Recenzia: Kobry a užovky

Print Friendly

Titul: Kobry a užovky / The  Snake Brothers

Genre: akčná dráma

Krajina, rok, minutáž: Česko, Slovensko, 2015, 111´

Distribúcia: Falcon (19. 2. 2015)

Réžia: Jan Prušinovský
Scenár: Jaroslav Žváček
Kamera: Petr Koblovský
Účinkujú: Matěj Hádek, Kryštof Hádek, Jan Hájek, Jana Šulcová, Lucie Polišenská, Lucie Žáčková, David Máj, Věra Kubánková

Užovka (Matěj Hádek)  je nezvládnuteľný hrdina, ktorý sa  stráca  v živote. V štyridsiatke nemá stabilné dievča, ani dobrú prácu, navyše  je tvrdohlavý. Kvôli veku má  možno poslednú šancu sa k niečomu dostať tak,  aby životne obstál.

Ako dar boží príde stretnutie  s podnikavým kolegom, s ktorým sa dlhodobo poznajú. Avšak  jeho  brat Kobra (Kryštof Hádek) je  hyperaktívny  drogovo závislý, a nepolepšiteľný pubertiak  s  opileckou mamičkou  (Jana Šulcová) – ktorí mu všetko kazia.  Jeho nepodarený brat  napríklad žije  z  pubertálnych flámov,  na ktoré si privyrába krádežami v  chatkách.  Užovka sa intuitívne snaží uzemniť  brata  avšak ako sa zdá  dejová  situácia  už nie je pod  ľahkou  kontrolou.

Talentovaný scenárista Jaroslav Žváček  a talentovaný režisér Jan Prušinovský sa rozhodli urobiť divácky film, čo sa im bez námietok podarilo veľmi dobre. Na domáce pomery dielo spĺňa i náročné dramaturgické nároky príbehu a predvoleného žánru, herci účinkujú s chuťou a s maximálnym pracovným  vypätím.

V Českej republike sa podaril nakrútiť solídny dramatický film  – aký je  tradične  bežným štandardom v severských krajinách, ale aj  napríklad  v Belgicku, Holandsku, či  Švajčiarsku, aktuálne  aj v Maďarsku, či v Poľsku, alebo príležitostne aj  na Ukrajine (naposledy napr. Kmen). Gratulujeme.

Škoda len, že okrem plne realistickej hlavnej postavy zúfalého začínajúceho obchodníka v strednom veku kdesi v zapadákove  –  ťaží dráma z iných veľmi kontrastných, a typicky pútavo karikatúrne načrtnutých charakterov: Kobra  je 100 % „socka bez brzdy“ (patologicky extrémna postava), matka podarených bratov  je  alkoholička, a  ich  babka predovščetkým starecky dementná  a  až  nerealisticky zmierlivá (čo v reálnom žití vôbec nič realistického neodráža, ale v umení skvele funguje).

Bežný divák  práve tento typ  „širokospektrálneho  kritického postoja očakáva“, pretože práve to dáva jeho snom súčasne aj  istý zemský náhľad;  a obdobne je funkčná i prirodzená zábavná atraktívnosť –  v Čechách  už tradične  divácky vďačného „bezvýchodiskového arzenálu“.

Film Kobry a užovky má kamerovo  snímanú dosť „tmavú  realitu“ (Petr Koblovský), kde tma, tieň a patina  je zaujímavý výtvarno-dramatický prvok, a presne zacielenú hudobnú dramaturgiu aktuálnych punkovo orientovaných  filmových skladieb, ktoré dotvárajú autentický divácky pocit z filmu.

Dielo Kobry a užovky sú zaujímavým a divácky atraktívnym filmom. Jan Prušinovský potvrdil, že má kvalitu akejsi  aktuálnej českej prvej ligy filmu, do ktorej patria viacerí ďalší  tradiční a  renomovaní tvorcovia:  napríklad  Jan Hřebejk, Bohdan Sláma, Vladimír Michálek, či  Alice Nellis.

CSFD: 80 %

Československý film: 70 %

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV