Recenzia: Mission Impossible: Národ grázlov

Scenár: Christopher McQuarrie
Réžia: Christopher McQuarrie
Hudba: Joe Kraemer
Kamera: Robert Elswit
Účinkujú: Alec Baldwin, America Olivo, Jeremy Renner, Rebecca Ferguson, Simon Pegg, Tom Cruise, Ving Rhames
Premiéra CINEMAX: 30. 7. 2015  Barracuda Movie

Zápletka filmu:  Agentúra IMF (Impossible Missions Force) je premyslene zatlačovaná  do úzadia jej takzvanou odnožou, čiže „syndikátom“.  Táto skupina  agentov je  komunitou  tvrďasov bez škrupulí  a cvičených vojakov bez velenia, ktorí  sa prepožičiavajú k všetkému, vrátane tých najhorších vrážd. Neortodoxná komunita IMF  je  hneď  na počiatku  príbehu  postavená  zoči voči  samotnej hrozbe zrušenia organizácie. Odporcom  tohto riešenia je  aj Ethan Hunt (Tom Cruise), ktorý má za cieľ  zostaviť  tím aby dokázal – že Syndikát je funkčný a navyše nepochybne ohrozuje  každého a všetkých. I keď je šanca splniť náročnú výzvu  takmer nulová, špionážne výzvy a ohrozenia  žijú vlastným životom. Okrem spoľahlivých „parťákov! –  je tu i milostná  výzva  pôsobivej  dvojitej  britská agentky Ilsy Faust (Rebecca Fergusson)

Hodnotenie:  Tom Cruise  a Rebeca Fergusson  boli šťastnou voľbou  pre ťahúňov už  piateho dielu akčnej ságy Mission Impossibile, v čom sa  jeho fanúšikovia bez výhrad môžu zhodnúť. Dokazuje to vzostupnú  žánrovú kvalitu jeho  tvorcov i producentov.

Scenáristická „košeľa snímky“ má svoju špecifickú  modernú žánrovú blockbusterovú logiku; s rešpektom k svižne pôsobiacej hrdinskej neohroziteľnosti, miestami s náznakmi vtipných paródií. Komickú nadsádzku a štýlovú prehľadnosť  je  cítiť  nielen z obsadenia a réžie, ale i z výtvarných a hudobných zložiek  projektu, vrátane nadštandardného herectva, kvalitnej  kaskadérskej práce (prenasledovanie na motorkách či  akrobacia športových BMW), či z prevedenia trikov. Tom Cruise i vychádzajúca švédska hviezda Rebecca Ferguson skutočne uhrančivo (pri)ťahajú diváka, i keď  obsahom deja sú kombinácie rozličných  s  humorom prezentovaných špionážnych klišé.

Dej filmu je sofistikovane  adrenalínový –  v nadštandardnej mediálnej norme. V konkurenčných  ostrých časoch  to  je veľmi dobrou správou. Najmä  ku  kvalitne  odvedeného  žánru  pre cieľové publikum, pretože „zúfalá doba si žiada nekonvenčné riešenia.“

ČSFD:  83 %     Evaluácia Československý film: 85 %