Recenzia: Terminator Gennisys

Distribúcia: 9. 7. 2015 (CinemArt)

Rozpočet 155 mil. USD; celosvetové tržby z multiplexov  278 mil. USD.

Réžia: Alan Taylor

Scenár: Laeta Kalogridis, Patrick Lussier
Kamera: Kramer Morgenthau
Hudba: Lorne Balfe
Účinkujú: Emilia Clarke, Arnold Schwarzenegger, Jason Clarke, Jai Courtney, J.K. Simmons, Dayo Okeniyi, Aaron V. Williamson, Matt Smith, Byung-hun Lee, Sandrine Holt, Griff Furst, Teri Wyble, Brett Azar, John Edward Lee

Populárny Arnold Schwarzenegger  v  piatom diel  terminátorskej apokalyptickej  ságy a formou ľahko nadpriemerného  blockbustra   (s dobre realizovanými trikovými postupmi): úvodná ponáška na dva úvodné marter pieces s rukopisom Jamesa Camerona, ale i ďalšie vylepšené premeny tekutého dusíka v ikonických kontextoch aktuálnych celebrít, atmosféra digitálneho kúzlenia v najnovších verziách digitálneho morfingu (T 800 vs. … ), pre tých najnáročnejších možno však len recyklované naratívne vzorce akčných filmov. Srdcových milovníkov terminátorovských sci-fi nový film  vkus určite nepokazí.

Matka budúcnosti ľudstva –  novodobý britský  uhrančivý teenegerský  idol:  Emilia Clarke v roli Sarah Connor.  Tu však nielen ako bežná servírka, ako bolo  zvykom v jednotke. V  piatom pokračovaní  nás oslovuje ako pokroková revolucionárka s profesionálnym výcvikom.  Tak trochu problematické   je typovo a technicky dosť neutrálne vyznievajúce obsadenie hlavných charakterových  rolí hercami, ktorí príliš empatie či charizmy nepredviedli – najmä Jai Courtney,  či  Jason Clarke.

Nový film o robotickom terminátorovi sa vďaka klasickej a štandardne pôsobiacej trikovej výbave nemôže pred fanúšikmi tváriť  bombasticky, i kvôli  značnej prítomnosti nesúrodosti či slabšej dynamike. Terminátor Arnold nenapodobniteľným spôsobom v druhom pláne strháva nepozorovateľne pozornosť od ústrednej dvojice Sarah Connor a muža, ktorý s ňou má splodiť budúceho spasiteľa ľudstva. Kľúčová milostná scéna najakčnejšej kinematografickej ságy všetkých čias tak pošla stratená v preklade keďže platiaci divák – bez znalosti predošlých častí –  nevie či sa Sarah Connor podľahla sklonom k fyzickému zbližovaniu sa, a či nie…

Dejový vývin žánrovej sci-fi série  však ponúka aj značne nesúrodé paradoxy obvykle len  letmo súviciacich časových slučiek, časových uzlov, a cestovania časovými dierami, zmenami prítomnosti prostredníctvom zmeny nielen minulosti ale aj budúcnosti v paralelných vesmíroch. Striedanie dialógových partov má aj prekvapujúco funkčný  humorný kontext. Najmä  vďaka  kamenej ikonickej tváre  kulturistu  s  dramatickými vlohami a funkčne  zvládnutými „hláškovými pointami“ – opäť populárny americký Rakúšan A. Schwarzenegger.

Americký režisér Alan Tailor si vybral marketingovo správneho charizmatického  ťahúňa  hlavnej role Sarah Connor – Emy Clark (rola Khalesie v populárnej sérii Game of Trones). Filmovo menej presvedčivým  milovníkom  je  ikona  Johna Connora  stvárnená s prispením len vlažného výkonu austrálskeho herca Jasona Clarka.  Záporácka rola Jay Cortneya  je  stvárnená  Kele Reesom  s potrebným nadhľadom.

Dobrý výkon podáva v roli detektíva šesťdesiatročný  americký herec  J. K. Simmons.  Otázne však možno vnímať štandardné žánrové role  dvadsaťsedemročného Nigérčana Dayo Okeniyiho, či obsadenie mnohých ďalších epizodických roliach (Courtney B. Valence, Douglas Smith, Kórejčan Lee Byung-hun ).

Väčšina  funkčnej atraktívnosti v aktuálnom pozitívnom ochranárskom terminátorovi má základ v humorne starosvetskej  robotickej  koncepcii s klasickým, ale prekvapujúco dôveryhodným Arnoldom Swarzeneggerom.

Ako vidno i z pasáže uprostred titulkovej časti TERMINATOR GENNISYS, naša sci-fi robotická sága kvôli dnešným a predošlým úspechom vôbec neskončila i keď  piatej časti značne chýba  povinná všeobecne zapamätateľná   scéna  morfingového  dramatického napätia [porovnajme napríklad ukážkovo koncipovánú  terminátorskú dvojku].

Skutočné varovanie: žiadna budúcnosť nie je predurčená osudom – skutočnosť si vytvárame vlastnou mysľou a následne originálnymi činmi…  Pokračovania príbehov o likvidátoroch terminátorov sú v istom zmysle o všeobecne  rozšírenej varovnej distopickej atmosfére,  ktorú  pociťujeme  v  aktuálnom globálnom  vývine ľudstva  a  našej  planéty.

IMDB: 7,0        CSFD: 72 %        Evaluácia Československý film: 65 %