
Titul: Ex_Machina
Krajina, rok, minutáž: Veľká Británia a USA, 2015, 108´
Scenár, réžia a producentstvo: Alex Garland
Kamera: Rob Hardy
Produkcia a distribúcia: A24 Films, Štúdio: DNA Films, Film4, Scott Rudin Productions
Rozpočet: 11 miliónov €
Tržby: 15,7 milióna $
Ocenenia: Gérard FF [Cena poroty]
Hudba: Geoff Barrow, Ben Salisbury.
Účinkujú: Alicia Vikanderová (Ava), Oscar Isaac (Nathan), Domhnall Gleeson (Caleb), Sonoya Mizunová (Kyoko).
Dobre napísané postavy a prekvapujúco funkčná atmosféra členená do siedmych filmových kapitol takzvaného Turingovho testu AI. Záver je logickým a súčasne dostatočne prekvapujúcim zvratom. Filmová EX_MACHINA má jasne čitateľnú víziu mementa.
Realizácia projektu Alexom Garlandom potvrdila, že súčasné sci-fi nemusí vychádzať z rozpočtov hollywoodskych štúdií a zaobíde sa aj bez akčných ťahúňov, či nových košatých civilizačných kmeňov podľa galaktických fantázií typu Avatara. Umelá inteligencia, počítače a interakcia s ľudským životom dokáže byť zaujímavá i sama o sebe.
Vynikajúca dialogická časť Ex Machiny je v istom zmysle sofistikovanou emocionálnou exhibíciou. Film má logicky prepracovaný scenár, artovo poučenú režijné zložky, a nepochybne invenčné režijné vedenie štvorice hlavných postáv.
Žiadna sci-fi nemôže byť dramaticky dokonalým dielom, takže aj titul Ex Machina má isté drobné nášľapné míny, a otázne či nelogická prvky, ktoré však nebijú do očí. Náročnému spracovaniu v minimalistickom objavnom duchu – to i my radi prepáčime.
Atmosféra komorného sci-fi EX-MACHINA je osobitá – idea „jedinečných implantátov“, celkové prepracované vedecké sídlo „zamaskované v lone krásnej prírody – rozvinutie verneovského odkazu „chorobne zvrhlých“ vedeckých – pseudoinovátorov, a napokon asi kreatívne vyzývavá idea umelej inteligencie – ako stále aktuálnejšej globálnej výzvy pre celú zemeguľu.
Filmárska výpoveď filmu Alexa Garlanda Ex Machina sa podľa nás nestráca ani v hodnotách kritického mementa – či produktu verejnoprávnej sféry, ktorého tvorivá zložka je nadštandardná. Ex Machina sa javí ako dobrý až vynikajúci žánrový film, ktorý by si zaslúžil aj väčšie distribučné nasadenie. Aktuálne je dostupné len jedno jediné predstavenie spomedzi troch bratislavských multiplexov [takmer vypredané], čo je podľa nás značne poddimenzovaná divácka príležitosť pre zoznámenie sa s určite dôležitou a medzinárodne špičkovou novinkou v oblasti sci-fi.
POZNÁMKA A.I. (artificial intelligence) je umelá inteligencia. Nájdeme ju u Stanislava Lema, Isaaca Asimova, v Blade Runnerovi, či v Matrixe, v Spielbergovej A.I. Umelá inteligencia (2001) v ktorej Cybertronics Manufacturing vygenerovalo robota a naprogramovaného na lásku; oscarová Ona (2013), ktorá naviedla Joaquina Phoenixe, aby se zamiloval do operačního systému, či Pfisterova Transcendencia (2014) s presvedčivým Johnny Deppom.
Hypertechnická spoločnosť a jej fiktívna reprezentantka kráska Ava trpezlivo čaká na svojich divákov, ktorých oslovuje táto výzva budúcnosti a pomaly i dneška [švédska baletka a herečka Alica Vikanderová].
http://www.kinema.sk/recenzia/37022/ex-machina.htm#ixzz3Z9P0y4PE
EVALUÁCIA – ČESKOSLOVENSKÝ FILM: 80 %