
Titul: Iracionálny muž, Irrational Man
Žáner: filmová dráma
Krajina, rok, dĺžka: USA, 2015, 96 ´
Scenár a réžia: Woody Allen
Kamera: Darius Khondi
Účinkujú: Joaquin Phoenix, Emma Stone, Parker Posey, Jamie Blackley, Ben Rosenfield, Ethan Philips, Merredith Hanger, Tom Kemp
Distribúcia: od 30. 7. 20115 Magic Box (Bioscop)
Synopsis: Renowned university philosophy teacher Abe Lucas (Joaquin Phoenix) is experiencing a midlife crisis. This is manifested, for example, by a certain peculiar and unrooted emptiness of monotony, in other words a general reluctance to work and work, alcoholism, impotence. However, the trigger is the deception of his infidelity wife and the tragic death of his best friend in Iraq.
Synopsa: Uznávaný vysokoškolský pedagóg v odbore filozofia Abe Lucas (Joaquin Phoenix) zažíva krízu stredného veku. Táto sa prejavuje napríklad istou zvláštnou a nezakorenenou prázdnotou monotónnosti, inak povedané všeobecnou nechuťou k tvorbe a práci, alkoholizmom, impotenciou. Spúšťačom však je s klamanie z nevery manželky a tragická smrť najlepšieho priateľa v Iraku.
Stereotypné blúdenie hlavnej mužskej postavy nenaruší ani sľubný potenciál zápletky s pedagogickou kolegyňou Ritou (Parker Posey). Do tretice príliš nefunguje ani milostná ponuka talentovanej a šarmantnej študentky Jill (Emma Stone). Abe Lucas síce svoju žiačku Jill realisticky a zásadovo odmieta, ale obojstranne veľmi riskantná životná výzva napokon začne dýchať vlastným spádom.
Náhodne vypočutá konverzácia o utrpení rodinky a zlom či nespravodlivom sudcovi sa stáva spúšťačom akejsi iracionálne zdôvodnenej „pomsty za previnenie“, ktoré môže byť vlastnou premyslenou hrdinskou obetou, ale pri podrobnom objektívnejšom skúmaní ide o fatálnu iluzórnosť.
DRAMATURGICKÉ NÁMIETKY
Keď sa divák zamyslí, učte mi dá za pravdu, že: 1. akčná motivácia zmyslu odstránenia nepriateľa: – jedná sa o náhodne vypočutý rozhovor z prostredia rýchleho občerstvenia, ktorý nemá žiadny vzťah k charakteru hrdinu – či predošlému deju a ďalším postavám, 2. angažovanosť sa za cudzí projekt je logikou príbehu nezdôvodnená, 3. emotívnosť rozhodnutia k zásadnému kriminálnemu aktu je nulová. 4. neexistuje vzťah, a hrdina naopak využije zásadnú cudzosť ako lákadlo k dokonalej konšpirácii.
5. iracionalita nemá svoj príbehový kontrast v racionalite, veď byť mŕtvou troskou nie je racionálne, a pokaziť si život amatérskym vykonaním vraždy nie je „iracionálne“ ale v skutočnosti „blábolové“ riešenie.
Iracionálnemu mužovi chýba viac než je únosné: 1. postráda zručnejšiu dejovú gradáciu, napokon aj invenčné dialógy; 2. značne prekombinovaný filmový dej, 3. celková motivická „nevyladenosť projektu“ – ohrozujúca elementárnu logiku.
Téma krízy stredného veku je globálne vďačným zacielením, a excelentné a vyzreté herectvo ústrednej dvojice Joaquina Phoenixa a Emmy Stone to určite nezmení. Kardinálne problematickými sa javia paradoxné, a zväčša príliš letmo načrtnuté väzby so značnými rozprávačskými klišé. Úplne absentujú pútavé vedľajšie postavy.
Nachádzame len len prvoplánovú intelektuálnu komiku, s nepodareným hyperbolickou a schematickou konštrukciou: nadneseným mlátením prázdnej slamy o absurdnosti modernej filozofie [Joachim i Emmy sú síce nabití živočíšnosťou (prirodzene ju tiež nevidno), avšak intelektuálne spolu tiež príliš nesedia: ona pôsobí filozofickejšie ako jej pedagogická vzorová parketa; i keď sa ho anektívne pokúša utešiť v kríze].
Kardinálne neinvenčnou sa javí najmä dôležitá záverečná scéna opäť dosť amatérsky inscenovaného nešťastia, pred otvorenou výťahovou šachtou. Technicky nedôveryhodne zdôvodnené otvorenie výťahovej šachty s následným motívom „hrdinského šmyku“, na príznačnom svietiacom symbole, zo strelnice (baterka). Radikálne pomýlené zakončenie snímky zhadzuje aj kľúčovú dejovú pointu Iracionálneho muža.
Od famózneho režiséra sa čakalo viac: okrem celkom obstojnej hereckej akcie allenovské leporelo dosiahlo nepríliš žiaducu úroveň akejsi kvázi vtipnej polemiky, s minimálnou víziou.
Vražda tu je až príliš sprostredkovane, značne nefunkčne zobrazená ako experimentálny a patologický pokus o pomoc dobru – fakt ABSURDITY – popretím obvyklých životných pravidiel so zámerom likvidácie nevinnej obete, a vo finále aj paradoxom pokusu o likvidáciu študentky i milenky.
Emmy Stone sa svojou aurou pričinila o famózne zahranú študentku, a skalným milovníkom bezpochyby scenáristicky, i režijne mimoriadnej osobnosti Woody Allena.
CSFD: 70 % Evaluácia Československý film: 50 %