Recenzia: Hviezda [ZVEZDA] režisérky Anny Melikian

Scenár: Anna Melikian, Andrej Migačev, Viktorija Bugajeva

Hudba: Alina Orlova, Anna Drubič, Igor Vdovin

Strih: Daša Danilova, Pavel Ruminov

Kamera: Ališer Chamidchodžajev
Réžia: Anna Melikian
Hrajú:  Severija Janušauskaite, Tina Dalakišvili, Pavel Tabakov, Andrej Smoľakov, Juozas Budrajtis, Alexandr Šejn, Goša Kucenko, Sergej Kaplunov

Film  Hviezda  Anny Melikian  interpretuje  osudy dvoch mladých  žien Maši a Rity túžiacich nájsť  svoje životné uplatnenie. Obidve mladé Rusky sú pod vplyvom pragmatických ideí, ale i dogmatickej a skreslenej interpretácie sveta –  vrátane zásadných životných hodnôt a pravidiel.

Naivnejšia  Maša  má premyslený i keď veľmi naivný  plán  stať sa herečkou. V živote je nesmierne autentická, ale nevie sa vyliečiť zo svojej posadlosti estetickou chirurgiou skrášľovania. Na počiatku staršia a pragmatickejšia z dvojice mladých Rusiek Rita veľmi túži  otehotnieť s oligarchom, ktorý je jej aktuálnym  životným partnerom. V momentoch  keď sa  Rita  dozvedá  krutú veľmi negatívnu  správu a nezmeniteľný  životný ortieľ  je psychicky v koncoch.  Súčasne je v tom istom momente  podrobená  aj ťažkej skúške odlúčenia od oligarchu –  čo je príležitosťou k zásadnejšej revízii  a zmene  (aspoň dočasnej) svojej  životnej  priority.

Obidve ženy sa posúvajú  v hodnotení osobných zámerov i  existenčných cieľov, čo je  pre dejový vývin príbehu  veľmi  zmysluplné. Režijný výkon Anny Melikian i herecké prevedenie filmových rolí  dvojicou spomínaných interpretiek  je veľmi dobré.  Napriek diváckej ústretovosti tvorcov však film  nestráca  ani kritické ostrie  pre hypertrofiu  imidžových  a informačných  prvkov v novom globálnom svete,  a  ako  paródia  prázdnoty života mladej generácie v Rusku.

Nový ruský film  Hviezda  má  všetky predpoklady zaujať mladú aj strednú divácku komunitu naprieč medzinárodným prostredím. Nepochybne  ide o komunikačne excelentne spracovanú výpoveď i vzhľadom  na mimoriadne aktuálnu tému. Problematika  možných  následkov  nových globálnych pomerov v reflexii mládeže, čo je hlavnou výzvou filmovej zápletky – je interpretovaná  zrozumiteľne – a zrelo invenčne. Nezabudnime,  že dominantným žánrovým prístupom tejto drámy  je presvedčivá a nenásilná komediálna nadsádzka.

Evaluácia: 60 – 75 %