
[recenzia: Gabriel Gröber] Titul: Victoria
Genre: kriminálna dráma z prostredia berlínskej ulice
Krajina: Nemecko, 2015, 140´
Scenár a réžia: Sebastian Schipper
Kamera: Sturla Brandth Grøvlen
Hudba: Nils Frahm
Účinkujú: Laia Costa, Frederick Lau, Franz Rogowski, Burak Yigit, Max Mauff, André Hennicke, Martin Goeres, Ernst Stötzner, Anna Lena Klenke, Adolfo Assor, Philipp Kubitza
SYNOPSIS Victoria (Laia Costa) is a young intern and part-time worker from Madrid who came to Berlin to work and enjoy the nightlife. At the end of one disco party, he establishes contacts with a nice boy Sonny (Frederick Lau) and three other friends with the past. Instead of a drunken drunken morning, however, a young Spanish girl is waiting for an adrenaline ride through the metropolis, instead of a hangover, we have a fight for a bare life. Sonne and his gang are forced to commit a bank robbery. And Victoria finds herself behind the wheel of a car they are escaping (Film Europe).
SYNOPSIS Victoria (Laia Costa) je mladá praktikantka a brigádnička z Madridu, ktorá do Berlína pricestovala pracovať a užíva si noční život. Na konci jednej diskotékovej party nadväzuje kontakty s milým chlapcom Sonnym (Frederick Lau) a tromi ďalšími kamarádmi s minulosťou. Namiesto mátožného opileckého rána ale mladé španielske dievča čaká adrenalínová jazda metropolou, namiesto kocoviny máme boj o holý život. Sonne a jeho parta sú prinútení vykonať bankovú lúpež. A Victoria sa ocitne za volantom auta, ktorým unikajú (Film Europe).
Review point: mimalisticky a invenčne komponovaný filmový jednozáberový debut, ktorý je rozhodne, v mnohom navzdory debutantskému prvolezeniu, výnimočným opusom.
Nemecký režisér Sebastian Schipper má určite dar filmovej reči tými jedinečnými prostriedkami. Do titulnej role dal zrelú, cholericky pôsobiacu, naivnú ale emočne zacyklenú protagonistku (Laia Costa). Ďalej na priberajúcej narácii sa z nevinnej sociopatie a atmosferiády dekadentnej čorky, opilectva, a toho tak typického Berlína … stáva čierna mora pre každého zúčastneného. Film sa z neškodne nenápadnej a „koloritnej snímky o berlínskom pouličnom labyrinte“, … a írečito komponovaných postáv a konfliktov – stane nečakane cielenou anarchistickou gangsterkou s temným zakončením.
Dej je presvedčivý, i keď nelogické lapsusy sledujúci – satiricky orientovaný divák ľahko odhalí; ale v prípade Schippera ide o nadštandardnú autenticitu. Naratívne je debut jedna báseň a psychicky dá publiku taktiež hodne zabrať. Postavy sa vryjú do pamäti skutočne berlínskou atmosférou. Až neuveriteľné čo všetko vyšlo do jedného záberu, a ako sa nálada filmu postupne kontrastne mení.
A titulná Laia Coste je herecky femomenálna. Navyše v prirodzenosťou popísanom looku Cinema Verité.
Evaluácia: 80 – 90 % Festival Be2Can
Festivaly: Hlavná súťaž Berlinale 2015
Ocenenie: Strieborný medveď za umelecký prínos