Recenzia: True Stur

Print Friendly

[recenzia: Gabriel Gröber]  Titul: True Štúr

Žáner: docudráma s animačnými prvkami,

Krajina: Slovensko – Česká republika, 2015, 52´

Scenár: Marián Prevdančík, Michal Baláž, Zuzana Šajgalíková

Réžia:  Michal Baláž, Noro Držiak

Dramaturgia: Crazy Company Zuzana Šajgalíková

Účinkujú: Robert Roth, Táňa Pauhofová, Vladimír Zboroň, Vít Bednárik, Erika Havasiová, Michal Režný, Lukáš Dóza, Ondrej Hraška, Kamil Kollárik, Marián Andrísek, Martin Hronský, Daniel Fischer, Daniel Ratimorský, Matej Marušin

PR NOTICKA   True Štúr je „vizuálne príťažlivá dokudráma o pátraní po okolnostiach smrti Ľudovíta Štúra.“

Autormi námetu a scenára sú Marián Prevendarčík, Michal Baláž a Zuzana Šajgalíková. Docudráma kombinuje hraný dokument s animovaným filmom. Vizuálna stánka filmu je inšpirovaná estetikou filmu Sin City. V tejto provokatívnej kombinácii, ktorú vyjadruje i dvojjazyčný rýmovaný názov True Štúr, vidia tvorcovia príležitosť zložiť Štúrovi poklonu očami súčasnej generácie.

Film True Štúr sa odohráva počas jednej januárovej noci v Modre v roku 1856. Hlavnou postavou je tajomný Samuel Hronský (Robert Roth), postava vytvorená tvorcami. Hronský prichádza do Modry, aby sa zúčastnil Štúrovho pohrebu. Nejde mu do hlavy, že jeho priateľ zomrel tak nečakane. Rozhodne sa vypátrať, či ho niekto nezniesol zo sveta. Okrem množstva nečakaných informácií sa Hronskému podarí počas jednej mrazivej noci zistiť, že Štúr v skutočnosti nemiloval Adelu Ostrolúcku, že nebol homosexuál a že nezomrel násilnou smrťou (tri vžité novodobé mýty). Pravda je totiž niekedy nečakane jednoduchá.

Vo filme True Štúr nevystupuje postava Ľudovíta Štúra. Rozprávaním o Štúrovi bez Štúra sa pred našimi očami postupne skladá neobyčajný príbeh osamelého, nekompromisného a nenahraditeľného muža tak, ako ho videli jeho súčasníci. Všetky hrané scény, ktoré sú štylizované ako rozhovory, vychádzajú výhradne z historických prameňov. (STV)

Review point

Ľudovít Śtúr je dôležitá historická  postava pre Slovensko. Avšak málokto vie, aký v skutočnosti aj bol tento dejateľ.

Po zhliadnutí príbehu jednej januárovej noci týkajúcej sa pohrebu spomenutého slovenského dejateľa, na ktorom sa vtedy spoločnosť a slovenská širšia komunita dokázala zjednotiť a zhodnúť  na  finálnom konsenze  že stredoslovenské nárečie bude nosným prvkom slovenčiny.

Už minutáž napovedá, že nejde o klasické kinematografické dielo s tradičnými naratívnymi linkami podľa trojčlennej  hollywoodskej  schémy. Dominantou je  ľudovo orientovaná didaktika a cieľová skupina mládeže a školopovinných.

Treba oceniť entuziazmus jeho tvorcov, najmä  čiernobiely koncept s kvalitnou výtvarnou stránkou, ktorú „slovenská dokudráma“ ešte nezažila, spolu so silnou animátorskou  časťou a dobrým hereckým obsadením, v ktorom jednoznačne vyniká jeden z najlepším a najvýraznejších hercov súčasnosti  Robo Roth.

Najviac oslovuje  animácia podľa  režiséra Nora Držiaka, ale aj veľmi štýlové kameramenské riešenia z dielne  Martina Čecha.

Klasického diváka môže antipríbehová  posadnutosť historickými faktami mierne nudiť. Ako určili jeho tvorcovia, nejde o tradičný film ale výtvarnú docudrámu.

Je nespočetne otázok či vôbec má dokudráma zmysel, a najmä  ak sa jej podoba blíži k edukatívne vyčnievajúcej  televíznej inscenácii  v štýle takzvaných  bratislavských pondelkov a dnes sú tieto „méty“ veľmi  raritné.

Tu treba asi mäkší meter a pochváliť celkovo kolektív za iniciatívnu inováciu v tomto žánri. Priznajme že ide  taktiež o jedinečné sofistikované výtvarno verejnoprávnej RTVS, ktorá je jeho hlavným producentom.

Evaluácia:  žáner televíznej docudrámy  50 – 60 %

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV