Recenzia: DO KÍN VSTUPUJE ČESKÁ SITUAČNÁ KOMÉDIA RODINNÉHO TYPU „ŽIVOT JE ŽIVOT“

Hudba: Alexius Tschallener
Hrajú: Ondřej Vetchý, Simona Stašová, Kristína Peláková, Bára Poláková, Tereza Voříšková, Sára Sandeva, Petr Vančura, Marek Taclík, Miroslav Táborský, Jaroslava Pokorná, Rostislav Novák
Aproximatívny  rozpočet:  30 mil. CZK [fondy a pôžičky z českého ministerstva kultúry]
Distribúcia: Bontonfilm od 21.mája 2015
Žáner: klasická situačná česká rodinná komédia
Hodnotenie CSFD a IMDb:  ???   57 %  [23. 5. 2015]
Film  Život je život je situačnou komédiou českého režiséra Milana Cieslara, ktorá je určená väčšinového diváka.  Spomínaný český  filmový a televízny režisér  patrí  k  relatívne známym  filmárom  zo  starších a osvedčených tvorcov, ktorý síce nikdy naplno nezažiaril, ale remeslo  zvláda obvykle na slušnej konzumnej úrovni.  Pracuje s rozličnými žánrami, ako napríklad: psychologický portrét / drámu (Někde je možná hezky), dráma zo súčasnosti, detektívny žáner a thriller (Ako chutná smrt, Collete, Krev zmizelého, Pramen života, Černý slzy ), ale  púšťa sa aj do rozprávky pre  deti,  či  realizovala aj  komédiu zo súčasnosti  (Jabloňová panna, Duše jako kaviár).
Cieslarov najnovší projekt  využíva viacero obvyklých motívov, ktoré sú bežné  v tejto oblasti. Napríklad milostne-rodinný trojuholník, vzťahovo-imaginálne zámeny, či humorný princíp navonok nezvládnutého sexuálneho života adolescentov. Nájdeme tu klasické komediálne hláškovanie i policajné situačné klauniády chytľavého typu.  Zaskvel sa tu  Ondřej Vetchý ako bondovský akčný hrdina  belmondovského typu.
Ústrednou rozprávačskou líniou  je  tu  rodinný a vzťahový život prísneho otca Františka, stvárneného Ondějom Vetchým, a pracovitej doručovateľky Českej pošty Jany – interpretovanej Simonou Stašovou.  Policajný pochôdzkar František s poštárkou Janou  však  majú  tri  veľmi svojrázne dcéry, takže o  životné prekvapenia nie je núdza.
Rodinka  navonok existuje  pod nálepkou dokonalej a rituálovej disciplíny, ale ich partnerské a medziľudské vzťahy sú  v  princípe  hotová divočina.
Ich prvorodená  dcéra – Bára Poláková – žije  s koktavým popleteným a introvertným mladým  hercom, druhá sestra – sympatická Tereza Voříšková – má problémy stať sa matkou a otehotnieť, a obdobne najmladšia dcéra sa rozhodla pre cestu slobodnej matky bez otca, a zaprie  svojho pôvodne dredového príležitostného partnera. Do vzťahov podarenej rodinky vstupujú slovenská policajná posila Lucia s herecky debutujúcou  speváčkou Kristínou Pelákovou, ktorá stojí aj  za filmovo použitou piesňou Number One, a postava nešťastného depresívneho autora detektívok, vcelku až prekvapujúco  invenčne stvárneného  Miroslavom Táborským –  v komicky  zvládnutej poézii  snahy zámenu k lepšiemu  (a pokusom o flirt)  a  osobnú vzťahovú neveru (obojstranná motivácia, ktorá sa však nerealizuje).
Život je život môže zaujať najmä cieľovú skupinu tradičného českého konzervatívneho diváka svěrákovského  typu – pretože rešpektuje jeho „špecificky domácku a hrejivú mentalitu“. Ponúka logicky prepracovaný scenár, ktorý sa vyhýba hrubozrnnému crazzy modelu súčasných  korenistých trendových komédií. Na dominujúceho a silne adolescentného diváka môžu tieto dejové elementy zaberať len mierne, čo pravdepodobne vzbudí aj silné rozpaky koncepčného rázu.  Žiaľ paródia na svojskú mačovskú gerojskú supermaskulinitu  [O. Vetchý] nevzbudzuje náležitejšie emócie, a za špičkové možno považovať len vybrané sekvencie. Patrí medzi ne určite  najmä úvodná scéna filmu parodujúca umelecký štýl  reklamy na bondovky,  a s prižmúrením nárokov aj prestrelka a automobilová naháňačka gangstereského typu v tuneli Blanka. Starostlivo  aranžované sú aj snové predely komédie.
RESUMÉ: Ploché postavy, kostrbatý nenáročný dej, ale vcelku príjemná atmosféra s dobre stvárnenými ústrednými i epizodickými rolami. Príjemný dojem dokonca nepodobný klasickým hororovým komédiám typu Babovřesky či Kameňák, čo však náročnejší kritik už rozlíši s menšími problémami.