
[recenzia: Gabriel Gröber] Titul, krajina, rok: Pri mori / By the See, USA /France, 2015, 122´
Genre: romantická dráma zo 70 rokov
Námet, scenár, réžia: Angelina Jolie Pitt
Kamera: Christian Berger
Strih: Patricia Rommel, Martin Pensa
Hudba: Gabriel Yared
Hrajú: Brad Pitt, Angelina Jolie Pitt, Mélanie Laurent, François Poupaud, Niels Arestrup, Richard Bohringer a ďalší
Distribúcia: Barracuda Movie v SR od 19.11.2015
Francúzke pobrežie v retrospektíve sedemdesiatych rokov. Do rázovitého a turistami nedotknutého vidieckeho miesta s rybolovom a hoteliermi pricestoval manželský pár, ktorými sú spisovateľ Roland (Brad Pitt), ktorý tu chce ako keby načerpať tvorivé sily a potrebuje aj získať strácajúcu sa istotu – a potrebný kľud i inšpiračné momenty, k ďalšej tvorbe, a jeho manželka Vanessa (Angelina Jolie), ktorá je bývalou tanečnicou.
Rolandova manželka Vanessa podlieha ešte väčšiemu duševnému marazmu, než jej manžel, ktorý sa ocitol nebezpečnej tvorivej a životnej kríze, s vážnou výzvou, ktorej nevyriešenie by znamenalo aj rozpad manželského vzťahu. Z manželstva vyprchala všetka energia a prirodzenosť, takže situácia je v princípe deštrukčným mementom pred úplným krachom vzťahu. Obidvaja z manželov striedavo sledujú obnažené telá iného zdanlivo šťastnejšieho manželského páru vo vedľajšej hotelovej izbe, a pravidelne sa opíjajú v snahe oklamať vlastnú toxickú psychiku.
Vanessa sa opaľuje na ležadle, a vystavuje na obdiv svoje ladné štíhle krivky – vo vani či pod sprchou, obdobne ako dvojica v susednej hotelovej izbe. Zatiaľčo Roland komunikuje pod vplyvom alkoholu s hoteliermi či barmanmi, čaká na inšpiráciu, a pozoruje folklór prímorského mestečka.
Nutné je začať trošku neobvykle. Filmová kritika sústredená do područia IMDB myslím film vôbec nedocenila, a to práve preto že ide o tvorivý počin osvedčených hercov (celebrít) Angeliny Jolie a Brada Pitta. Obdobne predpojatou sa javí názorová skupina okolo CSFD, ako ku klasickým reprezentantom hollywoodskeho manierizmu popkultúry.
V princípe sa však Angeline Jolie podarila zaujímavá artovka plná kvalitného realistického herectva s výbornými lokalitami a žánrovými prvkami retro štýlu (všetky interiéry, automobilový park, rázovitosť vidieka, kostýmová zložka výpravy i čisté výtvarno kamery a výpravných zložiek). Réžia bola o to ťažšia, že Angelina Jolie musela viesť sama seba, čo dokázala s hĺbkou a exelentnosťou a to je prekvapujúco radostným konštatovaním. Napokon i sám dej, ktorý na konci skrýva veľmi prekvapujúcu pointu – je v uspokojivo načrtnutej štruktúre.
Vízia filmu nekonvenčný spôsobom – podporuje voyerizmus a fetišizmus, dotýka sa alkoholových excesov, ale vyznáva i tradičný ekologický štýl, a v závere vzýva i tradičné „monogamné hodnoty“, a vieru v možnosť partnerskej dôvery a klasického súžitia.
Vyšlo malé artové dielko pre radosť a klub fanúšikov týchto veľkých hereckých osobností. Vynikajúci mäkko a ostro koncipovaný obraz, výborný klasický hudobný orchestrálny podmaz, i decentná výprava s malebným prímorským Francúzskom.
Vhodné nielen pre artového vnímavého diváka. Veľmi príjemné artové „prekvapenie“ distribučnej sezóny. Rozhodné distribučné a kritické áno tomuto veľme komornému, ale herecky výnimočnému filmu. Angelina nebola nikdy pred tým súčasne prirodzene živočíšna a aj zrelá i obdivovaná ako femme fatal.
Hodnotenie: 80 %