Filmová recenzia: Domácí péče, 2015, 92´

[recenzia: Gabriel Gröber]  Titul, krajina, rok, minutáž: Domácí péče, Česko, 2015, 92´
Scenár a réžia: Slávek Horák
Kamera: Jan Šťastný
Účinkujú: Alena Mihulová, Bolek Polívka, Tatiana Vilhemová, Zuzana Kronerová, Sara Venclovská, Slavek Horák, Jan Gogola, Marián Mitaš, Mikuláš Křen, Helena Čermáková, Rostislav Marek, Pavel Leicman, Radoslav Šopík, Ivan Řehák
Distribúcia: Forum Film od 22.10.2015

Domácí péče | ČR | 2015 | MAT

Veľký malý moravský  film s originálnou a autentickou  režijnou koncepciou. Filmový dej zacielený na lokálne a existenciálne komplikácie v našej každodennosti. Inak povedané na naše všedné každodenné starosti z vnútornejšieho pohľadu – plné írečitého uzemnenia, kritiky tých vonku ale i seba samého.

Autoritatívna – ale i atomicky zmýšľajúca  „sociálna sestra v oblasti zdravotnej starostlivosti o prestarnutých a nevládnych  občanov“ – Vlasta (Alena Mihulová), ktorá sa týka vidieckeho štýlu na južnej Morave má skutočne írečitú klientelu. Neočakávaná kolízia a nešťastie jej však  naznačuje, že sama  je  na tom nie ideálne.  Z lekárskeho prostredia uniká do oblasti liečiteľstva, až tomu úplne podľahne, alebo naopak zvráti ťažké okolnosti jej života?

KVIFF | Domácí péče

Dcéra jedného z pacientov je nielen presvedčená ezoterička, ale ľudsky mimoriadne empatická (Tatiana Vilhelmová),  obdobne ako aj jej  ďalšia duchovná mentorka (Zuzana Krónerová). Táto dilema je aj  istým dôvodom k prieniku do alternatívnej liečby a otvoreniu cesty k sebe. Komplikovaný vzťah vidíme  k manželovi Láďovi (Bolek Polívka),  ktorý na tieto „hňupoviny“ vôbec nechce veriť.

Napokon však Vlasta bojuje proti chorobe, ale aj proti manželským zábranám svojej „mužskej polovičky“. Manžel Vlasty si taktiež napokon uvedomí že vlastná manželka potrebuje  a čaká  vzťahové zblíženie. Škoda len, že je zrejme už neskoro. V diele registrujeme tvorivo nadpriemernú réžiu s vynikajúcimi výkonmi hercov. Odvážna  melancholicky ponímaná téma rodinného súžitia na vidieku je spracovaná zručne a invenčne, čiže ľudovo a príťažlivo. Scenár by si však zaslúžil dlhšie a všestrannejšie zásahy dramaturga.

Film Domácí péče je v  našom prostredí jednoznačne značne nadpriemerné dielo s odporúčaním pre univerzálneho diváka. Publikum môže zaujať vynikajúci Bolek Polívka a po dlhej dobe Alena Mihulová, ktorá za tento film obdržala ocenenie Zlatý glóbus  na  MFF v Karlových  Varoch (2015).

Hodnotenie:  70 %