Recenzia: Slepá / Blind, Nórsko, 2014

Print Friendly
Titul, krajina, rok: Slepá /Blind,  Nórsko, 2014
Minutáž: 97´
Scenár a réžia: Eskil Vogt
Kamera: Thimios Bakatakis
Strih: Jens Christian Fodstad
Hudba: Henk Hofstede
Účinkujú: Ellen Dorrit Petersen, Henrik Rafaelsen, Vera Vitali, Marius Kolbenstvedt, Jacob Young, Erle Kyllingmark, Fredrik Sandahl, Aslag Guttormsgaard 
Distribúcia: ASFK od 2. júla 2015
.
Scenárista a režisér Eskid Vogt sa venuje problematike hendikepovaných veľmi špecificky až experimentálne. Tento fakt prispieva k  pozitívnej stránke projektu, i keď v princípe ide o režijný debut bez  začiatočníckej zmätenosti. Tou trpí  film  Slepá len čiastočne.
.
Z interpretačného labyrintu jednotlivých motívov má najväčšiu radosť filmologicky orientovaná  kritika, ktorá bude analyzovať logiku, porušovanie konvencií filmového jazyka, vysvetľovať naznačené a nedopovedané v dejovej skladačke: minimalisticky totalitnej, či odvážne čierno-humornej,  alebo  plne náladovej.
.
Hlavná protagonistka Ingrid – E. D. Petersen (slepá) hraje svoj part excelentne.  Jej  severská fyziognómia  je  fyzicky atraktívna a typovo  sedí.  Navyše scenár je na ňu akousi  priamo šitou košeľou: zmes osamelej extrovertnosti – subjektívnosť rozprávania, s významnými introvertnými polohami. 
.
Dej  filmu je skladačka, v ktorej sa postupne všetci a všetko strácame a strácajú, logika a väzby sú taktiež akási pasca na diváka, avšak film graduje po stránke erotických kontextov  Sigmunda  Freuda.
.
Filmová  narácia  pôsobí  ako prelínanie reality a fikcie. Nenudí, no dej graduje  miestami  tiež  až priveľmi formálne –  akademicky.  Menej by bolo zrejme viac, veď  dejové prvky  v  závere  značne strácajú  tempo.
.
Z pozície diváka nemožno povedať že by to  artovej výpovedi akokoľvek prekážalo. Atmosféra eroticky nabitého nahého ženského elementu (one man show) pracuje  v akejsi  prapodstate: intersubjektivita – vtipný voyerizmus  (fantasta paranoidný).
.
Eskil Vogt dokazuje že vie režírovať. Problémom je zrejme len priemerný a na istotu  vynaložený scenáristický výkon, či  otvorene  podpriemerný dramaturgický prístup.
.
Vďaka zážitkovej artovej atmosfére – a „geniálnom hereckom stvárnení“ kľúčovej postavy „slepej“,  – sa naše typicky hlbinne severské filmové dielo  drží  až redundantne nad čiarou, čo ocení najmä typicky klubový divák. Gratulujeme nórskej kultúre k úspešnému nadväzovaniu na  globálne vzory.  
.
MFF Sundance: veľká cena poroty za najlepší svetový hraný film
Film zo sekcie „Deset evropských režisérů očima Variety“ na MFF Karlove Vary
.
Evaluácia: 60 – 65 % 
You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV