Recenzia: SCI-FI [HYPER] MINIATÚRA „EX_MACHINA“

Print Friendly

Titul: Ex_Machina

Krajina, rok, minutáž: Veľká Británia a USA, 2015, 108´

Scenár, réžia a producentstvo: Alex Garland

Kamera: Rob Hardy

Produkcia a distribúcia: A24 Films, Štúdio: DNA Films, Film4, Scott Rudin Productions

Rozpočet: 11 miliónov €

Tržby: 15,7 milióna $

Ocenenia:  Gérard FF [Cena poroty]

Hudba: Geoff Barrow, Ben Salisbury.

Účinkujú: Alicia Vikanderová (Ava), Oscar Isaac (Nathan), Domhnall Gleeson (Caleb), Sonoya Mizunová (Kyoko).

Dobre napísané postavy a prekvapujúco  funkčná atmosféra členená do siedmych filmových kapitol takzvaného Turingovho testu AI. Záver je logickým a súčasne dostatočne prekvapujúcim zvratom. Filmová EX_MACHINA  má jasne čitateľnú víziu mementa.

Realizácia projektu Alexom Garlandom potvrdila, že súčasné sci-fi nemusí vychádzať z rozpočtov hollywoodskych štúdií a zaobíde sa  aj  bez akčných ťahúňov, či  nových košatých civilizačných kmeňov podľa galaktických fantázií typu Avatara. Umelá inteligencia, počítače a interakcia s ľudským životom dokáže byť zaujímavá i sama o sebe.

Vynikajúca dialogická časť Ex Machiny  je  v istom zmysle  sofistikovanou emocionálnou  exhibíciou. Film má  logicky prepracovaný scenár,  artovo poučenú režijné zložky, a nepochybne invenčné  režijné vedenie štvorice hlavných postáv.

Žiadna sci-fi nemôže byť dramaticky dokonalým dielom, takže aj  titul Ex Machina má isté drobné nášľapné míny, a otázne či nelogická prvky, ktoré však nebijú do očí. Náročnému spracovaniu v minimalistickom objavnom duchu  – to i my  radi  prepáčime.

Atmosféra komorného sci-fi EX-MACHINA je osobitá – idea „jedinečných implantátov“, celkové prepracované vedecké sídlo „zamaskované v lone krásnej prírody – rozvinutie verneovského odkazu „chorobne zvrhlých“ vedeckých – pseudoinovátorov, a napokon asi kreatívne vyzývavá idea umelej inteligencie –  ako stále aktuálnejšej  globálnej výzvy  pre celú zemeguľu.

Filmárska výpoveď filmu Alexa Garlanda  Ex Machina  sa podľa nás nestráca ani v  hodnotách  kritického mementa – či produktu verejnoprávnej sféry, ktorého tvorivá zložka je nadštandardná. Ex Machina  sa javí ako dobrý až vynikajúci žánrový film, ktorý by si zaslúžil aj väčšie distribučné nasadenie. Aktuálne je dostupné len jedno jediné predstavenie spomedzi troch bratislavských multiplexov [takmer vypredané], čo je podľa nás značne poddimenzovaná divácka príležitosť  pre  zoznámenie sa s určite dôležitou  a medzinárodne špičkovou  novinkou v oblasti sci-fi.

POZNÁMKA  A.I. (artificial intelligence)  je umelá inteligencia.  Nájdeme ju u Stanislava Lema, Isaaca Asimova, v Blade Runnerovi, či v Matrixe, v Spielbergovej A.I. Umelá inteligencia (2001) v ktorej Cybertronics Manufacturing vygenerovalo robota a naprogramovaného na lásku; oscarová Ona (2013), ktorá naviedla Joaquina Phoenixe, aby se zamiloval do operačního systému, či Pfisterova Transcendencia (2014) s presvedčivým  Johnny Deppom.

Hypertechnická spoločnosť a jej fiktívna reprezentantka  kráska Ava trpezlivo čaká na svojich divákov, ktorých oslovuje  táto výzva budúcnosti a  pomaly i dneška [švédska baletka a herečka Alica Vikanderová].

 http://www.kinema.sk/recenzia/37022/ex-machina.htm#ixzz3Z9P0y4PE

 EVALUÁCIA  –  ČESKOSLOVENSKÝ  FILM:   80 %

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: video games | Thanks to Wachdienst, Trucks and SUV