo súčasnosti s trpkým nádychom. Hlavným hrdinom je štyridsiatnik Vojtech, ktorý nemá krízu stredného veku z pasie, ale z toho, že sa mu jeho pokojný a stabilný život celkom rozpadá. Je nemotorný, obyčajný, človek z davu, ktorého si okoloidúci nevšímajú a kolegom slúži ako stredobod výstrelkov. Prišiel o ženu a s jej stratou sa vyrovnáva veľmi ťažko. Útechou mu je spoločnosť jednoduchého, ale o to frajerskejšieho suseda Laca. Taxikár Laco má v ponuke každý deň instatný návod na život, hlavne nech je v tom chlast a baby. Vojtechovi však po strate práce, jeho poslednej istote už ani to nepomáha. Svoj život musí zobrať znova do svojich rúk a postaviť sa nepriaznivému osudu. Naoko lúzer pozbiera sily a veľmi smiešne, až trápne bude bojovať o srdce svojej vyvolenej. Alebo vyvolených? Minimálne jedna z nich zbadá vo Vojtechovi svoju poslednú šancu a začína spleť komických situácií, omylov a nedorozumení, v ktorom sa každý snaží uchmatnúť kus osobného šťastia.  (Continental)

Review:  Po veľmi krátkom čase opäť  tradične dobrý slovenský film, s ktorým môže byť spokojná aj mnohokrát  neprajná slovenská kritika alebo nerozhodné inštitúcie.

Nadmieru sofistikovaný scenár zručného filmového scenáristu a skúseného režiséra v jednej osobe – Viktora Csudaia  je  založený  na vnímaní pôsobivej obyčajnosti každodenných partnerských rituálov a schém  ako  je  napríklad – „povinné podvádzanie“ toho druhého z dôvodov spestrovanie si každodennej rutiny a banálnosti žitia, írečitá banálnosť mafiánskeho dialógu, úsmevná ponáška na chovanie holubov na streche s odkazom na amerického klasika Jim Jarmucha, humorne vďačné skupinky či sekty mladých „pseudovercov“, ale aj  mnoho ďalších zdanlivo všedných postrehov v tomto filme v kontexte humorne zobrazovanej kríze stredného veku, čo je aj  kľúčovou témou tohto slovenského projektu.

Dramaturgicky a marketingovo je projekt  Viktora Csudaia orientovaný na univerzálneho diváka, a tento zámer je konzistentný i žánrovo.  Jeho žánrové zaradenie možno smelo definovať ako originálnu frašku pre najširšie vrstvy publika. Ako vieme slovenský divák práve takýto zámer  akceptuje najlepšie, takže film má tie najlepšie perspektívy urobiť zaujímavé čísla  aj v distribúcii.

Obdobne treba poďakovať aj pružnému postoju RTVS, ktoré bolo producentom diela, čiže dielo si nachádza  svojho diváka i v televíznom priestore. Vďaka odvážnemu  rozhodnutiu Continental Filmu bude nasadený aj v multiplexoch, čo je chválihodné.

Kameramanské zložky, výprava, kamera, výber lokalít i celková dramaturgia boli zrejme orientované na mimoriadne skromný rozpočet projektu, takže úspornosť a využiteľnosť producentských vkladov je značne nadštandardná. Stránka CSFD uvádza čiastku 170 000 EUR, čo je novým rekordom minimalistického rozpočtu na pôvodný slovenský celovečerný film.

Z hereckých výkonov zaujmú  tradične dobrí Matej Landa, Lucia Vráblicová, Zuzana Šebová, Gabriela Marcinková, Eva Sakálová  a ďalší.

V dnešnej komplikovanej dobe je  nová spoločenská, rodinná i partnerská satira – prínosným riešením. Najme keď sa opiera o tradične úspešný a divácky  podnetný žáner frašky. Veď frašku s úspechom ako osvedčený  žáner odnepamäti používajú takí tvorcovia ako  William Skakespeare, tvorcovia  operných a operetných libriet, a je potešiteľné, že dostáva priestor aj v slovenskej kinematografii.

Film je  v svojom žánri  zaujímavým príspevkom do tvorivého diskurzu slovenského filmu. Zaželajme novému slovenskému filmu šťastnú púť a dobré čísla v diváckej návštevnosti.