
Titul: Čo sme komu urobili? – Qu´est–ce qu´on a fait au Bon Dieu?
Scenár: Philippe de Chauveron, Guy Laurent
Réžia: Philippe de Chauveron
Kamera: Vincent Mathias
Strih: Sandro Lavezzi
Hudba: Marc Chouarain
Účinkujú: Christian Clavier, Chantal Lauby, Arry Abittan, Frédérique Bel, Emilie Caen, Elie Semoun, Medi Sadoun, Frédéric Chau, Noom Diawara, Julia Piaton, Elodie Fontan
Premiéra v SR: 23. októbra 2014 / Barracuda Movie
Festival európskeho filmu 7 x 7
Tržby celosvetovo: $ 151, 512, 000
Hodnotenie databáza CSFD: 78 %
Claude a Marie Verneuil sú náturou klasickej názorovej orientácie na tradičné hodnoty: vážení občania a katolíci. Ich štyri dcéry Isabelle, Odile a Ségolène a Laure boli taktiež v tomto duchu vychované. Osud však zariadil všetko inak a dnes je táto klasicky orientovaná rodina konfrontovaná s podmienkami multikultúrnej a náboženskej tolerancie.
Aktéri komédie – a osobne scenárista a režisér Philippe de Chauveronl divákom naordinovali zážitok troch filmových svadieb. Prvá dcéra si berie muslima, druhá žida, a tretia Číňana. Poslednou nádejou rodinky je najmladšia dcéra, ktorá stretáva Charlesa z katolíckej rodiny – ale tu je asi problém najväčší, pretože ide o divadelného herca černošského pôvodu.
Rodinka sa dobre rozhára, a vzťah medzi ich rodičmi speje ku krachu. Ustoja napokon aktéri filmové životné výzvy? Možno divák prekvapene zistí, že aj tí postojom najrozhodnejší – môžu byť svojim prístupom vo vzájomnej zhode.
Originálna vtipná globalizačná komédia „Čo sme komu urobili?“ plná xenofóbneho rasistického humoru, ale zámer autorov je orientovaný na zlepšovanie medziľudských vzťahov v Európskej únii. Nie je žiadnym prekvapením, že film má nielen výborné kritiky, ale komédia patrí k distribučným európskym ťahúňom vo Francúzsku, Belgii a nepochybne – i na Slovensku a v Čechách.
Komédia je ťažký žáner, ale tentokrát to vyšlo i bez urážania, a podlizovania sa k podpriemernému fekálnemu štýlu. Prístup neobchádza štýlové laškovanie ale ide o vtipný, plne funkčný a divácky orientovaný film, ktorý je orientovaný na globálne publikum, a rozpúšťanie predsudkov a stereotypov.
Evaluácia: 70 %